Annons

dealextreme.com, handla utomlands!

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Tjenare.

Efter att fått lite pengar över pga stulen filmkamera och min första sålda bild (grattis till mig! =) ) känner jag att jag vill lägga pengarna på något tillbehör till kameran. Det är inte mycket pengar det handlar om, ca 2500, högst 3000, men ändå :) I alla fall så fick jag ett tips om ett batterigrepp från dealextreme.com till min Canon 40D vilket var väldigt lockande, 350 kr gick kalaset på (1500 kr billigare, och det enda jag inte fick med var texten Canon på) och det lät ju inte helt fel! Sedan finns ju t.ex. fjärrutlösare, blixt osv med på önskelistan men det har jag inte hunnit leta efter än på dealextreme (då de har över 900 artiklar vad gäller kamera delen.

Dock har jag inte någon som helst erfarenhet till att handla utomlands, någon som kan dela med sig utav sina erfarenheter angående detta, gärna om ni handlat av dealextreme också!

Ge även tips på andra fyndsidor som man kan lita på, och om ni är sugna kan ni ju ge tips på saker jag kan fylla ut min samling med inom prisområdet! :)

I vilket land ligger ens dealextreme? :S :p

Utrustning i dagsläget:

Canon EOS 40D

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Canon EF 50mm f/1,8 II

Original motljusskydd till alla objektiv

Sandisk Extreme CF 4GB 30mb/s

Sandisk Extreme CF 8GB 30mb/s

Scandinavian Photo UV-filter 58mm 2st

Lowepro Nova 160 AW

Hama Stativ+Stativhuvud



Tack på förhand!
 
Dx

Jag har handlat av Deal Extreme innan och jag kan inte rekommendera det.

Jag beställde och betalade varan, men fick den inte.
Varje gång jag ringde kundsupporten så sa de "vänta, det är på väg". Till slut så fick jag dem att erkänna att paketet de skickat hade gått i retur till dem då de skrivit fel tullhandlingar samt andra fel.

Då jag bad om pengarna tillbaka så fuick jag det, men de drog av 5 dollar, för "vi har ju betalat frakten för paketet".

Kyss mig i häcken om jag skall handla där igen . . . .

NIklas
Känd från TV3
 
Dealextreme ligger i Hongkong. Jag har beställt kanske 20 gånger därifrån, aldrig varit några problem än att det tagit nån vecka att få iväg prylarna ibland. Kompisarna på jobbet har nog köpt 100 ggr totalt, aldrig varit problem för dem heller.

Niklas: Att de ber folk vänta är inte så konstigt, eftersom det ibland kan ta två-tre månader (dock sällsynt) att få paket från Asien när de råkar hamna fel. Eftersom de ligger så på marginalen så kan de därför inte skicka ut något nytt förens de kan vara så säkra som möjligt på att det första paketet kan komma fram.
Ett väldigt effektivt sätt att motverka detta är att alltid beställa för över $15, för då får man spårbar frakt gratis.
 
Dealextreme ligger i Hongkong. Jag har beställt kanske 20 gånger därifrån, aldrig varit några problem än att det tagit nån vecka att få iväg prylarna ibland. Kompisarna på jobbet har nog köpt 100 ggr totalt, aldrig varit problem för dem heller.

Niklas: Att de ber folk vänta är inte så konstigt, eftersom det ibland kan ta två-tre månader (dock sällsynt) att få paket från Asien när de råkar hamna fel. Eftersom de ligger så på marginalen så kan de därför inte skicka ut något nytt förens de kan vara så säkra som möjligt på att det första paketet kan komma fram.
Ett väldigt effektivt sätt att motverka detta är att alltid beställa för över $15, för då får man spårbar frakt gratis.

Vi har olika erfarenheter, självklart.
Dock så accepterar jag inte firmor som skall ha betalt för frakten när jag inte får mitt paket.

Vänta har jag inga problem med, har ju jobbat på citymail :)
 
Dealextreme ligger i Hongkong. Jag har beställt kanske 20 gånger därifrån, aldrig varit några problem än att det tagit nån vecka att få iväg prylarna ibland. Kompisarna på jobbet har nog köpt 100 ggr totalt, aldrig varit problem för dem heller.

Niklas: Att de ber folk vänta är inte så konstigt, eftersom det ibland kan ta två-tre månader (dock sällsynt) att få paket från Asien när de råkar hamna fel. Eftersom de ligger så på marginalen så kan de därför inte skicka ut något nytt förens de kan vara så säkra som möjligt på att det första paketet kan komma fram.
Ett väldigt effektivt sätt att motverka detta är att alltid beställa för över $15, för då får man spårbar frakt gratis.

Okej. jo detta lär ju bli över $15, antagligen över $100 också om jag inte är helt ute o cyklar, minst! Det ligger i Hongkong säger du... Men man betalar alltså i förskott med ett t.ex. Visa kort?

Hmm, undra om det är värt ca 2 veckors väntan + att det inte är vädertätat? Eller jo självklart är det värt 1500 kr, men frågan är om man ska köpa något sånt från ett sånt ställe? Kanske är lika bra o köra originalracet?

Finns det inga som har tredjepartsbatterigrepp som kan ge sina synpunkter på detta?
 
Eftersom posten inte förtullar paket under 200kr (300kr nu för tiden?) och DX skriver ner värdet något på paketen så är det dumt att beställa för mer än 300-400kr åt gången om man vill slippa 25% moms och tull. Bättre att beställa i omgångar om det är mindre saker man ska ha istället.

Ja, man betalar med kort i förväg, i princip alltid så när man köper från utlandet. Folks åsikter om batterigrepp får du nog bättre svar på om du gör en egen tråd om det i Kringutrustning & Tillbehör.
 
Jag har också beställt flera ggr och aldrig haft några problem, men det är förstås ingen garanti för att det inte kan strula för dig. Jag har aldrig beställt för mer än 500:-. Man får trackingnumber när de skickat paketet (kan ta några dagar) och några dagar eller någon vecka senare syns det på postens spårningstjänst. Det är alltså först när det kommit fram till första postkontoret i sverige som det går att spåra.

Som nämnts tidigare så är det mesta riktigt plastiga prylar hos DX men fungerar ändå, bara man inte räknar med någon rekordlång livslängd eller robusthet att tåla t.ex. väder.

Betalning sker väl alltid via Paypal, antingen från plastkort som visa eller om du har pengar på paypal-konto. Har du paypal-konto så se till att det är rätt adress där innan du beställer.

Och så får man inte glömma att man kan åka på tull och/eller moms. Då tar det ofta några dagar extra eftersom posten då först skickar ut en fråga till dig om paketets innehåll. Jag råkade ut för det nu senast: ett paket som jag betalat 477kr för fick jag betala ytterligare 183kr för diverse avgifter och moms.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.