Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

De vill köpa min bild, vad ska man ta för pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått förfrågan från en universitetsinstutition om att sälja 4 bilder (300 dpi fyrfärg A4) som de önskar använda till framsidan på deras 4 kurskataloger under ett år. Upplagan är ca: 500 ex/kurs och kommer att finnas i ett år tills nästa upplaga.

Kan man med så lite information sätta något ungefärligt pris/bild för detta tillfälle?

Var är bästa stället att eftersöka liknande information i framtiden?

mvh

Gustav Hagberg

Gustav Hagberg skrev:
Jag har fått förfrågan från en universitetsinstutition om att sälja 4 bilder (300 dpi fyrfärg A4) som de önskar använda till framsidan på deras 4 kurskataloger under ett år. Upplagan är ca: 500 ex/kurs och kommer att finnas i ett år tills nästa upplaga.

Jag gissar att bilderna redan finns och att det därmed är att betrakta som arkivbilder. Enligt BLF:s cirkaprislista 2005, som är att betrakta som riktlinje och "medelpris" ligger det på (per bild):

Tabell3: Bild i reklamtidning, reklambroschyr, flygblad, kundtidning, årsredovisning, programblad och katalog

Användningsrätt upplaga <2.000 ex, uppslag/omslag: 2.395:- (ex moms)

Ev kostnader för duplikat, färgkopia, scanning m.m tillkommer.

SFF:s (Svenska Fotografers Förbund) motsvarighet:

Användningsrätt upplaga <5.000 ex, omslag: 2.350:- (ex moms)

Om de dessutom skall använda bilderna på Internet 1 år bör du lägga på en tusenlapp på priset.

/G

...möjligen räknar BLF in ett universitet i:

Tabell2: Redaktionell användning av bild i tidning, turistbroschyr eller informationstryck för stat, landsting och kommun.
Användningsrätt upplaga <10.000 ex, uppslag/omslag: 1.730:- (ex moms)

Själv använder jag mestadels SFF:s lista med mitt eget påslag när det gäller arkivbilder.

/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar