Annons

De vill köpa min bild, vad ska man ta för pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått förfrågan från en universitetsinstutition om att sälja 4 bilder (300 dpi fyrfärg A4) som de önskar använda till framsidan på deras 4 kurskataloger under ett år. Upplagan är ca: 500 ex/kurs och kommer att finnas i ett år tills nästa upplaga.

Kan man med så lite information sätta något ungefärligt pris/bild för detta tillfälle?

Var är bästa stället att eftersöka liknande information i framtiden?

mvh

Gustav Hagberg

Gustav Hagberg skrev:
Jag har fått förfrågan från en universitetsinstutition om att sälja 4 bilder (300 dpi fyrfärg A4) som de önskar använda till framsidan på deras 4 kurskataloger under ett år. Upplagan är ca: 500 ex/kurs och kommer att finnas i ett år tills nästa upplaga.

Jag gissar att bilderna redan finns och att det därmed är att betrakta som arkivbilder. Enligt BLF:s cirkaprislista 2005, som är att betrakta som riktlinje och "medelpris" ligger det på (per bild):

Tabell3: Bild i reklamtidning, reklambroschyr, flygblad, kundtidning, årsredovisning, programblad och katalog

Användningsrätt upplaga <2.000 ex, uppslag/omslag: 2.395:- (ex moms)

Ev kostnader för duplikat, färgkopia, scanning m.m tillkommer.

SFF:s (Svenska Fotografers Förbund) motsvarighet:

Användningsrätt upplaga <5.000 ex, omslag: 2.350:- (ex moms)

Om de dessutom skall använda bilderna på Internet 1 år bör du lägga på en tusenlapp på priset.

/G

...möjligen räknar BLF in ett universitet i:

Tabell2: Redaktionell användning av bild i tidning, turistbroschyr eller informationstryck för stat, landsting och kommun.
Användningsrätt upplaga <10.000 ex, uppslag/omslag: 1.730:- (ex moms)

Själv använder jag mestadels SFF:s lista med mitt eget påslag när det gäller arkivbilder.

/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar