Annons

De vanligaste bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Valtsu

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte att det skulle kunna vara kul att ta och fota en serie på de valnligaste kanske t.o.m. tråkigaste mest "slitna" bilderna eller bildide'erna. Jag menar bilder, som är tagna alltför många gånger ;) Hjälp mig att samla en lista på sådanna motiv! Här kommer en början:

- Nattlig trafik med lång slutartid
- Vatten ...
- Vatten ... kort ...
- Macroblommor
 
Porträttbilder.
Modellbilder "Lättklädda flickor".
Macrobilder på blommor och bin, redan sagt iofs.
Motorsport.
Ja listan kan göras lång över vilka bilder som olika människor tycker om att fotografera, det behöver inte nödvändigtvis bli tråkiga bilder bara för att motiven är vanliga.
Svårigheten ligger snarare i att göra ett vanligt motiv intressant och där brottas vi nog allihopa med att få till det.
 
Valtsu skrev:
Hej!

Tänkte att det skulle kunna vara kul att ta och fota en serie på de valnligaste kanske t.o.m. tråkigaste mest "slitna" bilderna eller bildide'erna. Jag menar bilder, som är tagna alltför många gånger ;) Hjälp mig att samla en lista på sådanna motiv! Här kommer en början:

- Nattlig trafik med lång slutartid
- Vatten ...
- Vatten ... kort ...
- Macroblommor

Motivet styr inte vad som blir slitet och möjligen tråkigt. Det styrs av fotografen och hur han/hon väljer att avbilda.
 
Orsaken varför jag frågar efter dessa är att jag hade tänkt försöka hitta på olika lösningar på dessa vanliga motiv och leka lite med olika metoder och möjligtvis göra någon sammanställning på bilderna sedan...så de två sista svaren har kanske kommit redan in på orsakerna till detta meddelande.
 
Det är ju så här...Att ingen bild är den andra lik...sen finns det solnedgångar som är vanliga och tråkiga och blommor från en vanlig vinkel, men oftast är det ju något nytt i bilderna
 
Tror inte något motiv blir uttjatat utan att det handlar om fotografens sätt att ta en bild om det skall bli bra eller inte
 
Håller ni på tillräckligt länge kommer ALLA motiv hamna på listan för det finns alltid någon som tycker att varje motiv blivit uttjatat.

Var å en har i sitt eget tycke ett antal uttjatade motiv. skall du samla ihop dom så kommer alla hamna där.

Så personligen förstår jag inte poängen med listan men vill du ha en skall du helt klart göra den.

Lycka till
 
Väl talat Janne!

Men man kan ju försöka anstränga sig lite när man plåtar tex. katter eller barn. Vill man göra en intressant bild räcker det inte med en söt katt.
 
Arleklint skrev:
Strunta i motiven. Gör bilder!

Det är inte så lätt Janne !

I grund och botten försöker vi alla ta bilden med stort B.
Att det sedan är lättare att kopiera andras bilder tex: katter, hundar och solnedgångar är bara ett tecken på vad man tror är gångbart, vad som ger fläst besök med possitiva kretikröster.

Ett "udda" motiv hur talande eller vardagsnära det än må vara ger aldrig samma resultat vad det gäller kretikröster. (Om man inte heter tex:
Ansel Adams)
Av den anledningen kan det vara lättare att fotografera katter eller solnedgångar, även om de är "sönderfotograferade" sedan urminnes tider /Thomas.
 
Kan man skilja bilden från motivet?
Tror att motivet är mycket viktigt i de flesta fotografier. Men det krävs en del för att fånga motivet på ett intressant sätt.
Alla motiv kan nog bli vackra bilder, men är det det vi vill?

/Johan
 
Ska kanske följa tråden också.
vanliga motiv som inte är husdjur är enligt mig.

*porträtt
- i studio
- i miljö

*natur
- makro (både blommor och bin)
- fåglar
- landskap
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.