Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

De stal mina bilder, vad ska jag ta för dem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev kontaktad av en stor reklamtidning för några månader sedan där chefredaktören frågade mig om jag hade några fina bilder som var från en speciell grotta. Jag hade veckan tidigare sålt några av dessa bilder till tre andra tidningar så därför låg hela mitt album ute på internet i full kvalitet på en "dold sida". Jag mailade honom länken och vi kom överens om att han kunde titta på bilderna och därefter skulle han kontakta mig om det var några bilder han var intresserad av att köpa.

Det var den sista kontakten jag hade med företaget. När jag senare åker till detta landskap så får jag se att i tidningen finns fyra av mina bilder tryckta på två helsidor. Fotografsnamn finns på alla andra bilder i tidningan men saknas på mina. Detta repportage som mina bilder är med i har betalats av andra företag men det är tidningan själv som "skaffat fram" bilder.

Tidningen är ett reklamblad som delas ut till alla turister. Den består av repportage och annonser från olika företag och turistattraktioner som finns i länet. Den är en mycket uppskattad guide till alla och mycket påkostad och väl läst.

Tidningens upplaga: 265000 exemplar helt i färg. Bilderna visar bla områden som endast kan nås av grottdykare och är helt unika i sitt slag.

Bildernas storlek:
13x15cm
10x15cm
9x5cm
7x5cm

Tänkte kontakta BLF men de har semenster i flara veckor framöver och jag känner att det skulle vara skönt med råd och tipps lite snabbare. Vad ska man skriva på fakturan och hur mycket kan man ta betalt? Jag känner mig både sårad och förbannad och har aldrig blivit behandlad på detta vis förrut.

Hmmm...
Jag får ihop det till, för en halvsidesbild, 19390:- exkl. moms.
Då för bilden i sig, 5685:-, plus 100% påslag för avsaknad av namn, plus 10% av basbeloppet.

Bör ju bli en fin summa...
Fram med piskan, här talas det fina belopp.

Edit: Styck alltså, sweet

Senast ändrad:
Kontakta dem genast med ovanstående krav. Vägrar de, stäm dem! Kontakta en jurist, det finns ingen anledning att hantera dylika charlataner med silkesvantar.

Jag får ihop det till följande, per bild:
halvsida i reklamtidning, 265000 ex: 5685
Publicering utan fotografens namn: påslag med 100% (= 5685)
Otillåten publicering: 10% av basbeloppet (= 0.1 x 39300 = 3930)

Summa: 5685 + 5685 + 3930 = 15300 (ex moms)

(edit: hade räknat fel på 10 kronor...)

Senast ändrad:
Du verkar ha 2003 års Blfs Rätt o Pris.
2004 års basbelopp är 40100:-

Eh... ja, det stämmer ju inte ändå...

15380:- får jag det till nu... Hmmm

Jag har inte 2003 års Blfs Rätt o Pris. Ville beställa denna men de har semesterstängt för tilfället.

Menar ni att man verkligen kan ta 15300:- /per bild även om två av bilderna är ganska små i tidningen?
Det är ju inte så att de är halvidesbilder de två mindre bilderna..

Bildernas storlek är:

13x15cm
10x15cm
9x5cm
7x5cm

Abhraxxas skrev:
Du verkar ha 2003 års Blfs Rätt o Pris.
2004 års basbelopp är 40100:-

Jag har 2003 års prislista, men enligt den skulle grundpriset för bilden vara 5520 (jag förutsatte att Stellan hade en nyare prislista och använde det priset).

Prisbasbeloppet för 2004 är 39300. 40100 avser det förhöjda prisbasbeloppet (jag vet inte när man ska använda det istället, men det står inget om det i min kopia av BLF-prislistan). Gå in på http://www.skatteverket.se, Svar på frågor -> Belopp och Procent. Klicka på Privatpersoner och Företag inkomstår 2004, så hittar du siffrorna där.

Daniel Karlsson skrev:
Jag har inte 2003 års Blfs Rätt o Pris. Ville beställa denna men de har semesterstängt för tilfället.

Menar ni att man verkligen kan ta 15300:- /per bild även om två av bilderna är ganska små i tidningen?
Det är ju inte så att de är halvidesbilder de två mindre bilderna..

Bildernas storlek är:

13x15cm
10x15cm
9x5cm
7x5cm
För de mindre bilderna drar du av ca en tusenlapp (grundpriset i 2003 års prislista är 4595 för mindre bild).

15300 avser alltså de större halvsidesbilderna, ca 2000 mindre för de andra.

Njae, räknas såsom här:
(Inte helt logiskt)

(Bilden: Copyright Blf)

Bilagor

• img_9007.jpg
    img_9007.jpg
    41.1 KB · Visningar: 1,180
He he, vi kanske ska enas om vad som menas med "en sida" först... Jag tolkade först BLF's illustrationer som att de visade uppslag och inte sidor, men det är ju inte helt självklart. Framför allt inte när man kollar omslagets storlek i förhållande till de andra illustrationerna. Är det alltså så att man får plats med två "helsidesbilder" på en sida?

Oavsett vilket är kalkylmodellen såhär:
<grundpris> x 2 + 3930 (ex moms).

Eftersom jag inte har årets prislista så får någon annan fylla i grundpriset för bilderna.

<Njae, räknas såsom här:
<(Inte helt logiskt)
<
<(Bilden: Copyright Blf)

Enligt bilden så skulle det vara två halvsides bilder samt två mindre bilder.

Låter mycket bra! Känns bättre att kunna skicka en faktura där man har lite mera grund för priset.

Ett stort tack för alla svar! Känns mycket bra att kunna få snabba svar på sådana här frågor.

Ett tips som inte har med priset att göra; var vänlig i tonen i kommunikationen med dem. Spelar du rätt kan du ju ha en återkommande kund. Det kan t o m vara värt att ge efter lite på kraven (men inte för mycket!) för att upprätthålla en god relation. Bedömer du att de ändå inte kommer att komma tillbaks är det bara att köra en hårdare stil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar