Annons

datorsynka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

njohan

Ny medlem
Jag har en Pentax k10d. Jag vill koppla upp kameran direkt mot datorn för att kunna se bilderna direkt på skärmen när jag tar dom.Kan jag göra det med min kamera? Hur gör jag? vad behöver jag för mjukvara?

Kan inte svara exakt för pentax och vad dom har för programmvara. Men generellt så funkar det ju adobes Lightroom. Kan kan ställa in det så det visar bilderna direkt. kommer inte ihåg hur men google är din vän ;)

Det lät ju intressant. Någon som kan tipsa om det går att göra detsamma med en Canon EOS400D och i så fall hur. Hade ju underlättat en hel del.

/M

För Canon finns Breezesys's DSLR Remote som är allt de gratisprogrammen som kommer med Canons kameror borde vart.

USB kabel från din 400D in i dator, installera drivrutiner (från CD'n du fick med kameran) och sen kör EOS Utility (eller DSLR Remote). För att få EOS Utility att visa vad du tar med kameran så kan du välja att den skall starta t.ex. zoombrowser när en bild kommer in, annars lagrar den bara bilden på hårddisken.

Dock har jag upplevt att EOS Utility/Zoombrowser kan vara väldigt instabil och tappar man kontakt med kameran så är det bökigt iom att den nollställer räkningen och lite annat. Men gratis är gratis.

Sen har väl även Bibblelabs numera support för 400D. Capture One har inte tethered support än (för de nya canon kamerorna, där jag tror även 400D räknas) utan alla väntar på nästa version för det.

Väldigt smidigt och najs sätt att fota =) Och det är oslagbart när man vill bedömma bilden direkt / ha designers/makeup/hår/kund att titta på nått bättre än en liten LCD :D

Du behöver ett mellanprogram som hämtar bilden till datorn. Då kan Lightroom automatiskt hämta och visa bilden.

Japp för att koppla lightroom så får du sätta lightroom att bevaka en katalog. Den katalog som t.ex. EOS Utility sparar bilderna i.

Det tar dock några extra sekunder för LR att då visa upp bilden och EOS Utility är inte världens mest stabila program som sagt.

Detta för övrigt skrivet nu medans jag sitter vid studio-datorn med en 40D kopplad via USB och DLSR Remote och väntar på att modellerna skall bli klara för plåtningen. För idag fotar vi tethered =)

Med risk för att det blir lite mellanstadiet över det hela...

...har installerat DSLR och lånat ihop belysning så jag tänkte testa det hela under morgondagen. Jag insåg ganska snabbt att det var långt ifrån nödvändigt att använda lightroom under själva fotograferingen.

Dock känns det ändå intressant att kunna och då till lite mellanstadie. Jag hittar fasen inte var jag ställer in så att lightroom bevakar mappen... det vore ytterst tacksamt om någon kunde vägleda mig till detta.

/Mikael

Under Filemenyn finns det Auto-import. Det är bevakningsfunktionen. Välj vilken katalog som den skall titta på och standardinställningen för hur bilden skall importeras.

Sätt sen EOS Utility att spara sina bilder i samma katalog så kommer LR att automagiskt att få in dom och visa på skärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar