Annons

Datorproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill inte vara snusförnuftig, men faktum är att ett defekt tangentbord kan ge oförklarliga hängningar... Men det kan ju lika gärna vara en krets på moderkortet...
 
Brejdol skrev:
Vill inte vara snusförnuftig,

Du får så gärna vara snusförnuftig !!
jag skall åka och låna hem ett tangentbord och en mus från grannen i morgon det kostar ju inget att testa. Sedan vet jag inte.... frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att försöka få tag i ett moderkort och om jag är byxa att byta det själv med byglingar och sådan skit som jag inte fattar..eller om man skall leta efter en bättre begangnad dator...Hmmm teknik kanske inte trivs med mig min kamera har ju också gett upp nyligen :-((

Marlene
 
Det där med moderkortsproblem är ett skit. Både svårdiagnostiserat och knepigt att åtgärda.
Förstår inte varför datorer fortfarande konstrueras så monolitiskt, ett jättekort med alla bussar, gränssnitt och kontakter. Dessutom nästan alltid konstruerat så att det sitter som mest oåtkommligt i maskinen. Men det är väl en prisfråga.

Till saken: Jag antar att du redan provat att återställa BIOS till "fabriksinställningarna"?

Du säger iofs att problemet uppstått under resans gång utan att du ändrat något så det är väl osannolikt att det är ett sådant problem, men det är ju enkelt att testa.

Ibland kan en liten rokad bland korten hjälpa, så att IRQ fördelas på ett annat vis, dvs flytta korten. IRQ konflikter kan ge märkliga effekter.
 
müsli skrev:

Till saken: Jag antar att du redan provat att återställa BIOS till "fabriksinställningarna"?

Ibland kan en liten rokad bland korten hjälpa, så att IRQ fördelas på ett annat vis, dvs flytta korten. IRQ konflikter kan ge märkliga effekter.

Nej återställa Bios har jag inte gjort... för att jag inte vet hur :)) eller att man kan göra det, då är ju frågan hur gör man det ?

Ja korten har jag flyttat om lite men det hjälper inte.
M
 
Kolingen skrev:
Nej återställa Bios har jag inte gjort... för att jag inte vet hur :)) eller att man kan göra det, då är ju frågan hur gör man det ?
Beror på vilken BIOS du har.
Kolla manualen för moderkortet om du har kvar den.

Gå in i BIOS-setup genom att trycka DEL precis i början av uppstart (gäller Award BIOS).
Välj "Load setup defaults", eller "Load factory defaults" eller liknande, och därefter "Save and exit" eller "Exit saving changes" eller liknande för att spara de nya inställningarna.
 
Suck !
nu har jag fixat det i BIOS och hoppades .....gick och hämtade lite kaffe.....kom tillbaka till datorn då hade den hängt sig igen så nu ger jag snart upp, lite jobbigt att inte kunna lämna den ens någon minut. Nu är det nära att den åker ut på gösselstan !

tack igen för hjälpen, nu har jag ju varit där och joxat också alltid lär man sig något.
Marlene
 
Jag sitter och funderar på om jag kan bidra med något... min första tanke var också powersupplyen, hade samma problem förut, då jag hade en mini-låda med 150w, så fort man gjorde något "ansträngande" så dog den. Men å andra sidan så säger du ju att den hänger sig när den står på och inte gör någonting, så jag gissar också på att det är en bios-inställning.

Om du inte löser det kan du ju gå in på SweClockers forum och fråga, så får du nog garanterat rätt svar på problemet (inget illa menat grabbar) http://forum.sweclockers.com/ - dit går jag med mina frågor när allt strular :)
 
Har du provat att stänga av indexeringstjänsten för snabb sökning? Den har ju en förmåga att dra igång då man lämnat maskinen.

Se här.

Högerklicka på varje disk i utforskaren och välj "Egenskaper", och kryssa ur "Allow Indexing Service to ..."
 

Bilagor

  • checkbox.gif
    checkbox.gif
    15.5 KB · Visningar: 66
jag har inte det valet, hittar det inte heller under de andra flikarna på hårddiskens egenskaper.
Nä nu ger jag upp för i kväll annars blir jag nog GALEN hahaha....

Kom på att det kanske har att göra med att jag kör fat32 ?? kanske man bara får det valet om man kör NTNF eller inte fanken vet väl jag hahaha...
Tack hörni !
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    31 KB · Visningar: 61
Efter en heeeel del problem av konstiga hängningar med en av mina datorer kom jag fram till att det var morderbordet.

Enormt svårdiagnostiserat och enormt irriterande.
Burkf*an bara hängde sig titt som tätt, utan anledning, gick inte att röra musen, allt var som fastfruset på skärmen.

Du har mitt medlidande.

/Henri
 
Kolingen skrev:
Kom på att det kanske har att göra med att jag kör fat32 ??
Kolla isåfall att inte indexeringstjänsten är igång. Tydligen ingen bra kombination med FAT-partitioner.

Under Kontrollpanelen > Administrativa verktyg > Services (eller Tjänster), kolla om du har en service som heter "Indexing Service".
Högerklicka och välj egenskaper.
Under första fliken sätter du "Startup type" till "Manuell". Tryck därefter på knappen "Stop" för att stoppa den.
(Om "Stop"-knappen är utgråad så är tjänsten redan avstängd.)
 

Bilagor

  • srvcprop.gif
    srvcprop.gif
    31.1 KB · Visningar: 59
Den var redan avstängd. Nä nu skall jag sova denna dator får jag gråa hår av.
Får se i morgon om man kan komma på några ny snilleblixtar
Godnatt och tack.
 
Låter som moderkortet eller kanske processorn, kolla gärna att fläkten på cpu'n verkligen går, men iofs borde den inte bli för varm om maskin bara står och inte gör nånting... värt att kolla upp iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.