Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag har byggt en ny dator och tankat ner Windows 7 (RC-version).
Datorn har blivit riktigt snabb och trevlig.

Nu vill jag använda Windows 7 i min laptop, en Dell D420, och i min gamla dator en HP slimline. Båda datorerna är c:a 3 år gamla.
Har varit inne på resp tillverkares hemsida och letat efter anvisningar hur jag gör. Men ingen av dom verkar supporta (ännu) Windows 7.
Är det någon som vet om det går att ladda in Windows 7 ändå eller vill dom "tvinga" mig att köpa nya datorer för att kunna byta operativsystem?

Nästa problem är att min laptop är slö (i jämförelse med min nya dator) och jag skulle vilja byta hårddisk till en ssd-disk.
I datorn sitter idag en MK8009GAH med interface ATA 6.
Jag antar att en SATA-disk inte kommer att fungera i datorn.
Finns det någon 80 Gb SSD-disk som jag kan använda?

Tack för hjälpen. Det hjälpte lite. Det kommer att fungera på laptoppen.
Tyvärr så gick det inte att genomföra testet på min gamla stationära.
Det krävs Framework 2.0 och det går inte att installera p g a något compatibility-problem.

Tack för hjälpen. Det hjälpte lite. Det kommer att fungera på laptoppen.
Tyvärr så gick det inte att genomföra testet på min gamla stationära.
Det krävs Framework 2.0 och det går inte att installera p g a något compatibility-problem.

Nej. Fel. Det var p g a ett systemfel 0x80131107 vad nu detta kan betyda.

Tack för hjälpen. Det tog några timmar bl a på grund av en ej fungerande länk. Men till slut så gick det.
Även den datorn klarar Windows 7.
Man kan nu konstatera att någon större hjälp av HP:s och Dell:s hemsidor hade jag inte.
Fotosidan.se (med hjälpsamma medlemmar) löste 2 problem av 3.

Det verkar som om jag får leva med den slöa laptoppen. Har bara hittat en 32 gb ssd-disk som jag kan använda och det är för lite.

Jag tror inte att du märker så jättestor skillnad av att byta hårddisk, då ska du jobba med väldigt snabba program.
Bättre att satsa på mer internminne tex.

Jag tror inte att du märker så jättestor skillnad av att byta hårddisk, då ska du jobba med väldigt snabba program.
Bättre att satsa på mer internminne tex.

Säker på det? Jag märkte väldigt stor skillnad av att byta från en vanlig standarddisk till en WD DigitalRaptor 10krpm som systemdisk. Betydligt snabbare uppstart av OS, betydligt snabbare uppstart av större program, betydligt bättre scratch-prestanda i PS. Jag kan inte säga att skillnaden var revolutionerande, men dock väldigt märkbar.

Var trött på uppstarttiderna på min övriga datorer (speciellt laptoppen), jämfört med min nya dator.
Hoppades att en SSD-disk skulle lösa det problemet.

Men igår så hittade jag en artikel om att defragmentera hårddiskarna. Hade nog gjort detta någon gång för länge sedan.
Hursomhelst så provade jag detta igår på laptoppen. Windows XP har bara funnits på den datorn i c:a 10 månader. Det tog ett antal timmar, men resultatet blev en överraskning. Uppstarttiden på datorn sjönk från drygt 4 min till lite över 2 minuter.

När jag kollade på min nya dator med Windows 7 så fann jag att den automatiskt defragmenterara disken 1 gång/vecka.
Ytterligare ett skäl till att byta till 7:an.

Det känns nu inte så angeläget att byta till SSD-disk även om jag tror att det skulle gå ytterligare lite fortare.
Jag har 2gb internminne i laptoppen och vet inte om det går att bygga ut ytterligare.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto