Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorn segade till sig efter formattering

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
....jag har nog gjort något skumt. Efter formattering av burken går det supersegt, framförallt när jag jobbar i Photoshop. Den gick finfint innan så jag undrar om det kan ha hänt något med hur burken använder minnet? Jag vet att det är en vag beskrivning men jag slänger ut en liten förfrågan här bland foto-data-proffsen.
 
Berätta gärna lite mera, vad är det för operativsystem, dator, minne osv?

Det där är nästan som att säga "min bil går lite konstigt, vad är fel?" ;-)

//A
 
Det ska gå att ställa in i photoshop hur mycket kapacitet det ska dra... Kan vara nått sånt som strulat till det...

Du har formaterat och installerat om va? Inte gjort det klassiska misstaget att installera över ett gammalt operativsystem...
 
Du har väl inte glömt bort att installera om drivrutinerna till chipsetet på moderkortet?
Kolla även att hårddisken körs i DMA-mod.
 
Toste skrev:
Drivrutinerna ligger ju på hårddisken och de försvinner när man formatterar om den?

Vad menar du för chipset och drivrutin? Det tillhörande moderkortet ligger i BIOS annars skulle du inte kunna starta datorn överhuvudtaget. Det är DEFINITVT inget du behöver ominstallera vid formatering av hårddisk.
Däremot måste man installera om drivrutiner till grafikkort, ljudkort osv. Men det är en HELT annan sak.

mvh
 
Sledgehammer skrev:
Vad menar du för chipset och drivrutin? Det tillhörande moderkortet ligger i BIOS annars skulle du inte kunna starta datorn överhuvudtaget. Det är DEFINITVT inget du behöver ominstallera vid formatering av hårddisk.

Nja, en del moderna moderkort har faktiskt drivrutiner till "bios" (chipset drivers), men det är ganska ovanligt...

Som sagt... Information om moderkort o s v skulle underlätta felsökandet, men troligtvis har du glömt att installerna någon drivrutin och windows kör på Microsofts egna (och sällan optimala) drivisar


/Ingo
 
Tack för tipsen! Jag ska kolla hur PS är inställt. Det är samma seghet när jag browsar bilder i ACDSee...superirriterande. Jag kör Windows 98ME men kanske uppdaterar till 2000 eller XP. Jag ska kolla drivisarna....
/Mats
 
Kolla inställningarna för Photoshop. Kolla på vilken disk swapfiler etc ligger på. Samt att du har en bra storlek på den. Och se till att du har uppdaterade drivrutiner för följande.

Grafikkort
Ljudkort
Chipset
Ev, Scanner, etc.

Då du har problem med acdsee också kan man nästan utesluta fel på photoshop. Skulle gissa på att du saknar DMA-mode för hårdisken inte är påslaget.

Ett gott råd om du använder Photoshop, gå över till Windows 2000, du kommer inte att ångra dig.
Windows ME är byggt på samma delar som Win95(som i sin tur är byggt på gamla DOS). Windows 2000 är byggt på NT, som är av en helt annan klass. Bör också nämas att XP är i princip Windows 2000 med ny förpackning och framsida. Windows 2000 har versionsnummer NT 5. XP är NT 5.5.

Och för att undvika massor med felföreställningar som folk verkar ha kommer här en kort kurs.

Moderkortet är det kort som har innehar alla ledningar mellan alla olika chip som styr allting i en dator.

Chipset är det som kopplar ihop processor, minne, grafikkort, etc. Som i sin tur styrs av egna chip.

Bios är en s.k firmware, en mjukvara som ligger hårdkodad i ett chip. I detta fall på moderkortet, Bios står för Basic Input Outpus System, och tar i hand om anrop från tangentbord, vad som läser och skrivir i minne, etc. Samt även vissa inställningar, paramterar för disk, etc.

Ang, drivrutiner. Beroende på nyhet, etc på operativ och moderkort. Kan det behövas drivrutiner. Windows fungerar oftast med generella sådana som redan finns med, med då oftast till en kraftigt reducerad prestanda.
För AMD system behövs oftast via's drivrutiner då dessa inte alltid ligger med i windows. För intel behövs oftast bara om du har ett riktigt nytt kort.

DMA, en viktig sak är att hårdisken körs i sk, DMA läge, eller UDMA. Detta innebär att disk och minne kan sammarbeta utan att processorn blir inblandad. Samt att vid DMA lägena så har den en många gånger bättre överföringshastighet. Det kan behövas drivare för IDE-kontrollern(ingår oftast i chipsetdrivarna) för att denna ska kunna köra i DMA läge.
 
ALLA datorer använder drivrutiner för moderkort, eller rättare sagt chipset, i chipsetet sitter instruktioner för dma och busstransfer mm
Kolla vad du har för moderkort och processor. Sedan installerar du drivisar efter det.


Amd, Sis och via har haft stora problem med Windows 98 och andra operativsystem.


jag misstänker att du har missat något i ominstallation.

mvh: Adam
 
Jag vet inte hur stora kunskaper du har men vet du vad det virtuella minnet, "pagefile.sys" är? Du kan ha fått för liten plats till detta på din partition där operativsystemet ligger.

så kolla detta först

Vet du att du har en stor hårddisk och gott om plats där du har ditt operativsystem så behöver du inte bry dig om mitt inlägg.
 
Nja... det är inte en så stor skillnad ellan dem. XP är NT 5.1
Ja, ja, man kan inte ha rätt jämt, bara nästan. ;)
Måste nog uppgradera minnet lite, kan inte hålla alla siffror i huvudet på en gång.

*Säger en som kör win2k just för att det är sååå stor skillnad(under skalet)*
 
Fundera allvarligt på att lägga på XP istället om maskinen har en bra processor med tillräckigt med mHz, och bra med RAM och disk.
Enligt XP-kartongen så är minimum rek:
300 mHz
128 MB RAM
1,5 GB disk

MS bästa OS hittills enl mitt tycke, och jag har provat alla sen Windows 1.0
Om man vill köra spel så är XP bättre Windows 2000. Många spel funkar inte alls på W2K.

W95/W98 var riktat till hemmamarknaden.
NT4/W2K var riktat till arbetsmarknaden.
XP är så att säga en sammanslagning av det bästa av W98 och W2K.
 
jfahlstrom skrev:
Enligt XP-kartongen så är minimum rek:
300 mHz
128 MB RAM
1,5 GB disk

Micro$oft brukar alltid ha glädjesiffror på sina kartonger. Visst går att att installera XP Pro, med det som är angivet ovan, men att sedan använda XP Pro praktiskt (flera program startade osv) kräver mer resurser. Själv skulle jag inte installera XP Pro på mindre än en CPU på 500-700MHz och minst 256Mb internminne. För att få bra snurr på XP Pro rekomenderar jag 512Mb internminne, och en processor snabbare än 1GHz.

-- Nicke
 
Lite information:

XP kräver 128MB RAM
Rekomenderas dock 256, skall du ha photoshop...512MB

Moderna moderkort har chipset drivers, däremot behöver man inte installera dessa om man kör Windows XP då de inkluderas till de FLESTA modeller. Skall du installera windows 98 bör du kontrollera dessa.

Har du partionerat upp hårddisken manuellt? Har du gjort detta, se till att allt stämmer i partionerna.

Har du fler enheter på samma IDE kanal? Köra på separata IDE kanaler ökar prestandan i maskinen.

Stäl in den virtuella minnet manuellt i Windows, låt inte den sköta det automatiskt.

Uppdatera GFX drivare.

Ifall du har fler hårddiskar, se till att PS inte jobbar till c: som första enhet. Ta dem i storleksordning, alltså största disken först och så neråt.

Ställ in rätt cache nivå i PS, samt minnesanvädning. Jag har 512 MB DDR i min, och anvä'der 75% av det till PS, samt cache nivån på 8


När du gjort detta, gå in i datorns processer och se vad som tuggar, om maskinen fortfarande går segt.
 
Tjänster..

Nu vet jag inte om detta tips hjälper dig men, men..

Om man trycker på Start -> Inställningar -> Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Tjänster .. så kommer man till en lista över startade program och drivrutiner i datorn.

Windows drar i gång en massa tjänster vid uppstarten som egentligen är onödiga och inte behövs. Där ska man pilla om man vill spara minne. Ja, nu är jag ingen expert.. så jag vet inte vilka funktioner du vill stänga av. Men kolla webbsidan här:

http://www.databyggarna.o.se/index.htm?soft/xp-services.htm&0

Glöm heller inte kolla så att stora bakgrundsbilder tar upp plats i minnet. Detsamma gäller ljud och ljudeffekter. Själv har jag stängt av alla kosmetiska effekter i XP just för hastihetens skull, men det är jag..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.