Annons

Datorn prioriterar wifi framför trådat

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
När jag startar min laptop, en HP med Windows 7 Professional, väljer den att ansluta till nätverket via trådlös uppkoppling trots att nätverkskabeln är inkopplad. Jag skulle önska att den i stället prioriterade den trådade anslutningen om den finns inkopplad, men jag hittar ingenstans att ställa in det. Någon som kan hjälpa mig?

Enkelt, tänkte jag. Men icke...
Såhär ser det ut under de inställningarna, men ändå ansluts jag via trådlöst när jag startar datorn.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    45.5 KB · Visningar: 237
Jag tror det är så att datorn även kopplar upp det trådlösa men det trådade används i första hand.
Starta resursövervakaren (start -> skriv resursövervakaren ->enter) klicka på fliken nätverk, där kan du se hur dina anslutingar används.

Aktivera LAN/WLAN switching i BIOS

EDIT: Denna funktion stänger av Wifi när du har nätverkskabeln isatt. Problemet löst ;-)

Jag tror det är så att datorn även kopplar upp det trådlösa men det trådade används i första hand.
Starta resursövervakaren (start -> skriv resursövervakaren ->enter) klicka på fliken nätverk, där kan du se hur dina anslutingar används.

Hur ser jag där vilken anslutning som används? Kan du bli mer specifik?

I diagrammen till höger kan du se vilka nätverksenheter som används. Jag har ingen dator själv med två uppkopplingar så jag kan inte säga exakt hur det ser ut. Men varje nätverksenhet har var sitt diagram.

Så här ser det ut hos mig. Vad betyder det? Att både det trådlösa och det trådade används?

Bilagor

• Skärmklipp2.JPG
    Skärmklipp2.JPG
    28 KB · Visningar: 3,233
Lite besvärligt :)

När jag startar min laptop, en HP med Windows 7 Professional, väljer den att ansluta till nätverket via trådlös uppkoppling trots att nätverkskabeln är inkopplad. Jag skulle önska att den i stället prioriterade den trådade anslutningen om den finns inkopplad, men jag hittar ingenstans att ställa in det. Någon som kan hjälpa mig?

Hej
Enklast är väl att välja "koppla från" de trådlösa och ta bort bocken i rutan "anslut automatiskt"

Att man sen måste komma ihåg lösenordet för nätverket nästa gång man vill ansluta trådlöst är en annan historia.

ThomasR

Hej
Enklast är väl att välja "koppla från" de trådlösa och ta bort bocken i rutan "anslut automatiskt"

Att man sen måste komma ihåg lösenordet för nätverket nästa gång man vill ansluta trådlöst är en annan historia.

ThomasR

Jo, så kan man såklart göra, men det jag tycker är lite märkligt är att min andra laptop automatiskt väljer trådat om det är anslutet och trådlöst annars. Men den kanske har LAN/WLAN switching i BIOS aktiverat. Får kolla på det.

Använder du någon tredjepartsprogramvara för att hantera det trådlösa eller Windows egna?

/Karl

Ta upp diagrammen. Se till att du får nätverkstrafik, kör bredbandskollen eller ladda ner något program, då ser du vilken nätverksanslutning som används. På min bild i länken så ser du att det är "Trådlös nätverksanslutning" (näst längst ner) som används när jag körde bredbandskollen. Längst ner är tråddat nätverk, som jag inte har inkopplat.
http://forumbilder.se/DCQ91/skarmklipp

Bredbandskollen gav svaret. Enkelt egentligen :) Betydligt högre fart med kabeln isatt fastän det trådlösa är anslutet och det inte visas nån symbol för trådad anslutning nederst till höger, utan bara symbolen för trådlöst.

Bilagor

• Skärmklipp3.JPG
    Skärmklipp3.JPG
    8.8 KB · Visningar: 3,074
Om man inte är rädd för att använda terminalen så kan man använda kommandot "netstat" för att kolla routingtabellen. Det är routingtabellen som avgör till vilket interface (vilken hårdvara) som datapaketen skickas. Jag tror att man kan ändra i routingtabellen med netstat också.

Hej

Ännu enklare är väl att bara inaktivera det trådlösa när man känner för det, och aktivera när man behöver wifi?
Dra en genväg till skrivbordet, sen är det bara att högerklicka och välja aktivera/inaktivera.

Som jag skrev i inlägg #15 behöver jag vad jag förstår inte göra nånting. Om nätverkskabeln är ipluggad körs kommunikationen via det trådade, även om det inte syns i symboliken längst ner till höger. När jag körde bredbandskollen med respektive utan isatt kabel skilde sig hastigheterna dramatiskt även om symboliken såg likadan ut :)

Som jag skrev i inlägg #15 behöver jag vad jag förstår inte göra nånting. Om nätverkskabeln är ipluggad körs kommunikationen via det trådade, även om det inte syns i symboliken längst ner till höger. När jag körde bredbandskollen med respektive utan isatt kabel skilde sig hastigheterna dramatiskt även om symboliken såg likadan ut :)

Helt rätt, med prioriten du satt på bilden du skickade med i början på tråden så skall det fungera som det bevisligen gör, vilket också borde vara så som du vill ha det. WLANet kopplar inte ifrån, men trafiken kommer prioriteras över det trådade när det är anslutet.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar