Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorn paj. Troligt problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Min stationära dator dog plötsligt. Går bara nu att komma till cmos-meny. tangentbord, mus, osv funkar ej. Moderkortet? Jag har lämnat in den, men vill vara beredd på teknikerns svar. Tacksam för inputs
mvh
Peter

kan vara hårddisken. Hör av dig till servicestället och se till att de inte gör något med disken om du har något viktigt på den. Ofta går det att få ut det mesta även om det inte går att starta upp datorn från den.

/Frode

Det är en noname baserat på Asus med nån AMD dualcore. Jag menar att man kan komma till menyn där man väljer att gå in i bios, men då vare sig tangentbord eller mus funkar, så vet jag ju inte hur långt jag skulle komma. Tror inte på Windows då den bara dog. Windowskrascher har ju oftast nån varningsruta eller bluescreen. Har ju backup på allt, bara så trist med ominstallation av allt, om det inte skulle gå via systemreparation...

Du har väl USB tangentbord och mus antar jag? Då har inte drivrutinerna lästs in än, samma med nätverk och mycket annat. /Frode

Har fixat en dator med liknande symtom, då var det nätaggregatet som pajat. Är ju inte omöjligt att det är hårddisken heller. Vid minnesfel brukar man ju komma förbi BIOS iaf.

Testa att koppla ur alla USB enheter och se om den startar då, inte helt ovanligt att trasig/dålig USB saker låser datorn.

Psu

Min stationära dator dog plötsligt. Går bara nu att komma till cmos-meny. tangentbord, mus, osv funkar ej. Moderkortet? Jag har lämnat in den, men vill vara beredd på teknikerns svar. Tacksam för inputs
mvh
Peter

Sätter alla mina pengar på att de är strömförsörjnings delen (PSU)) Finns att köpa för ca 400-500 kr

ThomasR

Tycker också det låter som att det kan vara något strömrelaterat. Tror nog som Thomas på att det kan vara nätagget som pajat.

Rycker moderkortet brukar det inte gå att göra något, alla krasher jag fixat har det varit allt eller inget med moderkort.

Nätagget gör mer än bara funkar eller inte.

Sen är det en dator, ALLT kan vara fel :D

Fast den har ström till fläktar och går fram till bios?

Det som ofta händer när PSU:er (strömaggregat) blir gamla och dåliga är att de inte levererar alla olika spänningar korrekt. Tänk på att en PSU oftast både ger ifrån sig 3,3, 5 och 12 volt och det räcker att någon av dem hamnar fel så får du märkliga fenomen. Som att fläktar går igång, men att moderkortet verkar dött. Eller att moderkortet vaknar men inga andra yttre enheter fungerar.

Nedanstående är (med några små uppdateringar) kopierat från en text jag skrev för några år sedan och som väl stämmer hyfsat än idag.

Vanliga fel hos datorer:

1.Symptom: Att datorn (ofta men inte alltid) startar, men inte alltid hittar alla diskar, plötsligt funkar inte musen, ibland har datorn helt fel tid och daturm och beter sig i allmänhet sig oberäkneligt. Vanlig orsak: Låter tramsigt, men det sitter ett litet knapp-batteri på moderkortet och är det dåligt eller helt enkelt har tagit slut så får man den här typen av oberäkneliga och inkonsekventa symptom. Fördel: billigt och enkelt att fixa ;-)

2. Symptom: Att datorn vägrar att start över huvud taget (inga livstecken alls) eller som i ditt fall att man får en partiell start. Vanlig orsak: Trasigt, slitet eller överbelastat strömaggregat (PSU). Byt/uppgradera så går datorn ofta bra igen. Tänk på att strömaggregat åldras, i synnerhert billiga sådana. Parentes: Felande nätadaptrar vad jag kan se är det överlägset vanligaste felet när externa hårddiskar, nas-enheter, routrar och liknande slutar fungera. De har ofta väldigt billiga strömaggregat som inte håller så länge och börjar ge fel spänning. Min router/brandvägg här hemma är inne på sitt fjärde strömaggregat :) (så har den gått i tio år också)

3. Symptom: Datorn startar, men du får någon slags meddelande av typen "startskiva saknas" (brukade vara en ledsen diskett på äldre Macar :) Trolig orsak: Systemdisken är trasig. Eller så får den inte tillräckligt med ström/spänning (pga glappkontakt eller punkt 2 ovan). Tänk på att data inte nödvändigtvis är borta eller skadade bara för att en disk inte längre startar, behöver inte vara en katastrof. Kan ofta gå att rädda data från en disk även om den inte går att få igång på vanligt sätt, men det kan bli dyrt beroende på hur allvarligt felet är.

4. Symptom: Operativsystemet börjar starta men fastnar/hänger sig. Eller att det startar men sedan lätt kraschar/hänger sig så fort du gör saker. Vanlig orsak: Ofta att en eller flera filer som behövs för systemet som har blivit skadade eller försvunnit. Kan bero på en massa olika saker, men en vanlig bov är att hårddisken börjar bli sliten och det finns trasiga/oläsliga sektorer på den vilket förstör enstaka filer här och var. Här behöver du ofta installera om systemet, det kan vara ett bra tillfälle att byta till en nyare fräschare hårddisk. Tänk på att det ofta bara är enstaka filer som är trasiga, här funkar det ofta bra att helt enkelt ta ut hårddisken (det är ju hur som helst en bra idé att byta ut den) och sätta den i en diskvagga (typ http://www.dustin.se/product/5010782317/deltaco-hdd-station-2-5-3-5-usb-3-0) och själv kopiera de filer man vill ha kvar till en ny hårddisk.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto