Annons

Datorn hakar upp sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Nya datorproblem... Sedan en tid tillbaka hakar min stationära dator upp sig mest hela tiden. Inga långa stunder, utan det är mer som att den fryser fast några sekunder åt gången. Tror bara det är när jag är ute på internet, eller det är bara då jag märkt det. Inga problem att se på Youtube och liknande utan det händer när jag t ex ska scrolla eller klicka någonstans. Det dyker inte upp några meddelanden och jag kan röra pilen hela tiden.
Datorn är en Acer Veriton M221, 32-bitar, AMD Athlon(tm) Dual Core Processor 5400B, 2GB RAM. Tror den är mellan 6-8 år gammal, men kan vara äldre. Har gjort virussökningar och sett till att det inte ligger för många filer på datorn. Tror ni det är något som går att fixa till någorlunda enkelt eller är det bara att skaffa ny?

Hej
Datorn är väl lite gammal och för klen för moderna internetsidor, typiskt att den "fryser till" när kapaciteten inte räcker till. Det är viktigt att inte ha för många andra program igång på en sån här dator, antivirusprogrammen idag kan också slöa ned maskinen. Du har ganska lite RAM också.

Jag hade liknande problem pga...ja det är inte virus.
Det är att webbrowsern presenterar reklam o skapar klickbara delar i webbsidan.
O klickar du så hamnar du på ngn annan webbsida typiskt sälj eller porr eller annat otyg.

Ofta säger datorn att den är slö o om du bara klickar "här" så utlovas lösning på problemet.
I själva verket behöver du köpa ett program som inte gör ett skit.

Vill du så kan du maila så skall jag titta i datorn hemma var jag började.
Det ingår nedladdning av flera prg som körs i flera steg.
Gratis ett tag o tror att företaget hette malware eller liknande.

Nu har jag inga problem längre

Full hårddisk ??

Nya datorproblem... Sedan en tid tillbaka hakar min stationära dator upp sig mest hela tiden. Inga långa stunder, utan det är mer som att den fryser fast några sekunder åt gången. Tror bara det är när jag är ute på internet, eller det är bara då jag märkt det. Inga problem att se på Youtube och liknande utan det händer när jag t ex ska scrolla eller klicka någonstans. Det dyker inte upp några meddelanden och jag kan röra pilen hela tiden.
Datorn är en Acer Veriton M221, 32-bitar, AMD Athlon(tm) Dual Core Processor 5400B, 2GB RAM. Tror den är mellan 6-8 år gammal, men kan vara äldre. Har gjort virussökningar och sett till att det inte ligger för många filer på datorn. Tror ni det är något som går att fixa till någorlunda enkelt eller är det bara att skaffa ny?

Ladda ner CCleaner (http://www.piriform.com/ccleaner/download)
Installera, men var uppmärksam så du "klickar" bort ev annat som den vill installera, typ "Ask" verktygsmeny.
Kör "filstädning" å jag gissar att några Gb kommer att rensas.
Edit: Under avancerat: Klicka i "gamla prefetchfiler" + "Hotfix avinstallerare"

Kör även "Registret" gissningsvis > 1000 fel kommer den att hitta.

ThomasR

Tack alla för svaren! Jag ska prova era förslag ikväll så får vi se vad som händer. Det är ju som ni säger en gammal dator med rätt lite minne så jag är inte förvånad över att det har börjat krångla, men går det att vänta lite till med att köpa ny så är det ju bra. Mycket möjligt att hårddisken är full, det har jag inte tänkt på att kolla nu det senaste.

Tack alla för svaren! Jag ska prova era förslag ikväll så får vi se vad som händer. Det är ju som ni säger en gammal dator med rätt lite minne så jag är inte förvånad över att det har börjat krångla, men går det att vänta lite till med att köpa ny så är det ju bra. Mycket möjligt att hårddisken är full, det har jag inte tänkt på att kolla nu det senaste.

Är de en XP är de inga problem med 2 Gb RAM. Är de en Vista ...... Släng den ! :)
Eller kanske kör en ominstallation med XP, i vilket fall som helst. Mycket bra för prestandan !

ThomasR

Installera Firefox och en addin som heter Adblock Plus. Med denna kombination slipper du en massa flash-reklam som tynger ner ditt surfande. Som extra bonus minskar risken för epeleptiska anfall av allt som blinkar och rör på sig.

Kan meddela att jag tror att ni har räddat min dator från en för tidig pensionering;) Kollade hårddisken och där var över 40GB ledigt, men jag avinstallerade en del onödiga program så jag fick 10GB till. Körde Malwarebytes som inte hittade några hot, installerade CCleaner som hittade massor att slänga och installerade AdBlock och nu är datorn som ny:) Var rädd att annonserna här på FS skulle försvinna med AdBlock, men det verkar inte så som tur är (vill ju gärna ha fotorelaterade annonser).
Så tack!

Va bra
Annonserna på FS ÄR på FS hemsida. De där nedslöande flasharna är ngt helt annat som visar sig i tid o otid. Skit helt enkelt.

Började den att bete sig så här efter det att du hade petat in W7? I mina öron låter det som önsketänkande att köra en sådan gammal dator men nytt operativ på tunga webbsidor.

EDIT: Undvika flashgrejer kan vara en bra idé.

Är det så varje gång? Eller bara vissa tider? Vi har så ibland och det kan då bero på att alla 3 här hemma är ute på nätet samtidigt genom routern eller att det företag som vi har som Internet företag har många kunder ute samtidigt t.ex. runt 17 tiden då de flesta kommit hem.

Det blir som med mobiler t.ex. vid stor helger omöjligt att skicka sms p.g.a. stor trafik på nätet.

Började den att bete sig så här efter det att du hade petat in W7? I mina öron låter det som önsketänkande att köra en sådan gammal dator men nytt operativ på tunga webbsidor.

EDIT: Undvika flashgrejer kan vara en bra idé.

Den hade Windows 7 från början, så det är alltså inget som är ditlagt senare vad jag vet. Men som sagt, nu funkar den bra igen.

Bandit Art Design: Om du tittar lite längre ner så ser du att det har löst sig:) Det var helt enkelt lite städning som behövdes.

Kan meddela att jag tror att ni har räddat min dator från en för tidig pensionering;) Kollade hårddisken och där var över 40GB ledigt, men jag avinstallerade en del onödiga program så jag fick 10GB till. Körde Malwarebytes som inte hittade några hot, installerade CCleaner som hittade massor att slänga och installerade AdBlock och nu är datorn som ny:) Var rädd att annonserna här på FS skulle försvinna med AdBlock, men det verkar inte så som tur är (vill ju gärna ha fotorelaterade annonser).
Så tack!

Skaffa en ny dator är mitt råd. Din CPU är ifrån mitten av 2008 och det har hänt MYCKET sedan dess.

Den hade Windows 7 från början, så det är alltså inget som är ditlagt senare vad jag vet. Men som sagt, nu funkar den bra igen.

Bandit Art Design: Om du tittar lite längre ner så ser du att det har löst sig:) Det var helt enkelt lite städning som behövdes.

Hej !

Förutom allmän städning så brukar det vara en god ide att
även defragmentera disken.

Det finns en äldre tråd jag nu inte finner, som
ger förslag på "grafiska" bilder över disken,
dvs hur olika program mm tar den i anspråk.
Kan ge oväntad och oönskad informatioon,
Här är ett av de två:
https://windirstat.info/

//MW

Smw: Defragmentering har jag för mig att jag har gjort nyss, men ska kolla länken.

HenryB: Precis som peranders skriver så känns det onödigt att köpa ny så länge den här fungerar någorlunda. Köpte en ny bra laptop i somras för 10.000 för att få tillräckligt med RAM för Photoshop, SSD, i7, IPS-skärm osv. och ska jag köpa ny stationär vill jag ju helst ha en som är lika bra som laptopen och helst bättre = ca 10.000kr igen. Det har jag inte riktigt lust med just nu så ett litet tag till får skrothögen hänga med;)

Smw: Defragmentering har jag för mig att jag har gjort nyss, men ska kolla länken.

HenryB: Precis som peranders skriver så känns det onödigt att köpa ny så länge den här fungerar någorlunda. Köpte en ny bra laptop i somras för 10.000 för att få tillräckligt med RAM för Photoshop, SSD, i7, IPS-skärm osv. och ska jag köpa ny stationär vill jag ju helst ha en som är lika bra som laptopen och helst bättre = ca 10.000kr igen. Det har jag inte riktigt lust med just nu så ett litet tag till får skrothögen hänga med;)

Tänkte att det var din primära dator. Själv byter jag burk vart tredje år ca.

Ah, då förstår jag. Nä, efter att jag köpte laptopen så har den stationära nedgraderats till nr 2. Men förhoppningsvis blir det ny stationär om ett år eller två.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar