Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorköp tips o råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Trist med ännu en sådan här tråd. Men jag behöver verkligen hjälp på traven.

Min gamla 32 bitars PC tycker att livet är tungt och tråkigt. Och photoshop talar alltsom oftast om för mig att det inte har tillräckligt med RAM minne och därför tänker tvärvägra allt.

Jag som ofta har stora fotofiler = många lager. Och som dessutom målar i Photoshop = ännu tyngre filer, har lessnat nu och bestämt mig för att uppgradera medan Adobe fortfarande tillåter det.

Och då skall det införskaffas ny dator. Jag kan absolut tänka mig att lägga en bra slant på datorn och sedan ha den i 10 år. (önskedröm kanske)

Jag arbetar med wacombräda vid skrivbord så vi pratar stationär dator. Har idag en Eizo skärm - billigaste modellen. Använder mig av dubbla externa hårddiskar för bild lagring och säkerhetskopiering.

Är det vettigt att titta på en mac. Eller skall jag hålla mig på PC sidan.

Liten följdfråga är..........hur mycket ram minne kan photoshop använda? 8, 16 eller mer.

Många frågar............glad för svar
 
Att köpa för att en dator ska hålla i 10 år är en önskedröm fast min iMac är en 2006:a och funkar bra.

RAM är billigt. Inget att fundera på. Starta på 16 GB.

Om du är villig att bli en switcher så varför inte en iMac 27" kanske. En extra skärm om den inbyggda inte duger. Diskar är ju snudd på gratis.

Det kommer också en MacPro som säkert kommer att bli trevlig. Säljstopp på nuvarande modellen.
 
Mac eller pc beror nog mycket på tycke och smak, och vad man är van vid. Jag kör pc och tycker det ger mer för pengarna. Ett tips är att besöka sweclockers.com och be dom snälla medlemarna där att hjälpa dig, det är i regel mycket kunnigt folk där.

Vill du ha en dator som räcker i tio år (till enbart ps eller?) så blir datorn dyr. Men jag skulle satsa på 32GB minne (som du sedan kan använda en del av som ramdisk, för att t.ex installera ps på), en snabb SSD och bra ips skärm. Frågan är bara vad du menar med en "bra slant" :)
 
Jag började med att titta på vad en kraftfull speldator skulle kosta och såg att det låg på 12000 . Så då startar jag i den nivån och försöker lära mig på vägen om det är värt att lägga på några tusenlappar.
 
32 Gb Ram. Mer än det kräver dyrare moderkort.

Se till att den har bra med USB3 kontakter.

2 SSD en stor för systemet/program en för PS scratch disk den kan vara lite mindre.

Du kan spara pengar på billigare grafikkort än speldatorn.
 
Hur gör du när du fyller systemdisken med program och diverse filer? Hur hanterar du att Windows och Photoshop kan skriva till respektive virtuellt minne samtidigt? Kom ihåg att PS _alltid_ skriver till disk oavsett hur mycket ram du har. Det är bättre att dela upp det hela. Jag använder en del av min scratchdisk till annan lagring så den är inte helt outnyttjad för resten av systemet.
 
Nu fick jag lite att fundera över. Har talat med Inet och fått detta tipset http://www.inet.se/produkt/1517083/vox-define-i7-3770k-ssd#recensioner.
Vad säger ni om det förslaget.
Den klarar 32 ram och har SSD disk. Inte så många usb men jag använder redan idag en HUB.

Diskussionen om "2 SSD en stor för systemet/program en för PS scratch disk den kan vara lite mindre." kan jag inte ta ställning till då min kunskap är för dålig.

Inet har möjligheten att skräddarsy lite, men då måste man veta vad man vill.

Jag kikar efter bästa förmåga på Adobes sida men som sagt mina kunskaper är sådär.

Jag har kikat på Imac också men priset är förskräckande i förhållande till vad jag får. Jag skulle ju kunna spara lite pengar till objektiv också ;o)

Tackar för svar och tips..............................och hjälp mig gärna vidare.
 
Det framgår att om man maxar sin ram kan man använda en SSD som scratch för bättre prestanda (och maxa ramen tänker vi göra).

Samt att det är bättre att låta PS använda systemdisken(SSD) än att lägga scratch på en vanlig disk. Men de säger inte att prestanda blir sämre med scratch på en egen SSD.

Läs vidare om History states och se hur mycket extra scratch som går åt för vissa operationer som blur och unsharp mask.

En NEF från en D800E sparad som TIFF utan några ändringar ligger på 206 Mb. Gör några operationer på den så inser man att det blir mycket trafik som ska skrivas till disk. Det är en kamera från 2012. Undrar vad det är för filer om 10 år?
 
Jag förstår i princip vad du säger Antic men kan inte översätta det till vad för dator som krävs för detta. Hjälp mig lite på traven......

Hittade detta "Jobbar man t ex i Lightroom/Photoshop flyter det på betydligt bättre om man kör en SSD som scratch disk, eftersom det kräver snabb åtkomst till data på disken." på TKJ sida.

Men som sagt hur skall datorn se ut som skall passa in på detta?
 
Om du stoppar i 32GB minne i datorn kommer PS inte behöva använda scratchdisken om du inte jobbar med extremt stora panoramabilder eller liknande, så då spelar det ingen roll om det är SSD eller inte. Det kommer inte att göra nytta med mer än en SSD (åtminstone inte för PS).
 
Inet's förslag är ju inte dåligt... Men kanske någon enstaka förändring:

*Behöver du verkligen DVD-skrivaren?
*Windows 8 rekommenderar jag iaf. Framför allt med de förändringar som kommer i juni nu.
*Byt ner dig till ett snäpp billigare grafik-kort, Photoshop använder i stort sett noll open-CL-teknik just nu. Och den de använder är mest lull-lull. När de väl kommer med verklig accelerering är det lätt att byta kortet (2-3 år från nu?)

Få ett bra pris på en USB-3-kortläsare.

Byt 120GB Samsung SSD till den större 256GB-varianten. Borde gå jämnt upp med vad du sparar på ett billigare grafik-kort.

Köp till en stor extern USB3 HD för arkivering och backup. 3TB kostar bara typ 1200kr nu.

Tio år är nog optimistiskt, men fem iaf`?
 
Jag förstår i princip vad du säger Antic men kan inte översätta det till vad för dator som krävs för detta. Hjälp mig lite på traven......

Den ska ha minst en SSD det är det viktigaste.

Jag är av åsikten att man dessutom ska ha en extra SSD men då är jag ute efter det sista prestandan.

De flesta vanliga moderkort har ett max på 32 Gb RAM så det är vad jag hade satsat på på en gång. Men se till att du har en version av Windows (8 Pro eller nånting) med stöd för mer än 16 Gb som annars har varit ett tak på konsumentversionen Home.
 
Om du stoppar i 32GB minne i datorn kommer PS inte behöva använda scratchdisken om du inte jobbar med extremt stora panoramabilder eller liknande, så då spelar det ingen roll om det är SSD eller inte. Det kommer inte att göra nytta med mer än en SSD (åtminstone inte för PS).

Nu har du inte läst vad jag skrev eller vad som står i Adobes dokument. Photoshop skriver alltid till scratch. Detta oavsett hur mycket ram du har. Krashar PS så kan du öppna ditt senaste dokument från en recovery-fil tex. Historian skrivs till scratch. Det här kan man inte stänga av eller påverka med mera RAM.
 
Jag tackar! Jag skall ta mig till Inet och prata mera med dom. Era förslag tar jag med mig som en mycket god hjälp på vägen.
 
Jag vill illustrera det omöjliga att köpa en dator som upplevs som ok om 10 år.

Om man överklockar den snabbaste konumentprocessorn Intel Core i7 3970X med 30% så hade den kommit på plats 375 (plats 375-500 hade samma prestanda) bland världens 500 snabbaste superdatorer år 2002. Världens snabbaste superdator 2002 hade inte ens kommit med på årets lista om den vore dubbelt så snabb.

Det bästa sättet att hela tiden ha bra prestanda över tid och ändå inte lägga en förmögenhet på datorn är att köpa dator en bit under toppprestanda och byta oftare. Istället för att lägga 20000kr på det värsta nu för en burk som ska vara i kanske 6 år, så köper man en riktigt bra burk nu för 10000 och byter om tre år till en burk som kostar 10000kr. Då kommer du ha betydligt bättre prestanda i genomsnitt.
 
Nu har du inte läst vad jag skrev eller vad som står i Adobes dokument. Photoshop skriver alltid till scratch. Detta oavsett hur mycket ram du har. Krashar PS så kan du öppna ditt senaste dokument från en recovery-fil tex. Historian skrivs till scratch. Det här kan man inte stänga av eller påverka med mera RAM.

Jag kanske tolkar det här stycket fel?

As noted above, an SSD doesn't improve performance if the efficiency indicator is already high. The lower the efficiency indicator, the greater the improvement an SSD offers.

Oavsett det så är det naturligtvis ändå bättre att ha en SSD för OS och program än en snurrdisk. Jag håller med Jocke om att det är bättre att ha en större SSD och slöare grafikkort för ungefär samma pengar.
 
Jag tackar! Jag skall ta mig till Inet och prata mera med dom. Era förslag tar jag med mig som en mycket god hjälp på vägen.

Slängde ihop ett paket hos Inet. Lite om hur jag har tänkt:

CPU: 3570K räcker väldigt långt och tveksamt att du skulle tjäna mycket på en 3770. Visst kan den senare ha ett litet prestandaövertag men tycker inte det är värt det.
Kylare: Prisvärd kylare som kyl bättre men bäst av allt, den är tystare än original.
Moderkort: mATX, dvs ett lite mindre kort då går det nämligen att få en fysiskt mindre dator. Har allt som större moderkort har (iaf. för PS). och går att uppgradera med mera ram.
Chassi: Fractal design Define mini. Litet, ljuddämpad chassi i stilrent design.
Ram: 16GB 1600mhz.
Hårddisk: 250GB SSD och en 2TB lagringsdisk
Nätaggregat: Bra nätagg med bra komponenter
Grafikkort: Har vald att inte ta nåt grafikkort. Det finns fördelar med separat grafikkort men meh....
Windows 8 (går att välja 7:an istället om man vill)

Pris inkl. montering och frakt: 9200:- Dvs du sparar ca 4000:- som du kan spendera på en uppgradering om några år. Bättre att köpa en bra dator vart tredje år istället för en high-end vart sjätte.

Om du vill ha grafikkort eller annat får du säga till.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3337128/2013-05-14

Allra helst borde du dock vänta några veckor då nya Haswell är på gång. Den presterar lite bättre än nuvarande plattformen men grafikdelen får ett betydligt lyft. Om inte annat lär den nuvarande plattform säkert gå ner i pris.
 
Men de säger inte att prestanda blir sämre med scratch på en egen SSD.

Nej, de säger att det är onödigt:

"If your startup disk is a hard disk (as opposed to a solid-state disk), try using a different hard disk for your primary scratch disk. If your startup disk is an SSD, there is no benefit to selecting a different disk for your primary scratch disk. Using the SSD for both your system startup disk and your primary scratch volume performs well."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.