Annons

Datorer och säkerhet i "f"

Produkter
(logga in för att koppla)
Lagring ...

Heja Zoran! Vi har ju jobbat på samma ställe en tid som du kanske minns ...

Hur som helst finns det fördelar med Linux som Windows inte kommer i närheten av - än. En väl uppsatt Linuxmaskin behöver aldrig startas om annat än när hårdvaran går sönder eller när UPS:en inte klarar att hålla ut vid strömavbrott.

Min egen burk brukar jag få ta ner när fläkten börjar skära ihop. Det händer någon gång var tredje år eller så. Sedan klarar inte min UPS så långa avbrott så det hände vid ett tillfälle att burken gick ner av det skälet.

Ok, slut på OS-kriget och tillbaka till lagring.

Det jag kanske oroar mig mest för är att lagrade bilder inte kan läsas av framtidens programvaror. Vad säger att RAW, TIF eller JPEG finns om 50 år? Kommer det att finnas konverteringsprogram? Kommer de att kosta skjortan? Jag hoppas inte det. Kanske är det inget att oroa sig för?

Hur som helst har jag kommit fram till en princip för lagring som är ganska enkel:

1) Skapa en katalog, t ex "data" där allt som är av värde finns lagrat.

Orsak: Du vet var du har det viktiga.

2) Tag backup till en extra disk på datorn - bara enkel kopiering av filer. Det här gör du en gång i veckan eller när det känns viktigt, t ex efter Asienresan.

Orsak: Du kan råka ta bort en fil eller så kraschar en av diskarna.

3) Tag backup på en USB-ansluten hårddisk varje månad eller liknande. Låt disken vara avstängd och lagrad mörkt och svalt som man brukar säga ...

Orsak: Datorn får totalhaveri och båda diskarna pajar.

4) Tag kopior på CD/DVD och lagra på annan plats, t ex hos mamma eller brorsan. Huvudsaken är att skivorna inte finns i samma hus eller kanske till och med i samma stad som du själv.

Orsak: Huset brinner ner eller någon själ alla dina datorer och diskar.
 
Re: Lagring ...

conan skrev:

Det jag kanske oroar mig mest för är att lagrade bilder inte kan läsas av framtidens programvaror. Vad säger att RAW, TIF eller JPEG finns om 50 år? Kommer det att finnas konverteringsprogram?

Jag undviker alla former av komprimerade format, som JPEG, eftersom jag tror att risken för att dessa format kommer att vara svåra att läsa om 50 år. Däremot har jag svårt att se att TIFF inte ska kunna läsas framöver, åtminstone om man inte använder några av de varianter av TIFF som dykt upp.

RAW är ju ett stort problem. Det vore ju det ideala att lagra, om vi bara vore säkra på att det filformatet skulle kunna läsas framöver. Det är ju snarare tvärtom, alltså att vi kan utgå från att RAW-filer inte kan öppnas av framtidens konverterare. Åtminstone inte om det inte finns ett standardiserat råformat.

MVH/Stefan
 
Är synd att alla kameratillverkare hittar på egna RAW-format annars hade RAW varit det optimala formatet för framtidslagring.

Va ja vet så har RAW-formatet funnits så länge som jag har hållit på med datorer iaf. (en si så där 18 år eller så).
 
Wizard skrev:
Automatisk uppdatering med hjälp av Windows update löser det "problemet"..

/Peter

å så vips så har man fått en uppdatering som segar ner burken eller man inte alls vill ha. :) å så blir man tvingad å starta om.

Men som sagt va, dax å lägga ner OS Vs OS snacket å gå vidare med vad själva tråden handlade om. :)
 
Vad tror ni om JPEG2000 ? Jag provade den metoden och kom fram till att den ger en faktor 1:5 i komprimering utan någon synbar försämring av bildkvalitén. JP2 klarar 16bit vilket är ett lyft.
De klassiska JPG-artefakterna är också borta.

Om man skriver ut JP2-algoritmen och DVD-formatspecifikationen på ett beständigt papper så borde man ju kunna återskapa datat efter 100 år ... frågan är bara vem man ska kontakta för att göra en DVD-spelare då ...
 
Varför inte DNG med lossless JPEG compression?

Det borde väl vara bästa kandidaten för långtidslagring vad gäller filformat. Flera stora tillverkare av bakstycken till mellanformatare har väl sagt att de tänker stödja DNG rätt ur kameran. Borde borga för att formatet finns kvar ett bra tag. Att det sedan har fullt stöd för att bevara alla data som finns i orginalfilen är väl ingen nackdel.

/Jonas
 
Ja, varför inte, bara DNG blir allmänt vedertaget. JP2 har funnits ett tag och har inte riktigt lyft ännu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.