Annons

Dator startar själv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm har letat i BIOS efter dylika saker men verkar inte vara så mycket att välja på antingen är kortet enable eller disable!

Nåväl har provat några gånger att boota från en usb-sticka till Ubuntu och ingen omstart... eller så väntade jag inte tillräckligt länge.

Får byta ut snöskottning mot felsökning. Då får man i a f vara inomhus i värmen :D

Jag sätter fortfarande en peng på inlägg #4.

Du har säkert rätt!! Men ett par saker gör mig osäker....

1. Inga andra datorer förutom en liiiten linux-burk är på nätet när jag provat!
2. Inget trådat nätverk till den här burken (än) Endast WiFi
3. Omstart sker även om jag kör Linux på burken. Menar du drivrutiner i BIOS?

Vad jag tycker är klargjort är att det verkligen är någon "PME" då alla dessa stängs av vid aktivering av funktionen ErP. MEN alla sub-menyer som rör PME var disable redan från början.

Du har säkert rätt!! Men ett par saker gör mig osäker....

1. Inga andra datorer förutom en liiiten linux-burk är på nätet när jag provat!
2. Inget trådat nätverk till den här burken (än) Endast WiFi
3. Omstart sker även om jag kör Linux på burken. Menar du drivrutiner i BIOS?

Vad jag tycker är klargjort är att det verkligen är någon "PME" då alla dessa stängs av vid aktivering av funktionen ErP. MEN alla sub-menyer som rör PME var disable redan från början.

Om det är en pme så ger dig kommandot "pwrcfg /lastwake" svaret på vad som väckte systemet.

OK, kanske någon här kan hjälpa mig :)

Har skruvat ihop ännu en dator, denna gång ett system med i7-3770k och ASUS mb. Kör med Win7 för tillfället.

När jag stänger ner datorn, slocknar allt helt normalt, men några minuter senare startar den upp igen, från kallboot d v s jag ser BIOS-loggan på skärmen och sedan inloggning.

Ja jag har stängt av WOL
jag har stängt av att systemet skall boota efter power-loss
jag har bläddrat runt i BIOS och försökt hitta andra saker som skulle kunna väcka systemet

Nu har mina idéer tagit slut. Funderar på om det kan vara något konstigt med nätagg och mb vilket triggar en omstart när någon kondensator laddar ur??
Men provade igår att boota Ubuntu från sticka, och då startade inte systemet om när jag stängde ner Ubuntu.

Men hur kan ett nedstängt OS trigga en kallstart efter flera minuter?

Verkar som att det inte alltid sker en omstart, vid vissa tillfälle fortsätter systemet att vara av. OM jag bryter nätspänningen och sedan slår på den, startar systemet INTE igen utan interaktion från mig.

Har någon upplevt något liknande??

OBS! Jag har inga tips och råd om det här,
men jag tycker det verkar mycket spännande och intressant...
Början på en bok eller en film...!? ;)
Ni anar va? :)
/B

Film eller boktitlar.

Datorn som fick liv efter stängnings tid !

Bättre en vaken dator än en trött !
Tittut här har ni mig !
Nä jag vill vara på gubbjävel !

Godjul /LEE

Om det är en pme så ger dig kommandot "pwrcfg /lastwake" svaret på vad som väckte systemet.

Hmm hittar inte pwrcfg på den här datorn (nu sitter jag på jobbet och har annan installation men fortfarande W7) men skall kolla hemma.
Menar du att PME event kan läsas av OS när det har gjort en kallstart?
Registrerar BIOS detta?

Hmm hittar inte pwrcfg på den här datorn (nu sitter jag på jobbet och har annan installation men fortfarande W7) men skall kolla hemma.
Menar du att PME event kan läsas av OS när det har gjort en kallstart?
Registrerar BIOS detta?

Det går nog bättre med powercfg.

Förresten heter inte det du kallar ErP egentligen EuP? Jag har för mig att det är det alternativ som finns i min burk, fast den är förvisso äldre. Det är något om EuP Ready har jag för mig. Då slår burken av lite mer när den stängs av kan jag se, för med det av så lyser kortläsaren fortfarande (intern USB), men med det på så slocknar den.

Det går nog bättre med powercfg.

Förresten heter inte det du kallar ErP egentligen EuP? Jag har för mig att det är det alternativ som finns i min burk, fast den är förvisso äldre. Det är något om EuP Ready har jag för mig. Då slår burken av lite mer när den stängs av kan jag se, för med det av så lyser kortläsaren fortfarande (intern USB), men med det på så slocknar den.

Jepp jag tror du har rätt! När jag Googlade ErP så fick jag upp att det var samma som EuP. Men i mitt BIOS talar man bara om ErP.

Såg även vad S1 S3 och S5 betyder... tydligen hur djupt ner i dvala datorn går. Tolkar att S5 är avstängd dator.

Jag skyller allt på min okunskap och den bristfälliga dokumentationen :)

Tråkigt på TV ikväll så sitter och provar lite...

Ändrade ErP till Disable och lät datorn starta själv...
Powercfg /lastwake antal aktiveringar = 0

Egentligen är jag inte förvånad det är ju en kallstart, inget uppvaknande från hibernate eller så.
Glömde att säga det är ett Intel GB chip inte Realtek

Nä nu ändrar jag tillbaka ErP till Enable och tar ett glas glögg, det sover man gott på :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto