Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dator för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Rijad

Aktiv medlem
Hej,
De flesta datorer som erbjuds i butiker är speldatorer. Datorer för bildredigering behöver inte samma prestanda eller har jag fel?
Jag undrar hur väljer ni dator för bildredigering?
Vilka komponenter skulle ni satsa på?
Vill också påpeka att dator behöver inte vara dyrt, säger vi ca. 7 - 8 tusen.

Tack på förhand!
 
Hehe, det finns en gräns där bättre datorer inte kan ge bättre spel. Däremot finns ingen gränns för snabbare bildbehandling.

Än så länge är det främst processorn i datorn som används vid bildbehandling och den är viktig för alla saker. Sen kanske man inte behöver lika bra grafik kort om man inte spelar eller rendererar i 3 dimensioner med ljussättning av olika former.

Men för 7000-8000 kr kommer du komma ganska långt, särskilt om du bygger en egen.
Men som snabbt exempel då bara för att ha något att jämföra med så skulle kanske denna funka bra:
http://www.dustinhome.se/dell-vostro-460-ci7-34-8gb-1000-hd6670-w7hp/product/5010610360
 
Tack för tråden.

Tack för denna tråd. Jag skall själv snart köpa en ny stationär dator som skall vara bra för bildredigering i Photoshop. Jag undrar just hur viktigt grafikkortet är? Jag tror att det viktigaste är en snabb och bra processor, mycket minne och 64 bitars operativsystem (så man kan utnyttja mer än 4 GB av minnet).

Jag har börjat fota mellanformat (film). Dessa bilder blir över 500 MB när de är scannade och det mäktar inte riktigt min snart fem år gamla dator med.

Vill gärna ha feedback och synpunkter på detta.

Tack på förhand.
 
Tack för denna tråd. Jag skall själv snart köpa en ny stationär dator som skall vara bra för bildredigering i Photoshop. Jag undrar just hur viktigt grafikkortet är? Jag tror att det viktigaste är en snabb och bra processor, mycket minne och 64 bitars operativsystem (så man kan utnyttja mer än 4 GB av minnet).

Jag har börjat fota mellanformat (film). Dessa bilder blir över 500 MB när de är scannade och det mäktar inte riktigt min snart fem år gamla dator med.

Vill gärna ha feedback och synpunkter på detta.

Tack på förhand.

Med dagens Intel-processorer så behöver du inget externt grafikkort, annat än om du ska spela 3D-spel i hög upplösning. Till bildbehandling duger de inbyggda grafikkretsarna utmärkt. Se till att du köper en dator md Z68-chipset så att du kan utnyttja grafiken och överklocka samtidigt, vilket inte gick med de tidigare chipseten.
 
Ni pratar om insidan av datorn men det är ju det som syns på utsidan som är viktigast.

Menar alltså Skärmen. Du skall absolut ha en skärm med IPS panel eller någon variant av den. Inte TN som är för ojämn i både färg o ljustyrka.

På insidan duger det mesta som är modernt.
 
Du skall absolut ha en skärm med IPS panel eller någon variant av den. Inte TN
Jag har nyligen läst lite om detta i en fototidning. Jag absolut tänka på det när ny skärm är på gång. Tack.

På insidan duger det mesta som är modernt.
Det akuta problemet är att jag knappt kan öppna mina 500MB-filer. Det går men det är så segt att jag undviker dem. En bild blev 1,8 GB efter jag editerat den.Försöker jag göra något med den filen nu hänger sig hela datorn. Jag vill kunna jobba med dem efter jag köpt en ny pc. Jag får känslan av att jag inte behöver ha ett dyrt grafikkort, utan dessa är mer till för 3D grafik och påkostade spel.

Jag kanske till och med klarar mig med ett integrerat grafikkort på moderkortet. Det skulle jag föredra. Då behöver inte den fysiska storleken på datorn bli så stor.
 
Tack för denna tråd. Jag skall själv snart köpa en ny stationär dator som skall vara bra för bildredigering i Photoshop. Jag undrar just hur viktigt grafikkortet är? Jag tror att det viktigaste är en snabb och bra processor, mycket minne och 64 bitars operativsystem (så man kan utnyttja mer än 4 GB av minnet).

Jag har börjat fota mellanformat (film). Dessa bilder blir över 500 MB när de är scannade och det mäktar inte riktigt min snart fem år gamla dator med.

Vill gärna ha feedback och synpunkter på detta.

Tack på förhand.
Om du använder Photoshop CS4, CS5 eller kommande CS6, så ska du köpa ett grafikkort som klarar Open GL, eftersom Photoshop använder grafikkortet för att accelerera olika grafikfunktioner. Fler och fler Photoshopkommandon använder grafikkortet för att avlasta CPUn, så det är lite myt att man inte har nytta av ett bra grafikkort. Mycket minne och ett 64-bitars OS är inte heller fel om man jobbar med stora filer.
 
Om du använder Photoshop CS4, CS5 eller kommande CS6, så ska du köpa ett grafikkort som klarar Open GL, eftersom Photoshop använder grafikkortet för att accelerera olika grafikfunktioner. Fler och fler Photoshopkommandon använder grafikkortet för att avlasta CPUn, så det är lite myt att man inte har nytta av ett bra grafikkort. Mycket minne och ett 64-bitars OS är inte heller fel om man jobbar med stora filer.

Open GL! Det känner jag igen. Bra! Grafikkretsarna skall åtminstone ha stöd för detta. Det tror jag inte min nuvarande pc klarar. Den grafiken tror jag hanteras av processorn och det verkar den inte särskilt bra på.

Jag använder CS5. (Fick tag på en billig studentlicens, så jag slog till.)
 
Open GL! Det känner jag igen. Bra! Grafikkretsarna skall åtminstone ha stöd för detta. Det tror jag inte min nuvarande pc klarar. Den grafiken tror jag hanteras av processorn och det verkar den inte särskilt bra på.

Jag använder CS5. (Fick tag på en billig studentlicens, så jag slog till.)
Nästan alla nya kort stödjer Open GL idag, men man kanske får kolla vilken version som krävs för olika Photoshopversioner. Här finns en lista på testade grafikkort för CS5:

http://kb2.adobe.com/se/cps/831/cpsid_83117.html
 
för mig är lite problem att välja mellan AMD och Intel processor, fast för min amatör arbete skulle inte spela nån roll.

Som jag har förstått man ska ha min 8 gb RAM, stark processor, bra moderkort som kan ha inbyggd grafik (men det är bättre med bra grafikkort).

När jag ser lite på priser på bildskärmar med IPS panel då kan bara konstatera att de är fördyra för min plånbok och mitt arbete. Om man har tur och hitta nån bildskärm på REA då ska man slå till.
 
för mig är lite problem att välja mellan AMD och Intel processor, fast för min amatör arbete skulle inte spela nån roll.

Som jag har förstått man ska ha min 8 gb RAM, stark processor, bra moderkort som kan ha inbyggd grafik (men det är bättre med bra grafikkort).

När jag ser lite på priser på bildskärmar med IPS panel då kan bara konstatera att de är fördyra för min plånbok och mitt arbete. Om man har tur och hitta nån bildskärm på REA då ska man slå till.
Amd har inte haft det bra på sista tiden. Intels leder utvecklingen. Den processor som gäller är Phenom 1100T för 1600 kr. De nya Bulldozer från Amd blev ett fiasko. Sitter själv på en fyrkärnig Phenom överklockad till 3,8 GHz.
Någon med Intel kan säker rekommendera rätt i7:a till dig.
 
Ojdå så stora.

Varför?

Funkar win då?

Jag scannar filmen i en flatbäddsscanner, som kan scannar mellanformat, med högsta upplösning och sparar dem som tiff. Kanske inte behöver använda högsta upplösning innan jag faktiskt hittar en bild jag känner för att jobba vidare med, men gjort är gjort.

Nej, win fungerar inte så bra. Men jag hoppas det blir ändring på det med lite bättre hårdvara. Jag har en 64-bitarslicens.
 
Amd har inte haft det bra på sista tiden. Intels leder utvecklingen. Den processor som gäller är Phenom 1100T för 1600 kr. De nya Bulldozer från Amd blev ett fiasko. Sitter själv på en fyrkärnig Phenom överklockad till 3,8 GHz.
Någon med Intel kan säker rekommendera rätt i7:a till dig.
Hallå hallå! Bulldozer började säljas för bara några dagar sedan. Lite för tidigt att göra sådana uttalanden. Enligt testerna går den lite varm och vinner inte på alla punkter, men den är ganska billig.
 
skrytupplösning

Jag scannar filmen i en flatbäddsscanner, som kan scannar mellanformat, med högsta upplösning och sparar dem som tiff. Kanske inte behöver använda högsta upplösning innan jag faktiskt hittar en bild jag känner för att jobba vidare med, men gjort är gjort.

Nej, win fungerar inte så bra. Men jag hoppas det blir ändring på det med lite bättre hårdvara. Jag har en 64-bitarslicens.

Vet ju inte vilken flatbäddare du har men de högsta upplösningarna man brukar kunna ställa in är ofta bara humbug. Dvs det är interpolerade upplösningar som används som säljargument men helt onödiga att använda och inte tillför mer data än om man valt en lägra upplösning. Om det är så kan du ju lätt kolla genom att scanna i högsta och lägre upplösning och interpolera bilden i efterhand och sedan jämföra. Jag skriver detta eftersom inte alla vet om att det är så.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.