Annons

Dator-dilemma før fattig student

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
Jag har børjat fundera alltmer på att køpa en bærbar dator. Studerar fotografi och behøver en bærbar lagringsenhet. Alternativen ær att køpa en bærbar hårddisk och vænta med att skaffa datorn, eller att slå till på en dator direkt. Problemet med att skaffa dator direkt ær att jag inte har mycket pengar att lægga på ett sånt køp, så det allra nyaste och bæsta ær uteslutet.

Vad jag har gått och suktat efter en stund ær en iBook, men G4:an ær lite dyr før min stundentportmonæ. Så vad jag skulle vilja veta ær om G3.an ær helt sopig eller om den kan vara ett alternativ? Har sett att den sæljs riktigt billigt begagnat.

Jag tænkte arbeta med bilder på skolans stora skærmar och i framtiden skaffa en egen extern skærm till den bærbara datorn, så detta ær mer en fråga om utrymme, hastighet osv.

Berætta allt ni vet, bra och dåligt om iBook G3!
 
Hej Elin,

Varför snöa in på Mac? Är det så att ni enbart använder sådan i ert arbete på skolan? Annars tycker jag att det är mer praktiskt att köpa en PC - det finns en stor 2:a handsmarknad inte minst för bärbara datorer. Det viktiga är ju inte datorn i sig, utan vilka program man tänkt köra. Misstänker att du tänker köra Photoshop, då funkar ju båda plattformarna bra. Den grafiska värden är den sista bastionen för Mac (om man inte räknar med alla gamla trotjänare). Det du bör tänka på om du köper en begagnad dator är hur mycket minne det är i den - samt hur mycket man kan stoppa i - det är alltid där begränsningen i en dator sitter tycker jag. Har 2GB i min laptop och det är OK. Tror att du får svårt att hitta det i en begagnad men du bör minst har 512 MB.

Hoppas tipset kan vara till någon hjälp.

BAW
 
Hej

jag köpte en Acer från Komplett.se för 6495.- inkl moms. En prisvärd bärbar - fungerar rikigt bra. Utökade dock minnet från 256 med +512.

Mvh
Johan
 
Jag skulle vilja påstå att macen är det ända alternativet om man vill pyssla med foton på sin bärbara. En pc som klarar av photoshop lika bra som en "liten" mac är därefter lika dyr! Studerar man, som du skrev att du gör, så får man även studentrabbat hos apple store vilket gör att priset kommer ner till 9.677,50 kr för en 12" iBook med 512 MB ram och 40 GB hårddisk (och lite annat smått o gott t.ex. bluetooth, trådlöst 54 mbit nätverkskort (med riktigt bra täckning) samt "Sudden motion sensor" vilket innebär säkrare lagring). Denna dator räcker länge och har ett bra andrahandspris, den dagen du vill bli av med den. Anledningen till att jag rekomenderar 12":aren är att den har ett smidigt format, enkelt att ta med den till presentationssalen och ligger smidigt i väskan. Samt att man får en VGA-adapter till datorn så du kan koppla in en extern skärm när (obs: inte "om") du vill. Batteritiden ligger även den mycket längre fram än på en bärbar pc, 6 h om man jobbar "normalt".

Ni andra som använder mac dagligen - har jag glömt nåt?

mvh Marcus

ps. jag kan tilllägga att jag arbetar med foton på min äldre iBook G3 på 800MHz och 768 MB ram. På denna är det hårddiskens läshastighet som drar ner på prestandan.
 

Bilagor

  • productshotibook_20050726.jpg
    productshotibook_20050726.jpg
    17.7 KB · Visningar: 466
Sitter också med iBook G3 (ännu äldre dock) och det funkar OK. Inte bra, men OK. Mycket RAM är som sagt A och O om du väljer Mac. Vad som sedan avgör valet av plattform är snarare smak-/vanesak än om pc eller Mac är bättre/sämre. Vill man köpa Mac kan ett tips vara - att förutom Apple Store for Education (som nämnts ovan - logga in på nämnda Apple Store via www.studentkortet.se så blir köpet ytterligare 400-500 kronor billigare.

Powerbooken är bättre men på tok för dyr om man inte värderar absolut max-prestanda mycket högt. iBooken är valet om man väljer Mac idag.

En tråd i forumet som reder ut skillnaden mellan Powerbook & iBook:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44563

Andra trådar om billig å bra dator:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44337
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=41309
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35866
 
Senast ändrad:
Hm, jag blir både klok och oklok på alla tips! :) Verkar som att powerbook vore ett bra val. Får jobba ihop ett litet kapital så kanske det bli en sån till slut (fast då har væl nåt bættre kommit som jag hellre vill ha...)
 
En Ibook är ett mycket bra och ekonomiskt val om man kan tänka sig att jobba med relativt låg upplösning på skärmen. Jag har precis bytt upp mig från en Ibook 12" G4 800Mhz till en ny powerbook. Visst är det skillnad, men ibooken dög. Nu ligger en ny Ibook på 1,42Mhz, nästan lika mycket som powerbooken. Dessutom kan den ta mer minne. Dessutom är Ibooken extremt hållbar och tål en hel del släpande. Plastskalet är inte bara snyggt, det är i princip skottsäkert också.

Jag har sett allt för många billiga bärbara PC:s som strular med mjukvara och hårdvara. Dessutom håller dessa hus oftast inte för hårt omkringsläpande.

Skulle jag köpa en fotodator utam mitt HemPC erbjudande om powerbook, skulle jag köpa en maxad ibook på 14". En grymt kompetent dator för detta pris. Datorns enda minus är skärmen, som är OK. I alla fall minst lika bra som billiga PC-skärmar.
 
En sak som är värd att påpeka beträffande Ibook G3:eek:r är att kvaliteten på moderkorten inte varit så bra, jag tror att de justerade till det senare men när det skedde vet kanske någon annan här bättre. Resultatet var skärmproblem. Ska man köpa en G3:a bör det vara en som moderkortet är utbytt på. I övrigt får man mycket för pengarna med en Ibook, vad jag tycker mig se. Men en beg G4 kan man väl komma över för en hyfsad slant nu också.
Och Mac slår Windows med hästlängder i kvalitet! Med OSX är det extremt sällan några problem.
 
-Maverick- skrev:
En sak som är värd att påpeka beträffande Ibook G3:eek:r är att kvaliteten på moderkorten inte varit så bra, jag tror att de justerade till det senare men när det skedde vet kanske någon annan här bättre. Resultatet var skärmproblem. Ska man köpa en G3:a bör det vara en som moderkortet är utbytt på. (...)

Ja, det måste jag hålla med om. Köpr ingen begagnad G3:a där moderkortet inte är utbytt. Apple har precis avslutat sitt "reparationsprogram" för denna dator så nu får man det inte längre utbytt gratis. Jag hade problem med min ibook och skärmen slutade till slut att fungera. Men som sagt så fick jag det utbytt gratis på några få dagar.
 
d91-jal skrev:
Man baxnar! Och saknar ord... och... ja... suck.

Jopp, jag med. Jag skulle vilja se en siffra på hur många proffesionella sim UTESLUTANDE arbetar med Mac... kan inte vara många längre... Skulle aldrig kunna arbeta med mina foton med en MAc eftersom jag aldrig lär mig den satans en-knappsmusen (ja ja, vet att det finns en två knappars nu). Skämt åsido.. tror inte att Mac är en förutsättning för bildbehandling längre...

Mvh
BAW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.