Annons

Dataverifiering misslyckades

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,

Jag har i kväll bränt en del bilder på DVD-skivor och valt Verifiering av data i samband med bränningen. Jag bränner med Nero Express och skivorna är Verbatim Advanced AZO.

Jag får felrapport i stil med följande: Dataverifieringen misslyckades. Läsfel från sektor 24800 till 24815.

Om jag bläddrar igenom den nybrända skivan med Windows bildvisare kan jag inte se att nån bild skulle vara kraschad på nåt sätt. Om jag kollar egenskaper för originalmappen och den brända mappen skiljer det inte en enda bit. Alla siffror är identiska.

Finns det nåt sätt att kolla att allt är ok, eller med andra ord: Vad betyder felmeddelandet?

//Anders
 
Det betyder att den inte kan läsa

dom sektorer 24800 till 24815,Det där är ett vanligt problem med dvd media och brännare.om felet fotsätter med samma dvd media dvs att fler skivor blir fel på byt märke på dom, kolla på dvdhelp där kan du kolla i forumet vilka dvd skivor som funkar bäst med din brännare.Men om du får typ ett sånt här fel på 10 brännda skivor så är det nog rätt ok det får du nog räkna med men om det är på varannan så byt märke
 
Problemet är väl dock att du förmodligen inte kommer att kunna kopiera över alla bildfiler från skiva till hårddisk. Hade själv problem med det här för något år sedan och efter att ha testat med ett antal olika märken på DVD-skivor utan att lyckas bli av med problemet blev det en ny brännare.
 
WFS) (Graylingman skrev:

Finns det nåt sätt att kolla att allt är ok, eller med andra ord: Vad betyder felmeddelandet?

Ett av de säkrare sätten att kolla att alla filerna är korrekta och läsbara är att använda hash/checksummor som tex md5.

Jag sparar en lista med md5-checksummor för alla bildfiler tillsammans med filerna. Det gör det lätt att verifiera att backupskivorna är hela (både direkt efter bränning och varje år efter).

Exempel (för bash-skal):
Skapa en file med md5-checksummor för alla bildfiler i ett bibliotek
Källkod:
md5sum *.{crw,thm,cr2} *.jpg > md5sums.txt

Verifiera alla md5-checksummor på en CD/DVD
(Jag har bilderna i underbibliotek, tex 2006-08-02/ osv.)
Källkod:
cd /cdrom
for f in 200*; do cd $f; pwd; md5sum -c md5sums.txt ; cd ..; done

Det borde gå att få till motsvarande på windows också - kanske med cygwin eller likande.

/Anders
 
Re: Re: Dataverifiering misslyckades

andgi skrev:
Ett av de säkrare sätten att kolla att alla filerna är korrekta och läsbara är att använda hash/checksummor som tex md5.

Jag sparar en lista med md5-checksummor för alla bildfiler tillsammans med filerna. Det gör det lätt att verifiera att backupskivorna är hela (både direkt efter bränning och varje år efter).

Exempel (för bash-skal):
Skapa en file med md5-checksummor för alla bildfiler i ett bibliotek
Källkod:
md5sum *.{crw,thm,cr2} *.jpg > md5sums.txt

Verifiera alla md5-checksummor på en CD/DVD
(Jag har bilderna i underbibliotek, tex 2006-08-02/ osv.)
Källkod:
for f in 200*; do cd $f; pwd; md5sum -c md5sums.txt ; cd ..; done

Det borde gå att få till motsvarande på windows också - kanske med cygwin eller likande.

/Anders

Hmmm... detta säger mig inte ett dugg. Fattar ärligt talat inte nåt alls.

Tack för din goda vilja i alla fall :)

//Anders
 
Re: Re: Re: Dataverifiering misslyckades

WFS) (Graylingman skrev:
Hmmm... detta säger mig inte ett dugg. Fattar ärligt talat inte nåt alls.

Tack för din goda vilja i alla fall :)

Hmm.. ett annat sätt att testa din backup är att kopiera tillbaka den till datorn. (Men skriv inte över orginalet!). Om det fungerar utan att datorn klagar på att skivan har läsfel så är nog allt lugnt.

Tråkvarning för nedanstående!

En checksumma är som ett fingeravtryck för en fil,
men den representeras som ett (hexadecimalt) nummer:

%md5sum img_0442.cr2
164cdb97bd350a33211f70d1c3d9197d img_0442.cr2

om man ändrar så mycket som en enda bit i filen så blir checksumman/fingeravtrycket helt annorlunda[1].
Därför är checksummor ett bra sätt att kolla om filerna fortfarande är intakta (men man måste givetvis ha en sparad checksumma att jämföra med).

/Anders

[1] Då checksumman är mycket mindre än innehållet i filen finns det faktiskt nära nog oändligt många filer som har samma checksumma - men det är ändå extremt osannolikt att ett slumpartat fel ändrar innehållet i en fil på ett sådant sätt att checksumman inte ändras.
 
För verifiering av filer under Windows finns bl a ett nätt litet program kallat QuickSFV. Tilläggas bör dock att det endast rör sig om verifiering. QuickSFV kan alltså inte reparera filer som är skadade.
 
Re: Re: Re: Re: Dataverifiering misslyckades

andgi skrev:
Hmm.. ett annat sätt att testa din backup är att kopiera tillbaka den till datorn. (Men skriv inte över orginalet!). Om det fungerar utan att datorn klagar på att skivan har läsfel så är nog allt lugnt.


Testade och trodde det skulle funka. 15 sekunder kvar så kom detta:

Det går inte att kopiera _MG_1826-01. Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check)

Kollade upp just den bilden och den är tydligen paj. En strimma längs nederkant "finns inte".

Vari ligger felet? Är det brännaren som inte är som den ska? Brännprogrammet? Ska jag reklamera brännaren eller kanske skivorna?

Angående reparation av filer antar jag att jag inte kan reparera en fil på en DVD-skiva, eller hur?

//Anders
 
Hade du använt dig av "Kalle Anka"-skivor hade jag genast rekommenderat dig att testa ett annat märke. Vad jag förstår så har väl Verbatim gott rykte (jag har aldrig haft något problem med dem), men det är givetvis inget som hindrar att du i första hand testar några andra märken av skivor. I mitt fall ledde dock detta ingen vart. Tröttnade till slut och slängde min LiteOn-brännare på sophögen och köpte en LG istället. Vips så var alla problem borta.
Jag tror dock inte att det hjälper att byta brännarprogram.

Nej, du kan inte reparera filen på DVD-skivan. Är filen felaktig på skivan så är s a s loppet kört. Det man dock kan göra med QuickPar är att skapa en verifikationsfil + ett antal reparationsfiler innan man bränner skivan. Dessa kan sedan användas till att reparera/återskapa filer som inte går att överföra från skiva till hårddisk.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Testade och trodde det skulle funka. 15 sekunder kvar så kom detta:

Det går inte att kopiera _MG_1826-01. Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check)

Kollade upp just den bilden och den är tydligen paj. En strimma längs nederkant "finns inte".

Ok, men nu vet du att bilderna innan dess är ok.

Vari ligger felet? Är det brännaren som inte är som den ska? Brännprogrammet? Ska jag reklamera brännaren eller kanske skivorna?

Vet ej. Min egen brännare producerar en skrämmande hög andel frisbee:n, men jag kan inte avgöra om det beror på brännaren, skivorna eller om det helt enkelt är så att chipset:et i min skrotdator inte pallar för trycket när stora datamängder skyfflas runt (det verkar gå ännu sämre när det är varmt).

/Anders
 
Knepigt!

Båda mina brända exemplar misslyckades med dataverifieringen. Från den ena gick det alltså inte att kopiera tillbaka, däremot från den andra.

Jag har en hem-PC genom jobbet. Jag tror jag ringer det företag som levererat och beklagar mig. De vill förhoppningsvis byta ut brännaren.

Nu går jag i alla fall och lägger mig. Tack för hjälpen så länge!

//Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.