Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildarkiven förstörda - Nero & Verbatim

Produkter
(logga in för att koppla)
inget problem med nero. problemet ligger nog i brännaren. kollat så att brännaren klarar av just det märket och just den skivsorten?

de första dvd-brännaren var jäkligt kinkiga med vilka skivor man använde. kan dock oftast fixas med ny firmware.

tex NEC-1300 var en poppis brännare.. men var kinkig med skivorna.
 
Hjälpte bror min när han hade problem med sin dvd-brännare och rådet från butiken där han köpt brännaren var att när han hade hittat några skivor som funkade bra tillsammans med brännaren så var det bara att hålla fast vid det märket.
 
Eje skrev:
Om du ser att något är skrivet på skivorna, så kan du testa programmet Isobuster. Det läser skivorna i raw-format, och kan många gånger få fram informationen när inte Windows klarar det!

TACK EJE!!!!!
Vad skulle man göra utan fotosidan & dess fantastiska medlemmar!
Varenda bild är tillbaka nu.
Tack, Tack, Tack!

Nu blir det till att byta tillbaka till de gamla dvd-skivorna;)

Vågar inte köra Verbatim tillsammans med Nero 6.0 längre,,,.
 
Verbatim och Nero 6 är inte problemet, om något så är det Nero 6 och brännaren eller brännaren och skivorna.

Kollade du att sessionen hade blivit stängd ordentligt?
 
Sessionerna har blivit stängda/finalized allihopa;)

Sammanlagt har jag brännt 7st verbatimskivor med Nero 6.0.
De är tomma i alla dvd-spelare jag har provat, som tur var räddade Isobuster bilderna som jag trodde var borta för alltid.

Ngt är fel,
vad det är vet jag inte men jag kommer att fortsätta bränna med de skivorna jag använt tidigare, dvs Lead-dvd eftersom där finns materialet som jag brännt kvar;)

Tack än en gång Eje,
Du har räddat maj till juli-bilderna;)
 
Jag rekommenderar att spara ner en fil med md5-summorna av bilderna och inkludera den på CDn/DVDn. (jag använder cygwin's md5sum.exe)

Det gör det lätt och snabbt att verifiera att alla filer är OK efter bränning och vid senare verifiering av arkiven.

Bara för att skivans "innehållsförteckning" ser bra ut behöver inte alla filer vara intakta...
 
För att öka på säkerheten kan man även skapa PAR2-filer och spara med på skivan (eller en annan skiva). Med hjälp av dessa kan man återskapa valfri(a) bilder som eventellt tappat information eller skadats.

...vetefasen hur det fungerar, verkar vara någon sorts magi :)
 
Torde vara paritetsinformation. Hjälper om inte allt för mycket data gått förlorat. (samma princip som RAID-5 tex)
 
Jag har haft en CD-RW liggande länge och hela tiden trott det legat något jag velat spara på den, men har inte varit säker eftersom den inte gått att kolla på. När jag läste denna tråd tänkte jag mig få svar. Jag kör Isobuster, som säger att skivan är "blank". Då antar jag att man kan lita på att den är det och lugnt kan formattera om den?
 
Om Isobuster inte ser något på skivan och säger att den är blank, så är den troligen redan formaterad.

En annan orsak kan vara om skivan är fysiskt skadad, men även då bör Isobuster se resterande data.

En CD-RW som av misstag blivit raderad (formaterad) kräver specialutrustning för att återskapa. Eftersom det inte finns någon som helst start och slutsektor på en formaterad CD-RW kan inte cd-enheten läsa skivan.

Det är alltså stor skillnad på en CD-RW och en vanlig hårddisk eller minneskort. De senare har alltid start och slutsektor, och går därför ofta att återskapa, även efter en formatering!
 
Jag är inte förvånad...

Har varit ute för detta vid ett flertal tillfällen med CD-R-skivor av olika fabrikat. Men jag har också noname-skivor från ´96 som funkar klanderfritt.

Senast för någon vecka sedan brände jag ner audio-spår på en fuji-skiva som efter en vecka när jag skulle spela upp för några vänner var helt blank, jag hade spalat skivan efter bränning och den funkade kanon. Skivan hade legat i sitt fodral på min stereobänk, inget direkt solljus...

Andreas
 
Oavsett vad som gått fel här, så kanske det är en bra idé att, om man gör dubbla back-up cd eller dvd, använda olika fabrikat.
 
skivorna är inget fel på. trot du verbatim säljer skivor det inte går att bränna på? eller som "lurar" nero? Nej.

Jag gissar på en formatskonflikt eller att bränningen inte är stängd. Har ingen aning men skivorna ska man inte skylla på i första hand. kanske i fjärde/femte hand i felsökningskedjan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.