Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dataminnen

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja med 99% säkerhet så kommer det att fungera.

Du har ju fått alla siffror rätt men man kan aldrig vara riktigt säker när det gäller datorer.
 
Tackar för det svaret Fredrik, nä... det finns ju en uppsjö med minnen och en jäkla massa beteckningar utöver det mest uppenbara har jag märkt.
 
Tjenare,

Kommer säkert att funka! En sak att hålla i bakhuvudet kan vara att en del moderkort vill ha det snabbaste minnet/minnena först och andra sist. Dvs om det inte fungerar, prova att sätta de nya minnena i de gamlas plast o vice versa.

Lyckat ill!

Mvh Lazze
 
Det viktiga är att du kollar att minnet är av rätt typ, alltså DDR och att sifforna PCxxxx är desamma eller högre mot vad du redan har.

Siffrorna PC2100 och 266MHz anger vilken högsta hastighet minnet är specificierat för att kunna köra i. Ett PC2100 kan max köras i 266MHz, och ett PC3200 klarar max 400Mhz.

DDR anger att den skickar data två gånger per klockcykel varför bandbredden beräknas efter det.

CL 2.5 står för CAS Latency, vilket förenklat innebär hur lång tid det tar för minnet att ha data redo för utläsning efter en begäran från processorn.

Modellnumret behöver du inte bry dig om, men att det står HYMD skvallrar om att det är Hyundai(numera Hynix) som är tillverkaren till kretsarna samt hur kretsarna är organiserad och storleken på dessa. Modulen borde ha 16st chip och vara så kallad dubbelsidig om jag räknat rätt.
 
Senast ändrad:
Finfin info Peter, jag skulle alltså kunna köra ett pc3200 400mhz men elda lite för kråkorna, har jag upfattat det rätt då?
 
Ja.

Minnet klarar mer än vad du då skulle köra i då hastigheten i regel bestämms av det sämsta minnet i en konfiguration.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.