Annons

Datakommission

Produkter
(logga in för att koppla)

Boris

Aktiv medlem
Datakommission bör inte styra vad som är rätt eller fel vad det gäller publicering av bilder på Internet. Hur stort kompetens har de i äntligen ??? Vem och varför bildades datakommissionen och vem skyddar den???

"Datainspektionen" menar du.

DI handlägger klagomål och genomför inspektioner enligt bla personuppgiftslagen, på uppdrag av regeringen. Lagen är så luddigt formulerad att man måste göra en bedömning från fall till fall. Om de är kompetenta eller inte vet jag inte, men troligen mer kompetenta på den sortens arbete än tex polisen.

Lagen är så ny att det saknas praxis - med tiden lär det väl utkristallisera sig mer vad som anses vara "harmlösa personuppgifter" och inte. Av de bedömningar jag sett hittills verkar det ju nästan slumpartat vad som är tillåtet eller inte...

Jag tycker det är helt rätt att man beaktar personlig integritet i elektroniska media, men varför vissa människor (såsom journalister och konstnärer) skall ha fler rättigheter att publicera information om andra personer än oss andra går mig förbi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar