Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

datahastighet på filmklippen

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
När jag filmar med min 7d så får klippen en ungefärlig datahastighet av 46000 kbps

Men jag konverterar alltid till avi för att kunna jobba snabbare och då väljer jag 50000 kbps

Jag är verkligen inte helt bra på detta tekniska men jag läste nu att en låg hastighet kan kompenseras för hur bra codecen är. Jag antar att den i kameran är ganska bra men blir mina klipp "sämre" när jag konverterar till avi.

är 50000 kbps en bra hastighet? Jag ville inte välja större hastighet för att då skenande filstorleken

AVI är ingen codec, utan en behållare för codecs. Så för att svara på frågan måste vi veta vilken codec du har i AVI-filen.

I övrigt är det rätt, olika codec är olika bra i komprimering vid samma bitrate.

50000kbps är helt okej för MPEG2. Beroende lite på vad man ska göra och hur innehållet i materialet ser ut, men det räcker till det mesta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar