Annons

dassiga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

simonwiede

Ny medlem
Hej

Är nybörjare och köpte en Canon 450d för cirka en månad sedan. Nu när jag hunnit ta några bilder är jag missnöjd med kvalitén på dessa. När jag tittar på kompisars bilder som är tagna med andra slr-kameror, visserligen något mer avancerade, tycker jag att dessa är mycket bättre sett till färger osv. Det är främst i dagsljus som jag blir besviken över kvalitén. Jag använder UV-filter.
Bilden på följande länk: http://forumbilder.se/images/4f5201060723P02f4.jpg är ett bra exempel. Himlen på bilden är grå, till skillnad från den verkliga himelsfärgen som var mycket blåare. Vad ska jag ha för inställningar för att undvika detta?

/simon

läs instruktionsboken och se hur man ändrar intensitet, kontrast, vitbalans och andra bildinställningar i kameran eller så fotar du raw och fixar det i efterhand

läs instruktionsboken och se hur man ändrar intensitet, kontrast, vitbalans och andra bildinställningar i kameran eller så fotar du raw och fixar det i efterhand

Jag har läst hela boken och provar olika inställningar och funktionslägen, men det ger ändå inte det resultat jag vill ha

Du vet ju inte om dina kompisars bilder är "direkt ur kameran" eller har passerat ett bildbehandlingsprogram?

Hej

Är nybörjare och köpte en Canon 450d för cirka en månad sedan. Nu när jag hunnit ta några bilder är jag missnöjd med kvalitén på dessa. När jag tittar på kompisars bilder som är tagna med andra slr-kameror, visserligen något mer avancerade, tycker jag att dessa är mycket bättre sett till färger osv. Det är främst i dagsljus som jag blir besviken över kvalitén. Jag använder UV-filter.
Bilden på följande länk: http://forumbilder.se/images/4f5201060723P02f4.jpg är ett bra exempel. Himlen på bilden är grå, till skillnad från den verkliga himelsfärgen som var mycket blåare. Vad ska jag ha för inställningar för att undvika detta?

/simon

Ett polarisationsfilter hade gett ett bättre "tryck" i färgerna på den bilden du länkar till.
Höjning av kontrast i kamerainställningarna eller i bildbehandlingsprogrammet som följde med kameran lär också ge mer "tryck" i bilden.

För sjutton gubbar, ställ bara in kameran på högsta kontrast och släpp in liiite mer ljus. Annars får du allt byta till Nikon. Deras "standard" inställning är lika hög kontrast som vänddia, det kanske skulle falla dig mer i smaken.

Sen så måste du tänka på att utan bildbehandling, grå, svart och vit punkt ställda, korrigering av färger (ljushet, mättnad, nyans) så blir inga bilder bra direkt ur kameran.. tyvärr.. eller ja, kanske tur för yrkesfotograferna som tagit sig tid, svett och tårar för att lära sig alltihopa :)

Jag tycker att bilden ser helt okej ut. Himlen är ju inte klarblå nere vid horisonten, en solig dag som den du fotograferat. Det beror antagligen på att luftfuktigheten skapar ett visst dis, och att solen reflekteras i detta. Om du hade pekat kameran uppåt så hade himlen säkert blivit blåare.

Sen är det tyvärr så att det bästa receptet för "bra tryck" i bilderna är att använda fräsiga objektiv. Då blir kontrasten högre, så att man inte behöver krama musten ur den information som finns i den eventuella bildbehandlingen (som ju kan försiggå i själva kameran, medelst dess bildinställningar).

Med det menar jag inte alls att du ska köpa ett bättre objektiv. Men dina vänner kanske har lite dyrare grunkor? I övrigt kan jag hålla med någon ovanstående om att ett pofilter är guld värt när solen skiner. Akta dig dock för att köpa ett alltför billigt, då det kan ge otrevliga problem i motljus. Och skruva bort UV-filtret, så att du inte har dubbla filter då.

Himlen på bilden är grå, till skillnad från den verkliga himelsfärgen som var mycket blåare.
Du har redan fått tips som kommer att hjälpa en del, men jag vill påpeka att hjärnan gör en väldig massa bildbehandling, som bara är aktiv ute i verkligheten, baserat på hur du "vet" att saker ser ut. Fotografier tittar man på på ett helt annat sätt.

Canons kameror är väldigt neutralt inställda från fabrik, även om du fotar i jpeg. Läs i manualen om hur du skapar egna bildstilar. Lägg på lite färg, skärpa och kontrast så ska du se att du får bättre stuns i bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar