ANNONS
Annons

Dassiga diabilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

gabbo

Aktiv medlem
När jag scannar mina dior så blir dom väldigt dassiga och förlorar färg.

Jag har en Canoscan 9000f och använder silverfast.

Vad jag än har för inställningar så blir det skit! Jag har inga som helst problem med negativ, där blir färgerna som dom ska och det är lätt att redigera det som blir lite konstigt, men så fort jag ger mig på att scanna diabilder så spelar det ingen roll hur många timmar jag sitter och pillar i både Silverfast och Aperture, det går bara åt helvete hela tiden.

När scannar med alla autoprylar avstängda så blir det inte alls samma färger som på filmremsorna, det känns som att Silverfast ändå "tolkar" det som ligger i scannern på sitt egna sätt...

Tacksam för tips och hjälp!

/Gabriel

Senast ändrad:
Hej.

Jag har ingen större erfarenhet av att skanna dia (endast tre bilder so test) men kan tänka mig att du skulle kunna få hjälp om du laddar upp någon bild där det inte blev bra och gärna uppgifter om vilken film och inställningar i Silverfast.

/Niklas

Jofan, det glömde jag bort!

Dessa är scannade utan några autoinställningar, har stängt av allt vad jag kan hitta i SF.

Tycker det blir som någon slags slöja över bilderna + massa färgstick.

Filmen är någon utav Kodaks 100 asa filmer.

Bilagor

• Image 3 (11) (3).jpg
    Image 3 (11) (3).jpg
    15.1 KB · Visningar: 608
  • Image 6 (3).jpg
    Image 6 (3).jpg
    16.6 KB · Visningar: 589
Öppna upp bilderna i ett bildbehandlingsprogram och sätt ut svart- och vitpunkten, sedan justerar du bilden i kurvverktyget (heter det så??). Angående färgsticket så vet jag inte men ibland. Försvinner det efter man satt vitpunkt.... I Aperture så är det ganska enkelt.
Tillägg: efter detta så skärper du bilden.

Vitpunkten tog bort det mesta! Efter det så blev det mycket enklare att justera kurvorna.

Tack för hjälpen!

Undrar om någon har försökt fota ett dia med kameran. En närbild eller makro med jämn bakgrundsbelysning. Blir skärpan då av en helt annan klass?

Har inte upplevt det problemet när jag skannat diabilder, men jag har annan utrustning (Nikon Coolscan + Vuescan). Är originalet bra när du tittar på det i projektor? Min erfarenhet är att vissa diafilmer försämras kraftigt med åren.

Så här blev det när jag fotade av dian, det enda jag har gjort efteråt är att lägga på lite skärpa (fotade i raw).

Fotade handhållet så det var lite svårt att få till det... Men färgerna och skärpan blir helt klart bättre på detta sätt.

Kjelle, ska testa att inte ta med de svarta runt bilden nästa gång jag scannar och se om det blir bättre så! Filmen är färsk så det ska inte vara problemet.

Bilagor

• DSC_0312.jpg
    DSC_0312.jpg
    23.1 KB · Visningar: 534
Samma problem...

Kan bara säga att jag har samma erfarenhet som du av likadan utrustning. Möjligen har jag en äldre scanner. Bytte till Silvefast och just dia blir det ingen ordning på alls. Progarmvaran tolkar om bilderna på ett helt tokigt sätt. Du kan t o m se i pre-view om jag minns rätt att det finns en rak bra scanning gjord men sedan blir slutresultatet helt kass.

Till slut gav jag upp och la ner diascanning. Har funderat på att köpa annan scanner men nu börjar alla diabilderna få många år på nacken.

Ett tips för att etta kan vara att hyra en scanner med magasin för dia under en helg och se vad den kan åstadkomma och då också diskutera mer med affären.

Mvh
Anders

En sån här kan man köpa för typ 80-90 euro. I princip sammma metod som man "förr" hade på labben när man gjorde diaduplikat.

/mörk

Bilagor

• diaduplikator_dig.jpg
    diaduplikator_dig.jpg
    74.2 KB · Visningar: 495
Ofta är diafilmens emulsion gelead i motivkanterna, så att "skärpan" kan vara bättre än objektivets. För att få det mesta med skall emulsionssidan vara mot kameran och ljuset inte diffust, utan gå spikrakt mot kameran. Ströljus undviks och skärpa blir bäst så. Kanske någon form av box, paraply eller liknande. I datorn kan bilden svängas så att höger blir vänster om jag minns rätt.

Glaslöst är att föredra för att undvika onödiga ytor, som samlar skräp. Glas behåller också fukt innanför bättre och påskyndar på så sätt åldrandet och nedbrytningen av diat. Måste bara vara noggrann med skärpeinställningen för buckliga dior.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar