Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dassiga bilder på fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Tycker att mina bilder blir dassiga när jag lägger upp dom på fotosidan... ser inte alls lika skarpa och kontrastrika ut som i photoshop.
Någon som kan tipsa om hur man får bästa möjliga kvalite... lite tradigt att bilderna inte blir som man tänkt!

Mvh/Jari

P.s När jag sparar bilderna för att lägga upp dom så ändrar jag endast storleken till 250kb och pixlarna till 1024.
 
Dassiga bilder på fotosidan!!!!

Tycker att mina bilder blir dassiga när jag lägger upp dom på fotosidan... ser inte alls lika skarpa och kontrastrika ut som i photoshop.
Någon som kan tipsa om hur man får bästa möjliga kvalite... lite tradigt att bilderna inte blir som man tänkt!

Mvh/Jari

P.s När jag sparar bilderna för att lägga upp dom så ändrar jag endast storleken till 250kb och pixlarna till 1024.
 
När du, som du säger, ändrar storleken till 250kb så tappar du givetvis en massa information i bilden. Jag antar att den ursprungliga storleken på jpeg bilderna från din Canon 10D ligger på 2-3MB.
Tittade runt på dina bilder, tycker inte alls de ser särskilt dassiga ut, absolut inte för att vara så små som 250kb.
 
medman skrev:
När du, som du säger, ändrar storleken till 250kb så tappar du givetvis en massa information i bilden. Jag antar att den ursprungliga storleken på jpeg bilderna från din Canon 10D ligger på 2-3MB.
Tittade runt på dina bilder, tycker inte alls de ser särskilt dassiga ut, absolut inte för att vara så små som 250kb.

Har fixat till en del bilder... ökat skärpa och kontrast. Ska kanske i fortsättningen öka kontrast och skärpa på bilder som ska läggas upp på sidan... fast då får man "gissa" sig fram till vad som är bra.
Tack för ditt svar Jörgen!

P.s Har jämfört med andras bilder här på sidan... det är antagligen fotografen det beror på! Ha ha!
 
Bilder som är större än 600 pixlar i längsta dimensionen skalas ner i den första versionen som visas. Nedskalningen görs utan skärpning. Så vill du att bilderna skall se bra ut utan att man klickar på förstora så bör du göra dem under 601 pixlar.
 
jimh skrev:
Bilder som är större än 600 pixlar i längsta dimensionen skalas ner i den första versionen som visas. Nedskalningen görs utan skärpning. Så vill du att bilderna skall se bra ut utan att man klickar på förstora så bör du göra dem under 601 pixlar.

Tackar för svaren!
 
jimh skrev:
Bilder som är större än 600 pixlar i längsta dimensionen skalas ner i den första versionen som visas. Nedskalningen görs utan skärpning. Så vill du att bilderna skall se bra ut utan att man klickar på förstora så bör du göra dem under 601 pixlar.

Synd man inte visste det här tidigare. Kunde ju varit ett bra svar när folk kommenterat skärpan på mina bilder. Men lita på att jag ska komma ihåg det framöver...;) ;)
 
Jag råkade ha bara 16-bitars färg inställd i windows en gång. Tog lång tid innan jag förstod varför bilderna såg mycket sämre ut i internet explorer än i photoshop som verkar ha gått runt windowsinställningen på nåt vänster.

Nu var det kanske inte så i det här fallet men iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.