Mánadís
Aktiv medlem
Hittills när jag har fotat på natten så har brusreduceringen i kameran fått vara påslagen och kameran har alltså tagit en dark frame efter varje lång exponering. Jag undrar hur det funkar om man vill ta en sån själv istället. Locket på och samma inställningar har jag förstått, men måste bilden tas i samband med själva fototillfället eller kan jag lika gärna ta den hemma efteråt? Säg att jag är ute och tar 4 olika bilder. Alla har samma inställningar utom slutartiden som är olika. T ex 10 min, 30 min, 40 min och 60 min. Måste jag då ta en dark frame för varje bild?
Hur mycket tid vinner man egentligen på att göra så här och hur pass bra blir det jämfört med att låta kameran göra det? Och hur gör man för att lägga ihop bilderna efteråt i Camera Raw? I min bok står det att man bara lägger den svarta bilden som ett lager över den andra och drar i opaciteten. Men det låter som att den bara skulle bli mörkare?
Hur mycket tid vinner man egentligen på att göra så här och hur pass bra blir det jämfört med att låta kameran göra det? Och hur gör man för att lägga ihop bilderna efteråt i Camera Raw? I min bok står det att man bara lägger den svarta bilden som ett lager över den andra och drar i opaciteten. Men det låter som att den bara skulle bli mörkare?