Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dark frame

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Hittills när jag har fotat på natten så har brusreduceringen i kameran fått vara påslagen och kameran har alltså tagit en dark frame efter varje lång exponering. Jag undrar hur det funkar om man vill ta en sån själv istället. Locket på och samma inställningar har jag förstått, men måste bilden tas i samband med själva fototillfället eller kan jag lika gärna ta den hemma efteråt? Säg att jag är ute och tar 4 olika bilder. Alla har samma inställningar utom slutartiden som är olika. T ex 10 min, 30 min, 40 min och 60 min. Måste jag då ta en dark frame för varje bild?
Hur mycket tid vinner man egentligen på att göra så här och hur pass bra blir det jämfört med att låta kameran göra det? Och hur gör man för att lägga ihop bilderna efteråt i Camera Raw? I min bok står det att man bara lägger den svarta bilden som ett lager över den andra och drar i opaciteten. Men det låter som att den bara skulle bli mörkare?

Ta darkframe med samma kameratemperatur och samma exponeringsid och samma ISO inställt och personligen så gör jag det i samband med nattfotograferandet - dels för att det är smidigare och dels för att det ofta blir lite bättre.

finessen med att köra darkframe är givetvis att man spar tid - blir mycket tid på en kväll med långa exponeringar.

Och jo - du lägger ju inte dark frame som dark frame i din raw konverterare - var bara noga med att välja rätt dark frame för annars blir det mindre bra. hur det ser ut i just ditt program vet jag inte, men det torde vara enkelt att lita ut hur man skall göra för att lägga in en egen dark frame.

Tack för svaret!
Här kommer en dum fråga: Med kameratemperatur, menar man vitbalans då eller hur varm kameran har hunnit bli under exponeringen?

Okej, så med andra ord måste man ta den där dark frame'n direkt eftersista exponeringen för natten? Men om alla bilder jag tagit har exponerats olika länge, måste jag då ta en dark frame för varje bild?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar