Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dammvarningen K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lenahlm

Aktiv medlem
Försöker förgäves aktivera dammvarningen i min k20D. Om jag förstått instruktionsboken rätt så är det bara att gå ut i menyn, aktivera, ta bild enligt beskrivningen och kolla om det finns damm. I mitt hus är inte dammvarningen möjlig ett aktivver, grå och hoppas över av markeringen. Finns det någon inställning som gör att det inte går att kolla damm? Objektiv är på plats och batteriet är ok. Någon som vet vad det kan bero på? mvh Lena

Det verkar som om det är någon fel på inställningarna. Har du gjort en "Firmware"-uppdatering på kameran som kanske har ställt till det?

Knappast troligt att en firmware uppdatering bara går lite fel. Antingen lyckas den eller så misslyckas den.

Prova att återställ allting till Standardvärden, och se om funktionen blir tillgänglig då.

Tack Jan

Har haft macrogluggarna på väldigt mycket ;-) visst stog den på MF...och som du trodde så var det det som var felet. Det har de missat i instruktionsboken, tack så mycket för hjälpen. ;-)

Varför fungerar det bara i AF-läge?

Borde ju kunna bli damm även om man kör manuellt.

det finns en funktion som visar på lcd skärmen vart dammet sitter på sensorn,så man lättare kan rengöra just där dammet är.

Om jag har fattat det rätt så:
Dammvarningsfunktionen funkar så att kameran ställer in objektivet på oändligt avstånd och bländar ner det till en så liten bländare som möjligt (man får då ett stort skärpedjup och dammet kommer att synas bättre).Man ska själv rikta kameran mot en ljus bakgrund och när exponeringen tas - som kan vara mycket lång pga.nedbländningen - så överexponeras bilden och kontrasten höjs samtidigt av bildprocessorn och dammet framträder då tydligt.Om man inte har objektivet i oändligt läge så är det risk att t.ex. den vägg man riktar kameran mot har någon fläck/prick som då skulle kunna misstas för damm på sensorn.
Jag tycker att man skulle kunna ha ett manuellt läge också, med manuella gluggar, men de flesta har väl iof ett AF-objektiv.

Kul att det löste sig Lena, jag råkade själv ut för detta och håller med om manualens bristfällighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar