Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dammigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Garage

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har en D80 som hade tre störande prickar. Dessa fick jag bort med hjälp, men då dök det upp en ny. Efter att ha fått hjälp med denna och sensorn tycktes vara ren, så sköt jag några F36 och ser ett hav av prickar.. åtminstone 13 har jag räknat till. Dessa kan anas från F14 när man zoomar och kan anas i normal strl från F24...

Ska jag lära mig leva med detta eller kan man lämna in den nånstans för en industriell super-rengöring?

För det är iofs inte så att jag tar några proffsbilder med mycket himmel med >F24 så att jag behöver pixla ihjäl mig..

Det är väl snarast vetskapen.................
 
Hur ofta tar du bilder me så små bländare? Även om du skickar in den och betalar för att få den ordentligt rengjord, så kommer dammet att va till baka efter några objektiv byten. På minsta blndaren kommer man nästan alltid kunna se damm. Men det går ju att klona bort i photoshop.
 
Även om du lämnar in den på renrumslabb, så tar det inte många skott innan du börjar se det på bländare 36 igen.
Syns det inte på bländare 16 eller större, så brukar jag inte bry mig.
 
Tack för synpunkterna,

Ska försöka kika över axeln på nån som kan och sedan köpa rengöringsgrejer för pengarna, för egen framtida rengöring..
 
Lev med det, har haft en D100 i fem år, finns några prickar, om någon skulle störa i någon bild nån gång så klonar jag bort den i PS.
Tips: Vid objektivbyte, slå av kameran så inte sensorn är laddad och suger åt sig damm. Tycker inte damm är något stort problem,jämfört med repor i emulsion på filmtiden.:D
mvh jan
 
strålande

Bra länk - tackar.

Ser ju väldigt tryggt ut, att blåsa med lämpligt verktyg. Det klarar t.o.m jag :) - om - jag behöver det. Just nu lever jag med dem...
 
blev glad idag, haft ett, tror faktiskt det var något form av hårstrå på mattskivan, som vipps var borta=)

Vet inte om det är så lätt på med just sensorn, men dammet kan faktiskt försvinna av sig själv. Tror faktiskt det var nått från sensorn med som har försvunnit me. Men en liten prick har jag kvar som syns vid inzoomning vid mindre bländare, men tycker inte det är mkt o bry sig om. Fota på=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.