ANNONS
Annons

Dammiga/skitiga neg

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hej på Er !

Jag kör analogt och kanske kommer min fråga få en del av Er att förorda digital teknik, men låt bli med det är ni snälla......det kommer vad det lider men inte nu.

Jag har nyligen lämnat in en serie filmer för framkallning på ett "proffslabb" i Sthlm. Normalt framkallar jag mina filmer själv men då handlar det om svartvitt och nu var det färg.

När jag fick tillbaka dem, filmerna, och började scanna dem så förvånades jag över hur skitiga och dammiga de var.

Mina egna filmer brukar ha en del att städa men jag inbillade mig att labben hade en "renare" hantering av filmerna ?

Så frågan blir, brukar det vara så här. Är det måhända oundvikligt med smutsen och dammet eller hade jag bara otur denna gång ?

Labbet i fråga är välrenomerat och respekterat för sin skicklighet.

// Axel

Hände även mig när jag lämnade in en rulle färgneg för någon helg sedan. Funderade först över om det berodde på att det var någon mindre erfaren som skötte grejerna på en lördag som hade slarvat, till skilnad från vad den erfarne som sköter grejerna under veckorna brukar göra. När jag kom hem noterade jag dock att filmen verkade vara laddad med statisk elektricitet som aldrig förr och var därför helt omöjlig att få ren från damm.

Jag funderar om det är så att olika filmer har olika tendens till att bli laddade med statisk elektricitet. Har tidigare alltid kört med Fuji reala, superia eller press av olika känsligheter men denna gången var det Kodak Porta 160NC. Kanske någon mer bevandrad än jag kan avfärda eller bekräfta min svagt grundade teori?

Eller så kanska jag bara får se till att skaffa mig en kolfiberborste med jordkabel :eek:).

/Richard

(Sedan jag började torka av mina S/V filmer med en bit fuktigt sämskskinn efter att jag photoflo'at dom och klipper ner dem direkt till filmfickor när de torkat har jag inte haft problem med smuts på S/V neg)

Senast ändrad:
Detta var ju intresant.....

Filmen jag fick framkallad var nämligen Kodak Portra 160 NC

Funderar på att kolla med labbet.....

// A

Så ska det nog inte vara. Det är klart att om man inte kör med ICE eller annan digital dammborttagning så kanske man får städa lite men jag upplever inte att jag behöver göra mer än att blåsa eller peta (ja peta) bort enstaka större dammkorn med de labb jag använder.

De jag har mest erfarenhet av är dior framkallade hos Fujicolor (i Ånge) och ScandinavianPhoto/Proffskopia. De två labben har iaf. minimala problem.

Det är även min erfarenhet ända tills förförra helgen. Frågan är om det faktum att det rör sig om Kodak Portra 160 NC i både mitt och Axels fall bara är ett sammanträffande?

Jag kanske skulle prova att skölja om något av negativen och photoflo:a och se om det fortfarande är lika statiskt.

Det kan ju även vara filmfickan filmen kom i som är orsaken (det var första gången jag framkallade 120 film på det stället).

Framkalla den negativa färgfilmen själv! Det finns en massa trådar om detta. Det är en vida spridd vanföreställning att det skulle vara svårt att köra C-41. Enl. min uppfattning är det enklare än svartvit framkallning. Visserligen får man värma upp framkallaren och övriga vätskor men temperaturen är inte kritisk. Man kan köra mellan 35 - 45 C och justera temperaturen beroende på vad temperaturen blev i dosan. Det enda som påverkas av olika tid och temperatur är negativens täthet. Det blir aldrig några färgstick beroende på avvikande temperatur. Det är en helt annan sak med diafilm som ofta vill gå i blått om första framkallaren är 0.2 grader för kall.
Se vidare här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=193603#post193603
/Harald

Harald:
Jag upplever inte det som om det skulle vara tids/kostnadseffektivt att börja framkalla färgfilm hemma. Dessutom verkar man ju ha tvistat i de andra trådarna du länkar till huruvida det är så enkelt eller inte.

Axel: Jag lämnade in en rulle Fuji Superia 100 i slutet av förra veckan. Den levererades i samma sorts plastficka och den blev inte alls lika statisk som Portra 160NC och då blev dammet inte något problem.

I morse såg jag dessutom följande tråd på photo.net där en labråtta observerat att Kodak verkar ha betydligt sämre antistatbehanling på sina färgneg filmer än Fuji har.
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=008SJb&unified_p=1

Intressant tycker jag. Har aldrig märkt något större problem med statisk svartvit eller dia film dock. Skilnaden i dammattracktion mellan Kodak Porta 160NC och Superian var enorm.

Richard,
Jag har aldrig blivit nöjd då jag lämnat in negativ färgfilm för framkallning – någonstans. Det spelar ingen roll om det heter Proffslabb eller Utralbb eller vad du vill. Filmerna blir repiga eller skitiga eller dimmiga eller statiska eller allt på samma gång.
När det gäller den länk jag hänvisade till så glömde jag påpeka att det är det jag skrivit som jag hänvisar till. Det står t ex i ett inlägg att 37.2 grader skulle vara lika viktigt både vid framkallning i C-41 som vid framkallning dia. Sådana felaktigheter borde ju raderas från forumet för att inte vilseleda folk. Tetenals C-41 används vid temperatur 35 – 45 C och har ett typvärde vid 38 C då framkallningstiden satts till 3 minuter och 15 sekunder. Om temperaturen istället är 37 C så ökar man typvärdet med 20 sekunder.
För övrigt har jag inte märkt någon skillnad i antistatiskhet mellan t ex Fuji eller Kodak förutsatt att man använder Kodak Photo Flo enligt föreskrift.
Anledningen till att jag framkallar mina filmer själv har inte med ekonomi att göra utan är enda möjligheten att få fram ett högkvalitativt resultat. Materialkostnaden per film är vid användning av storförpackning köpt på Photax ca 5 SEK per film.
Harald

Axel, efter massor av onögt arbete med att plocka damm och laga repor efter klappträn till labbare har jag kommit till följande slutsats: Begär att få komma in och se hur det ser ut där dina filmer ska soppas (lite som att bedöma restauranger efter skicket på deras toaletter) är det rent och snyggt, färdas de färdiga neggen kors och tvärs för tork och klippning, hur ser torken ut - filtreras luften in i en egen avdelning eller hänger filmerna från en tråd mitt bland annan bröte och släpar så där käckt på golvet... Kräv även att laboranterna skall använda vantar! Repor i all ära, men fingeravtryck efter slarvigt hanterande är ett gissel. Viktigast är dock att ställa krav på firman, ge dig inte utan kräv ersättning för fel hantering av dina filmer!
När du hittar ett duktigt lab, för sådana finns - låt dem veta och sprid ut till andra.

Vänligen
kokko

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar