Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hur bär ni er åt??? Jag har haft min D300 i snart ett år och har ännu inte behövt rengöra sensorn.
Jag byter objektiv kanske fyra fem gånger under en fotosession. Jag använder sällan eller aldrig ZOOM och behöver därför byta mellan olika poser och porträttbilder. 35, 50, 85 och 105mm är det jag använder mest i studion. Utomhus blir det 70-200mm av bekvämlighetsskäl.
Det har jag också undrat tills nu. Var i Marrakesh för en vecka sedan och skulle ta några bilder av storkbona på stadsmuren. Kom på att jag behövde mitt 75-300 och bytte. Kände sedan att luften var full med "saker" som virvlade runt i vinden och föll ner från bona när fåglarna rumsterade om och flaxade däruppe. Dagen efter upptäckte jag ett antal bilder med fläckar, så det var bara att blåsa. Fick upprepa den manövern flera gånger innan det blev hyfsat. Kan bara hålla med om att det är lite riskigt att blåsa runt dammet i kamerahuset. I mitt fall ligger det nu lite damm som jag inte får bort bakom mattskivan istället. Ska byta den vid tillfälle så jag får väl försöka få bort detta då.