Annons

Damm på CCD byter utseende

Produkter
(logga in för att koppla)
Damm på mattskivan

Goliat skrev:
På en så ny kamera borde det finnas garanti.Jag tror att jag hade provat att använda den om det hade stört mig.

Jag har också ett mycket tydligt och irriterande dammkorn på min sökare (mattskivan), men den tycks sitta bakom själva mattskivans glas, så den går inte att blåsa bort. Nikon-verkstaden här i Göteborg sa att de kan ta in kameran för rengöring men det skulle ta ett par veckor, så det får nog bli senare tror jag...

Thomas
 
Tim_D70 skrev:
hehe nja polen tänker jag inte åka till för att köpa en luftblåsa. Nån annan som vet var man hittar denna "tuffa" blåsa;)?

Jag köpte en likadan igår på Schönherrs Foto i Stockholm, 99 kr. Såg den dessutom på Sergelfoto i Sthlm. Troligtvis finns den i de flesta välsorterade fotobutiker. Märket är som sagt "Hama".

Testade blåsa bort allt damm på linsen och från alla skrymslen på kameran igår, mycket nöjd med den. Rekommenderas

/Daniel
 
Har också upptäckt damm i min kamera och med tanke på de miljöer jag fotar i (sist fotade jag motocross *ler*) så är väl det inte så konstigt.

Att dammproblem blir större med digitalkameror är ju inte så konstigt. Men en traditionell kamera så har man ju en ny och fräsh CCD varenda gång man bränner av en bild.

Får införskaffa en gummiblåsa och blåsa mina dammkorn någon annanstans. Inser att detta nu kommer bli en livslång och ojämn kamp mot dessa smådj****r :-D
 
Senast ändrad:
Men alla vi som har digitalkamera kan ju i alla fall vara glada att vi slipper dessa små j-vla dammkorn när man framkallar :)

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.