Jomik
Medlem
När min D70s var ny var jag ganska vårdslös i min ovetskap och slarvade vid objektivbyten och fick såklart en hel del smuts in i kamerahuset. Jag tog läxan, rengjorde sensorn och försökte att vara mer försiktig: hålla kamerahuset med öppningen neråt, inte ta bort objektivet i onödan, kontrollera att det inte finns damm på objektivets baksida osv. men ändå ser det ut som om någon har spottat snus i kameran... även om problemet har minskat lite.
Har någon några tips på hur man kan minimera damminsläppet i kameran?
Jag vet. Det finns miljontals disskusioner på det här temat, men jag vill veta om det finns något sätt att förebygga att problemet uppstår, eller varför ingen försöker bygga bort problemet. En lucka för kamerahuset som fälls ner när objektivet tas bort? Sitter det inte ett filter framför sensorn som blockerar infrarött ljus eller något sånt? Skulle det inte göra rengöringen effektivare om man kunde byta ut filtret istället för att försöka lösa upp fett och liknande som kan ha fastnat på det?
/j.
Har någon några tips på hur man kan minimera damminsläppet i kameran?
Jag vet. Det finns miljontals disskusioner på det här temat, men jag vill veta om det finns något sätt att förebygga att problemet uppstår, eller varför ingen försöker bygga bort problemet. En lucka för kamerahuset som fälls ner när objektivet tas bort? Sitter det inte ett filter framför sensorn som blockerar infrarött ljus eller något sånt? Skulle det inte göra rengöringen effektivare om man kunde byta ut filtret istället för att försöka lösa upp fett och liknande som kan ha fastnat på det?
/j.