ANNONS
Annons

Damm på bildsensorn. Hur undviker man det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomik

Medlem
När min D70s var ny var jag ganska vårdslös i min ovetskap och slarvade vid objektivbyten och fick såklart en hel del smuts in i kamerahuset. Jag tog läxan, rengjorde sensorn och försökte att vara mer försiktig: hålla kamerahuset med öppningen neråt, inte ta bort objektivet i onödan, kontrollera att det inte finns damm på objektivets baksida osv. men ändå ser det ut som om någon har spottat snus i kameran... även om problemet har minskat lite.
Har någon några tips på hur man kan minimera damminsläppet i kameran?
Jag vet. Det finns miljontals disskusioner på det här temat, men jag vill veta om det finns något sätt att förebygga att problemet uppstår, eller varför ingen försöker bygga bort problemet. En lucka för kamerahuset som fälls ner när objektivet tas bort? Sitter det inte ett filter framför sensorn som blockerar infrarött ljus eller något sånt? Skulle det inte göra rengöringen effektivare om man kunde byta ut filtret istället för att försöka lösa upp fett och liknande som kan ha fastnat på det?

/j.

Känner igen problemet från min gamla D70. Har nu en Olypus E-500 med ultraljud för just dammborttagning - helt suverämt! Annars är det nog bara att acceptera dammpartiklar, ett visst antal alltid kommer att finnas där ovasett hur noggrann du är.

Hm... har läst om det där med ultraljud som Olympus använder. Känns tveksamt, det funkar alltså?

Det bästa är att undvika objektivbyte i dammiga och skitiga miljöer. Om du trots allt är så illa tvungen så håll kameran med objektivet neråt så inte det hinner landa particklar under tiden du byter objektiv. Blås alltid av bakre linsen innan du sätter på objektivet. Gör man så här så undviker man det mesta av sensorskit.

Jag fick ett bra råd av Kamerateknik i Malmö hur man tar bort damm. Köp en öronsköljningsblåsa på apoteket och blås med den. Den är lagom stor och ger en bra koncentrerad stråle med luft. Använd inte den vätska till öronen som följer med...he he he! Den skall användas till vaxproppar.

Fläsk-Tarzan skrev:
Om du trots allt är så illa tvungen så håll kameran med objektivet neråt så inte det hinner landa particklar under tiden du byter objektiv.
Om du ursäktar så betvivlar jag starkt detta påstående som ofta nämns i dessa sammanhang. De dammkorn som fastnar på sensorn är så erbarmligt små att de knappast "faller" tillbaka under så kort tid som ett objektivbyte tar. Att partiklarna alls fastnar från början har snarast med statisk elektricitet att göra.
Jag har inga belägg, men det tycks ha blivit nån slags standardgrej att vända på kameran i alla trådar om det här, men jag tror inte det har nån som helst betydelse;-)

Edit: Att vända kameran uppochned när man gör rent sensorn kan kanske eventuellt ha nån betydelse däremot, men jag tror knappt det heller.

Mats G S skrev:
Kolla in den här tråden. Låter helt vansinnigt, men jag har prövat och det funkar skitfint

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=45140&highlight=magic+810

HJÄLP! Det där låter som självmord om man inte gör det försiktigt... Jag ska prova och hoppas att herr Robert Wellqvist vet vad han snackar om. Tror jag börjar med ett dammigt gammalt skylightfilter innan jag ger mig på lite känsligare (och värdefullare) utrustning.

Tejpklister på bildsensorn är en sån där grej som kan bli lite genant att förklara för teknikerna på Nikon. Dom var inte så glada när jag sa att jag hade fått vätska från en sån där tryckluftssprej på sensorn.
För dom som inte har hört det eller lärt sig det den hårda vägen ska jag kanske tillägga att tryckluftssprej är lika lämpligt som margarin eller tandkräm för sånt här. ANVÄND INTE!

/j.

Kan ju vara bra att göra till en vana hur man byter optiken då det ena stunden kan regna oxå. Jag byter objektiv i regn när jag behöver. Man måste inte titta in i hålet för att byta glugg.
Skit som mjäll och annat kan oxå komma in om man tvunget ska glo in i hålet. Jag har oxå gjort så förr med mina analoga kameror och skäggstrån har vid något tillfälle fastnat på spegeln. Alla får göra precis hur de vill med sina objektivbyten. En den stoppar objektiven i fickan utan skyddslocket på där bak och är nöjda med det.

Makten skrev:
Om du ursäktar så betvivlar jag starkt detta påstående som ofta nämns i dessa sammanhang. De dammkorn som fastnar på sensorn är så erbarmligt små att de knappast "faller" tillbaka under så kort tid som ett objektivbyte tar. Att partiklarna alls fastnar från början har snarast med statisk elektricitet att göra.
Jag har inga belägg, men det tycks ha blivit nån slags standardgrej att vända på kameran i alla trådar om det här, men jag tror inte det har nån som helst betydelse;-)

Edit: Att vända kameran uppochned när man gör rent sensorn kan kanske eventuellt ha nån betydelse däremot, men jag tror knappt det heller.

Jag misstänker att du har rätt. Digitala systemkameror har en rejäl nackdel: det är i praktiken omöjligt att inte få in damm i dom om man inte har ett renrum av samma typ som dom tillverkar precisionselektronik i. Olympus metod med små vibrationer verkar ju fungera, men kan man inte bara bygga en lucka som stänger kamerahuset under objektivbyte? Vet någon varför det inte redan har gjorts?

/j.

Jomik skrev:
För dom som inte har hört det eller lärt sig det den hårda vägen ska jag kanske tillägga att tryckluftssprej är lika lämpligt som margarin eller tandkräm för sånt här. ANVÄND INTE!

/j. [/B]

Tryckluft funkar visst bra,....MEN....man måste hålla flaskan rakt upp och ner!!!! Annars slinker gärna drivmedlet med ut ur pipen. Å då sitter man litet grand i den berömda skiten.

Jomik skrev:
men kan man inte bara bygga en lucka som stänger kamerahuset under objektivbyte? Vet någon varför det inte redan har gjorts?
Ett skäl är att det är trångt. Man vill kunna bygga objektiv som går så långt in som det bara är möjligt. Mellan den svingande spegeln och bakre linsen på vissa objektiv är det rätt trångt.

Sigma har dock trots det gjort i princip gjort det du efterlyser. De har ett glasfilter som sitter permanent framför spegeln.

Läste ett inlägg om en kille som hade med sig en stor genomskinlig plastpåse som han plaserade kamera med objektiv plus det objektiv han ville byta till, han knöt sedan ihop påsen och bytte sedan gluggen med prylarna i påsen !

Det är inget skämt :)

kent.

Kanske skulle det fungera med en extremt statisk ring just innanfor bajonetten. Denan ring kunde samla upp allt damm och forhindra det att tranga langre in i kameran. Ytan pa ringen kanske kunde vara lite klibbig och utbytbar ocksa.
Varsagoda att lamna in patent.

Olympus E-1 - DRECKSKAMERA

Jomik skrev:
Har någon några tips på hur man kan minimera damminsläppet i kameran?
Sigma har en anordning för att minimera att damm kommer in i spegelhuset och även samlas på sensorn, se Sigma SD10 Review, page4 (dpreview).

P.S:
Här är en miljö, som man knappast byter objektiv i, nämligen i dammet från en rallytävling. Lämpligt är då att både kameran samt objektiv har gummitätningar, i sämsta fall får man kanske ta till några meter gladpack-folie.
Olympus E-1 - DRECKSKAMERA (phototalk24.de)

Grundläggande redskap för att hålla kamerans spegelhus rent är förslagsvis Hamas Blåsbälg 5610, eller någon av de kraftigare Giottos Rocket Air Blower som finns i olika storlekar. Jag använder själv "5610" för att blåsa ren spegel, mattskiva och autofokus-sensorn.

Re: Olympus E-1 - DRECKSKAMERA

Sundvisson skrev:
P.S:
Här är en miljö, som man knappast byter objektiv i, nämligen i dammet från en rallytävling. Lämpligt är då att både kameran samt objektiv har gummitätningar, i sämsta fall får man kanske ta till några meter gladpack-folie.
Olympus E-1 - DRECKSKAMERA (phototalk24.de)
Åh fy fan. Det lär nog komma in damm i kameran hur man än gör om det ser ut sådär. Så fort man zoomar eller fokuserar så måste det ju på något vis komma in eller ut luft ur huset:-S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar