Annons

Damm PÅ Sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett en annan bild där problemet är identifierat, nämligen dammkorn på glasskivan som sitter framför sensorn. "Föremålet" på din bild är identiskt med denna.

Om man nu inte får bort dammet med hjälp av att blåsa, hur gör ni då ?.
Använder ni något slags medel som avdunsar snabbt och ej lämnar några spår.
Man kan inte lämna in kameran varje gång man får smuts på censorn, Det håller inte.
Man försöker att vara försiktig, när man byter optik, men i stridens hetta måste det gå snabbt ibland.

Några förslag.

Den är inlämnad på SM Kamera Support Center i Huvudsta Centrum.
Det var Canon IT-Center som gav mig numret dit då de hade så lång väntetid...(2-3 veckor)
Jesper

TT. skrev:
Om man nu inte får bort dammet med hjälp av att blåsa, hur gör ni då ?.
Här finns tips:
http://www.photo.net/equipment/digital/sensorcleaning/

TT. skrev:

Man kan inte lämna in kameran varje gång man får smuts på censorn, Det håller inte.

Jag har tagit 11 122 bilder med 10D och rengjort sensorn själv en gång, så det verkar inte vara något stort problem om man är försiktig och inte plåtar på riktigt smutsiga ställen.
Att lämna in det för rengöring 1x/året skulle kännas helt okej tycker jag..men det har inte behövts än, därimot lämnade jag in kameran och fick jag sökaren (mattskivan) rengjord (gratis).

Kameran är klar i morgon...
Han var tvungen att ta ur sensorn, det var tydligen "beläggningar" på den...
600 pix gick det på...
Jesper

elmelino skrev:
Är det någon som vet hur mycket det kostar att låta en Canonverkstad göra den ren?

Nikon gjorde gratis åt mig(garanti) på en kvart medans jag väntade samt upppdaterade mjukvaran i kameran. Canon borde hålla minst samma klass...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar