Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm PÅ Sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

elmelino

Aktiv medlem
Damm på sensorn??

Har upptäckt en rund liten "skugga" i högra kanten på mina kort från min D60, den är helt rund nån som har en aning?

Hehe..nu är du väl i fel forum ;-)
Det kan vara smuts..det blir lättare att kolla om du länkar en bild.

I övre högerhörn antar jag att du menar, ja, det kan mycket väl vara damm..även om det verkar vara väl stort.

Det är mycket lättare om du lägger upp en stor (1024x1024) bild och beskär den delen där dammet syns.

Det kan du göra..annars är det bara att byta ut bilden du la upp, gå in på redigera och byt ut filen bara.

Re: Damm på sensorn??

elmelino skrev:
Har upptäckt en rund liten "skugga" i högra kanten på mina kort från min D60, den är helt rund nån som har en aning?

Har du testat med flera olika objektiv? Kan det vara kladd på objektivglaset?

Det ser inte ut som något damm jag sett..men någon typ av smuts är det..har du kollat på sensorn under en lampa för att se om du kan se något skräp på sensorn med blotta ögat?

Antingen försöker du göra rent den själv genom att blåsa bort skräpet från sensorn, eller så får du lämna in den för rengöring..men jag tycker du ska kolla på sensorn först, det kanske bara är ett dammkorn och då är det enkelt att ta bort själv.

AKTA AKTA.

Hej.
Var väldigt försiktig och lätt på handen om du skall göra ren bildsensorn minsta repa och du är
fattig kostar pengar om du misslyckas, använd en
för ändamålet avsedd burk med ren luft och ta det
mycket noggrant, jag vet jag är kameratekniker
Hälsningar
Kameraroffe

Puhhh nu har jag tittat på sensorn:där var nåra dammkorn men jag lyckades inte blåsa bort dom jag har en ganska liten blåsborste skulle nog behöva en större.

Min 10D är inlämnad just nu för rengöring...
Han sa att det skulle skulle kosta som mest ca 500-600:- om han måste ta loss sensorn.
Jag ska få tillbaka kameran den här veckan, kan ge exakt besked snart..
Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar