Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm innanför displayglaset

Produkter
(logga in för att koppla)

noniz78

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag har en relativt ny Canon 600d och har fått en massa damm i mellan diplayen och glaset.
Inget som stör funktionen men väldigt störande.
Kan man fixa det själv, om hur?
Eller ska man lämna in kameran?

Tack tack!!

Är det inte ett skydd för displayen som du kan knäppa lös och rengöra bakom bara.

Är det inte ett skydd för displayen som du kan knäppa lös och rengöra bakom bara.

Canon brukar väl inte köra med lösa displayskydd på samma sätt som Nikon gör? Det borde inte smyga sig in damm på en Canon så lätt tycker jag, men om laminering eller nåt släppt kanske det kan göra det - jag skulle rekommendera att kolla med butiken där TS köpt kameran.

Sitter inget löst displayskydd på.
Kan tänka mig att det smugit in sig damm vi den vridbara leden (vridbar display),
men jag gissar bara.
Har kollat med företaget där jag köpte kameran om det är nått som täcks av garantin eller inte.
Fick till svar att det gör det inte, om inte dammet funnits där när kameran var ny (vilket det inte gjorde).

Tips annars på serviceställen för fotoutrustning, gärna i värmland.

Tack tack!!

Sitter inget löst displayskydd på.
Kan tänka mig att det smugit in sig damm vi den vridbara leden (vridbar display),
men jag gissar bara.
Har kollat med företaget där jag köpte kameran om det är nått som täcks av garantin eller inte.
Fick till svar att det gör det inte, om inte dammet funnits där när kameran var ny (vilket det inte gjorde).

Tips annars på serviceställen för fotoutrustning, gärna i värmland.

Tack tack!!

Jag tycker det låter konstigt att det ska kunna komma in så mycket damm där att det stör, och det inte täcks av garantin. Har du möjlighet att ta en bild av skärmen och posta och visa?

Jag tycker det låter konstigt att det ska kunna komma in så mycket damm där att det stör, och det inte täcks av garantin. Har du möjlighet att ta en bild av skärmen och posta och visa?

Mycket och mycket, det kan ju diskuteras ;-)
Men så här ser det ut i alla fall.

Det var en väldigt väldigt liten bild, så det är inte så lätt att se om dammet hör hemma utanpå eller bakom glaset, men det ser ut att vara en del. Jag tycker personligen inget damm ska kunna hitta in mellan glas och display, men det är ju jag det :)

Alltså det står ju Canon 600d men jag läste det som D600 och tänkte Nikon :)

Har haft en 600D och jag blir inte klok på hur damm ens kan komma in i flipskärmen. Den är ju som en enhet.

Håller med - det ska inte komma in damm där om inte skärmen är trasig

Det yttre glaset brukar vara tryckt in eller tejpat fast på sådana displayer. Släpper det i en skarv kan det förstås komma in damm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar