Annons

Damm i sökaren på ny eos 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

MountainMan

Medlem
Hej,

köpte mig en ny Canon eos 7d häromdagen. När jag kikar i sökaren ser jag ett mikroskopiskt litet svart streck, ( 1mm ), som knappt syns om man inte är medveten om att det sitter där.

På bilderna syns ingenting, ( har fotat mot vit bakgrund ).

Misstänker mattskivan eller att det sitter längre in i sökaroptiken. Ska försöka med att blåsa lite luft och se om det försvinner.

Hursomhelst undrar jag hur vanligt detta är på nya kameror? Damm kommer ju in hursomhelst efter en tid, men borde jag acceptera att det satt där vid inköp? Syns inget på bilderna kanske man kan leva med det, eftersom jag kommer att få in damm och skit framöver hursomhelst. Har någon annan liknande erfarenhet vid nyinköp?


Tacksam för hjälp!


MVH Erik
 
Ingen aning om hur vanligt det är och så men testa att åka dit och snacka med affären som du har köpt kameran ifrån. Är det någon butik nära dig så är det väl bara att ta bilen, kan vara svårare om du har köpt via nätet. Är kameran från Cyberphoto är jag dock säker på att de gärna byter ut kameran, de vet hur man tar hand om kunder.
 
Jag skulle göra som du sagt, blåsa lite luft uppåt mattskivan och se om det inte försvinner. Jag har haft ludd där och det försvann på en gång (dock inte på ny kamera). En sån liten blåsbälg som finns för ändamålet är såpass billig och användbar nästa gång det händer i alla fall. Är det kvar skulle jag be säljaren ta bort det, för det ska såklart inte finnas något där i en ny produkt. Trist bara om dom vill skicka kameran till Intervision för då blir du utan den i någon vecka förmodligen. Verkar hanteringen krånglig så kan du åberopa öppet köp. Det beror väl lite på vilken slags firma du köpte kameran av, en bra fotobutik bör vara så proffsiga att dom fixar det själva medan du tar en kopp kaffe. Om luddet nu är ludd och ingen tillverkningsdefekt.
 
Förekommer då och då i trådarna här på FS.
Personligen skulle jag inte lämna in kameran (räkna med veckor) för något sådant. Förr eller senare får du in skräp där hur du än gör =)
Det du ser i sökaren syns för övrigt ALDRIG på bilderna.
 
Personligen skulle jag inte lämna in kameran (räkna med veckor) för något sådant.
Jag har råkat ut för damm i en ny 40D och det var inte frågan om några veckor utan jag fick den utbytt direkt. En ny kamera skall man helt enkelt inte behöva rengöra oavsett hur mycket smuts den eveentuellt kan samla på sig under användning.

Det du ser i sökaren syns för övrigt ALDRIG på bilderna.
Hmm, det där går med lite god vilja feltolka :).
 
Jag har råkat ut för damm i en ny 40D och det var inte frågan om några veckor utan jag fick den utbytt direkt. En ny kamera skall man helt enkelt inte behöva rengöra oavsett hur mycket smuts den eveentuellt kan samla på sig under användning.

Spramdoctor - Jag håller med om att köper man en ny eos 7d för nästan 17000:- så borde man få ett dammfritt ex. Har dock hört att även 5d ofta kommit med damm i sökaren...


Det som sitter i min sökare finns inte med på bild. Sitter troligtvis på mattskivan. Var inne i butiken och pratade med personalen, och jag valde att inte lämna in kameran. Eftersom jag har använt kameran kan jag inte bara få en ny i handen heller, så alternativet var att lämna in den på rengöring, vilket skulle ha tagit lite tid. Dessutom kommer jag att få damm i sökaren oavsett om jag vill eller inte. Har dock fått löfte om rengöring av kameran vid senare tillfälle!


Hursomhelst...jag vill fota, och sålänge bilderna blir bra så måste jag ( som är pedant ) helt enkelt försöka leva med repor, damm, smuts och annat otyg!

Eller vad säger ni? Vore kul att höra en kommentar från en yrkesfotograf.
 
Inte yrkesfotograf men jag hade också smuts på mattskivan i min nya 7D. Jag blåste bort det själv. Visst är det irriterande på en ny produkt men varför krångla till det. Ut och fota i det vackra höstvädret!!
 
Jag har råkat ut för damm i en ny 40D och det var inte frågan om några veckor utan jag fick den utbytt direkt. En ny kamera skall man helt enkelt inte behöva rengöra oavsett hur mycket smuts den eveentuellt kan samla på sig under användning.

Hmm, det där går med lite god vilja feltolka :).

Givetvis, men det beror nog mycket på vilken affär man handlat i =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.