Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm i objektivet.

Produkter
(logga in för att koppla)

fabban

Aktiv medlem
Hej.
Jag har ett canon EF-S 17-85 som jag har fått ett dammkorn bakom frontlinsen på. Visst det påverkar knappast bilderna nämnvärt, men det är väldigt störande att veta om att det finns där.
Går det att plocka isär objektivet på något smidigt sätt och hoppas att man får bort dammkornet utan att tillföra något nytt skräp.?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

fronlins

hej på mitt plockade jag bara bort fronlinsen funkade bra ja tog bort ringen som texten satt på med en platt mejsel under den satt 3 eller 4 skruvar som ja släppte på och så var linsen lös tänk bara på att märka upp exakt hur den satt annars kan de bli att skärpan blir fel glöm ej gänglåsning

Tack för tipsen. Ska testa att plocka isär vid rätt tillfälle.
Jag vet att ett dammkorn inte göra någon skillnad, men det är väldigt störande att veta att finns där.

Tack för tipsen. Ska testa att plocka isär vid rätt tillfälle.
Jag vet att ett dammkorn inte göra någon skillnad, men det är väldigt störande att veta att finns där.

Jag lovar dig, det kommer flera.... :)

Mvh. Henke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar