Annons

Damm i objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Nu när jag putsade linsen på mitt Tamronobjektiv, bara några månader gammalt,
såg jag att det såg ut som många små dammkorn på insidan av linsen.
Är det möjligt att det kan komma in damm där? Är det garanti på det isåfall?

När linserna rör sig i förhållande till varandra så kan luft pumpas in och ut ur objektivet. Det gäller speciellt för zoomobjektiv som kan expandera väldigt kraftigt då man zoomar mot något av ytterlägena. Med luft som rör sig in och ut ur objektivet följer damm som kan sätta sig i objektivet. Det är mycket retfullt, men knappast något som går på garantin....

Kan mycket väl hända att dammpartiklar letar sig in i objektiv. Detta händer säkert mer ofta med zoomobjektiv med större brännviddsomfång (större pump effekt då, varmed mer luft från omgivningen kan ta sig in i objektivet).

Om du nu retar dig på dammet inuti objektivet kan du ju alltid hävda att detta fanns där vid köp. Då kanske du får det åtgärdat om det nu rör sig om större mängder damm…

Går att minimera framtida besvär med damm om objektiv och hus förvaras i ren miljö. I vissa fall kan även uv filter ge ett visst skydd mot att luft sugs in i objektivet från främre delen.

Damma inuti objektiv är förvisso inget jätte stort problem eftersom dessa glaselement hamnar ur fokus varmed dammpartikar inte syns i själva bilden. Men det kan säkert bli någon slags bieffekt ifall det rör sig om mycket damm…

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar