Annons

Damm i linsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

tonycrona

Aktiv medlem
Filmade genom en bakre bil när vi körde rally, och de damma som fan, så hela linsen blev dammig och hängde upp sig i zoom, nu rör den sig knappt och det står "System fel, Lins" har försökt göra rent med trasa men de har liksom kommit djupar in, till andra lager, de är 12 x optisk zoom, Panasonic lumix tz 10, behöver tips o förslag, samt går sånt på garanti?

Garantin går det inte på, det kan jag lova! OM du kan rädda kameran så är det genom att lämna in den på service/rengöring där du köpte den. Du får räkna med att det kan kosta lite eller att de i värsta fall säger att kameran är förstörd...

MVH Hannes

Ps. Varför i kategorin "Foto som jobb (eller vägen dit)" ?!

Filmade genom en bakre bil när vi körde rally, och de damma som fan, så hela linsen blev dammig och hängde upp sig i zoom, nu rör den sig knappt och det står "System fel, Lins" har försökt göra rent med trasa men de har liksom kommit djupar in, till andra lager, de är 12 x optisk zoom, Panasonic lumix tz 10, behöver tips o förslag, samt går sånt på garanti?

Kan knappast tro att skador orsakade av damm etc kan gå på garantin, som är till för att avhjälpa tillverkningsfel.

Förresten, i vilken lins i objektivet är det som det kommit in damm i? Frontlinsen? Eller är det objektivet som avses?

Kan knappast tro att skador orsakade av damm etc kan gå på garantin, som är till för att avhjälpa tillverkningsfel.

Förresten, i vilken lins i objektivet är det som det kommit in damm i? Frontlinsen? Eller är det objektivet som avses?

Det kan normalt inte komma in damm i en lins, så vi kan nog anta att det är objektivet som avses.

Edit: jag kanske borde försöka bidra mer än så till tråden.
Det här går med stor sannolikhet inte på grantin, och att lämna in kameran på rengöring är antagligen inte ekonomiskt hållbart då en ny TZ-10 kostar 2kkr.

Jag skulle göra ett försök att rengöra den på egen hand och om det misslyckades skaffa en ny eller begagnad kamera som ersättare.

Surt kanske, men man lär av sina misstag :). Man kommer långt med en fryspåse och någon gummisnodd eller lite eltejp som skydd en sådan här gång, om man inte vill lägga pengar på ett enkom skydd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar