ANNONS
Annons

Damm- & fuktskyddad D70S vs D50

Produkter
(logga in för att koppla)

mumkas

Medlem
Jag har läst på några ställen att D70S ska vara något bättre damm- och fuktskyddad än D50. Stämmer det verkligen? Jag står troligen inför valet mellan dessa två.
Jag råkade ut för kortslutning i batteriet på min F601 i en fuktig djungel på Borneo och det vill jag aldrig vara med om igen. Som tur var hade jag en kompaktkamera med mig då också så jag inte blev helt utan bilder från resten av resan.

M v h

Jag skulle snarare säga att det är optiken man sparat in på. Huset känns lika robust på båda kamerorna tycker jag. Storleken skiljer lite, men jag tror inte att det är skillnad på byggkvaliten.

På Scandinavian kostar
D70s-hus 8.295:-
D50-hus 6.095:-

Pixelmässigt är husen lika, lite funktionalitet saknas i D50, men det är rimligt att en del i de 2.200:- som skiljer ligger i själva huset.

Varför ställer du inte frågan till Nikon? Dom är väl dom enda som kan ger ett korrekt svar. Här på FOTOSIDAN blir det bara en massa, mer eller mindre bra gissningar.

Dykhjelm skrev:
Varför ställer du inte frågan till Nikon? Dom är väl dom enda som kan ger ett korrekt svar. Här på FOTOSIDAN blir det bara en massa, mer eller mindre bra gissningar.

Jo det är sant. Jag tänkte bara att någon kanske visste eller hade tagit reda på det. Och så får man ju snabbare svar här... :)

Jag ska kolla detta med Nikon.

M v h

Inget av husen är vädertätade med oringar eller gummilister, så i det avseendet lär de vara tämligen lika.

Har fått svar från Nikon och det skiljer inget mellan D07S och D50. Så nu vet vi det.

Jag måste säga att dom är snabba på Nikons support.

M v h

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar