Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm eller död pixel?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Jag har fått ett rödaktigt vertikalt streck på alla bilder jag skannar, på exakt samma ställe på varje bild. I extrema högdagrar syns det inte, däremot är det mycket störande i alla andra tonområden.

Är det damm på sensorn i skannern eller är det döda pixlar på sensor i skannern? Eller tror ni att det kan vara något annat?

Kan jag göra något åt detta själv eller ska jag lämna i skannern - en Epson 4180 - på (garanti)reparation?

På filmen finns naturligtvis inga sådana streck.

Bifogar bilder nedan. Skannade i 4800 ppi, 50%, 16 bitar per kanal. Bilderna är 100 % utsnitt. Filmen är NPZ800 @ 500 i 6x6.
 
Jag har egentligen ingen aning, men ett långt streck sådär får mig verkligen att misstänka sensorfel!

Ring supporten och fråga om dom någonsin varit med om något liknande, är mitt förslag.
 
Många skannrar kallibrerar eller nollställer sensorn genom att skanna genom något helt genomskinligt innan den börjar skanna bilden. Om ett skräp har hamnat på detta område kan det bli väldigt konstiga resultat.
 
prova att dammsuga allt och lite försiktigt torka av glaset med optikputs. Om den inte funkar sen så ta det på garantin.

Dom kan inte kräva att du ska göra mer. Jag har sett såna ränder i en riktigt skitig HP kontorskanner.
 
Jag skulle rekomendera dig att inte öppna skannern (skruva upp alltså). Utan gör rent glasytor och runt omkring. Gärna med något antistatiskt.
 
Göra rent utvändigt har jag provat. Glaset är putsat.

Även om jag inte riktigt vet vad det är som felar, blir det alltså till att lämna in den.
 
Jag har en 4990 och jag fick liknande ränder, fast värre, när jag råkade lägga något skräp på glasets överkant (närmast där locket sitter fast). Det låter dock som du har kollat det redan om du har dammat av hela apparaten.
 
om jag inte har fel så ser väll en "död" pixel röd ut om det är på tex en datorskärm, dock vet jag inte hur det är när det gäller kameror.
 
Och rött är ju strecket jag får. Om du har rätt i det så låter det ju som en död pixel skannern har drabbats av.
 
hmm trist alltså =( hur många år på nacken har den? har du testat och scannat olika filmer från det du nämde i början.. Försök att utesluta allt annat först sen så kan du köra scannern på garanti, lite pinsamt när man står där och säger att den är paj så skulle det vara något annat det är fel på =) lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.