Annons

Dagspresslistan

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Vad är det för tillämpad skillnad mellan BLFs dagspresslista samt rätt och prishandbok? Det verkar som dagspressen ofta ändå använder rätt och prishandboken, eller misstar jag mig?

Skillnaden är att priserna är lägre i dagspresslistan samt att det är annorlunda villkor för bildanvändningen. Enligt mina erfarenheter så använder dagspressen dagspresslistan och inte "rätt och pris", eftersom detta skulle bli dyrare för dem.

Jag hamnade i den situationen att en dagstidning har använt en av mina bilder utan byline samt utan att fråga, och vi kom överens om att jag skulle fakturera enligt BLF. Efter samtalet slog det mig att det kanske är dagspresslistan de tänkte på medan jag tänkte på den Rätt och pris. Har inte haft kontakt med dagspressen tidigare. Jag fick för mig att dagspresslistan är den lista man använder vid etablerat samarbete och rätt och pris vid enstaka fall där det kanske inte är så uppenbart.

Den stora skillnaden mellan de båda är att dagspressprislistan är ett avtal mellan Tidningsutgivarna och BLF medan Rätt och pris är en handledning om prissättning av bilder.

Dagspressavtalet är anpassat för att snabbt kunna leverera bilder utan en massa frågor mellan leverantören och tidningen, istället räcker det att man kommer överens om "pris och villkor enligt BLF:s dagpressavtal för arkivbild".
Rätt och pris täcker så mycket att allt gäller inte för den aktuella bilden, utan man måste teckna ett tydligare avtal där det framgår användningsområde, upplaga osv.

Efetrsom Mikaels ärende handlar lite om bildstöld, så hade jag använt Rätt pris i detta fall...faktiskt, lite får det svida.

Tack Jeppe, det var vad jag ville höra :) Jag använder helt enkelt den i det här fallet och ser om de skriker. I fallet så har jag redan gjort eftergifter så det svider inte så att det bränner hoppas jag (eftersom jag har förhoppning om att få uppdrag från dem, felet var inte direkt deras även om det blir så om man hårddrar det).

Nu väntar jag på 2007 års rätt och prislista (beställde den nyss) eftersom jag har 2005 års lista samt dagspresslistan vilken blir ny spännande läsning för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar