ANNONS
Annons

Dagsljuslysrör

Produkter
(logga in för att koppla)
RGB-led belysnng då? Där bör du ha full justerbarhet av färgtemperturen

LED är bra som bakgrundsbelysning för bildskärmar. Men inte som betraktningsljus.

LED ger ett ljus som bara innehåller några få våglängder (nästan monokromt ljus). Så om du blandar vitt ljus med LED så har du i stort sett bara tre våglängdstoppar.

Men LED har många andra fördelar i andra sammanhang. De har hög verkningsgrad (drar lite ström) och alstrar lite värme. Det var länge sen jag kollat spektrat på vita lysdioder, men de tidiga typerna hade också tre tydliga toppar. Men det sker säkert en hel del utveckling. Många vita dioder ger en färgtemp kring 5000 K. Jag har god erfarenhet av att använda vita LED som kamerabelysning på videokameror.

Läge att sätta upp några vite leds OCH RGB i spectrometern då och se hur de ser ut. En liten lyx att ha en bra spectrometer med både upplösning och dynamik på jobbet. :)

Läge att sätta upp några vite leds OCH RGB i spectrometern då och se hur de ser ut. En liten lyx att ha en bra spectrometer med både upplösning och dynamik på jobbet. :)

Jag har ett par vita högintensitets och nån av KjellCo's RGB-dioder hemma, kanske man skulle anstränga sig en stund på måndag kväll? :) Första dagarna efter en långledighet brukar bli hektiska dock, så jag lovar inget.

Och, föresten så menade jag att man skulle använda två lysrör med ganska liknande färgtemperatur, men av olika fabrikat... Meningen är inte att färgtemperaturerna ska balansera varandra, meningen är att båda lysrören kommer ha sina intensitetstoppar och dalar på olika ställen, även om den vägda totaltemperaturen är densamma mellan dem. Detta kan ge ganska stor effekt på hur "jämn" och "avslappnad" man upplever belysningen även om färgtemperaturen inte ändras.

Skillnaden är större som fotobelysning än som normal rumsbelysning... För editering vid datorn har jag inte full belysningsstyrka i rummet, vare sig på jobb eller hemma.

Om man använder fast belysning för fotografering, och man har möjlighet att göra det så är det märkbar skillnad på att använda slutartider längre än 1/50s (men det funkar ju bara till "still-life", inte till porträtt...). Gasen i lysrör (inte det aktiverade pulvret) avger olika färgspektra beroende på hur mycket ström som löper genom den. Prova att låsa kameran på manuell vitbalans "lysrör" och knäpp av ett par bilder på ett lysrör, vilket som helst, på typ 1/500s slutartid. Lysrörets färg kommer antagligen skilja sig ganska märkbart mellan bilderna :)

Och, föresten så menade jag att man skulle använda två lysrör med ganska liknande färgtemperatur, men av olika fabrikat... Meningen är inte att färgtemperaturerna ska balansera varandra

Om du har bra rör så tror jag inte det gör så stor praktisk skillnad. För billiga rör med spikigt spektrum kanske.
Däremot hittar du metoden med ett kallt och ett varmt rör i en del äldre betraktningsboxar. När jag körde Hell Chromacom (ett jättegammalt retuschsystem som var populärt på 80-talet) så användes en sådan vid kalibrering av bildskärm för att kunna matcha betraktningsljus och bildskärmens färgtempratur.
I laboratorier där man forskar på tryck och papperskvalitet har man också armaturer med flera lysrörstyper. Ofta har de separata rör som ger UV-ljus för att kunna variera mängden UV. Många papper innehåller optisk vitmedel som regagerar på UV. Så UV-innehållet i betraktningsljuset är intressant om du ska göra provtryck för att matcha mot tryck. UV-innehålletär en vanliga källa till att tryck upplevs olika beroende på lysrörsfabrikat och typ av armatur.

Om man använder fast belysning för fotografering, och man har möjlighet att göra det så är det märkbar skillnad på att använda slutartider längre än 1/50s (men det funkar ju bara till "still-life", inte till porträtt...). Gasen i lysrör (inte det aktiverade pulvret) avger olika färgspektra beroende på hur mycket ström som löper genom den. Prova att låsa kameran på manuell vitbalans "lysrör" och knäpp av ett par bilder på ett lysrör, vilket som helst, på typ 1/500s slutartid. Lysrörets färg kommer antagligen skilja sig ganska märkbart mellan bilderna :)

Lysrör och glödlampor blinkar normalt med 100 Hz - dubbla nätfrekvensen. Du får ljus både när spänningen är positiv och negativ. Men precis som du påpekar bör man ha en tid som är längre än 1/50 s när man fotograferar i vanliga lysrör för att få stabil färg. Om man täcker två "blink" får du ett stabilare medelvärde.

Om du vill slippa flimmer ska du skaffa moderna lysrösarmaturer med HF-don. Deras blinkfrekvens ligger mycket högre en de traditionella rören som blinkar i takt med nätfrekvensen. Många av de nyare lysrörsarmaturer som säljs för foto har HF-don för att minska problemet med varierande vitbalans. Med en dimmer avsedd för lysrör så påverkas spektralkurvan ganska lite av effekten.

Det fenomen du beskriver har inte så mycket med strömmen genom gasen att göra. Olika beståndsdelar i lyspulvret lyser upp olika lång tid efter exitering (laddning).
Däremot varierar färgtempratur och spektrum under en blixts brinntid. Enklare blixtaggregat (både studio och kamerablixtar) påtaglig variation i färgtempratur när du ändrar effekten. Konstant färgtemperatur är en av de faktorer du betalar för när du köper dyrare aggregat ifrån Pro, Bronclor eller liknande.

36W lysrör 1200mm 5000K Just original 5LL/SE?

Hoppar in i tråden, svärfar kom idag hem med ett osram lysrörsamatur á 120 cm. Skulle 2 st 36W lysrör 1200mm 5000K Just original 5LL/SE fungera bra eller blir det för ljust? Läste att ni tidigare förslog 18W.
Vart skall det placeras? För tillfället har han placerat det precis ovanför min dator, ca 170 cm från skärmen (har extremt lågt i tak).

Hoppar in i tråden, svärfar kom idag hem med ett osram lysrörsamatur á 120 cm. Skulle 2 st 36W lysrör 1200mm 5000K Just original 5LL/SE fungera bra eller blir det för ljust? Läste att ni tidigare förslog 18W.
Vart skall det placeras? För tillfället har han placerat det precis ovanför min dator, ca 170 cm från skärmen (har extremt lågt i tak).

Det får vara upp till dig om du tycker det blir för ljust :)... Jag har motsvarande 5st av sådana armaturer på mitt kontor (28m2) på jobbet, men jag har bara allt tänt om jag arbeter "normalt" eller sitter i office/cad. Vet jag att jag ska sitta en stund med editering så släcker jag takarmaturerna och har bara halogenspotarna samt växtbelysningen igång (vilket iofs är ganska mycket ljus). Problemet som jag skulle kunna se är väl om du har en vit överdel på dig - då kanske du får mycket speglingar av dig själv i skärmen, men annars så... Ljus är som ljud - 2x avstånd ger 1/4 styrka, 3x avstånd ger 1/9 styrka.

(Bäst att jag lägger till - om inte ljuskällan/ljudkällan är en samfasig linjekälla - så att ingen anmärker på det...:) )

Om armaturen var gratis så kanske du skulle prova med bara ett rör? (jag menar om du inte vill lägga ut mer pengar / arbete på att skaffa en ny)...

Rakt ovanför är väl ganska bra om man inte kan ha jämnt diffuserat ljus i hela rummet - det värsta man kan ha är rakt ovanför men BAKOM ryggen, då riskerar man massvis med blänk.

Lycka till! :)

Men anledningen till lysrör är ju också att få rätt ljus, dvs dagsljus på 5000K. Får du inte fel ljus om du arbetar i halogenspotar och växtbelysning? Eller har jag snurrat till det för mig igen.

Jag har gjort en egen skärmkeps så jag hoppas att den skyddar mig för blänk och annat.

Växtbelysningen är 6500 och placerad i hörnet längst bort från mig, halogenen är 4700 - och betydligt bättre dagsljuskorrigerad än lysrören faktiskt...

Hur stort problem ljustemperaturen är skall alltid sättas i relation till hur STARKT ljuset är... Ett lite mindre starkt ljus med helt fel temperatur kan vara ett mindre problem än stark belysning med LITE fel temperatur.

Skärmkeps är bra, men den kan ju inte täcka din "spegelbild" i skärmen... :) med så stark belysning som du nämnde så undvik att ha vit tröja på dig när du sitter vid datorn helt enkelt... :)

Det skulle behövas en utjämning i dalen mellan topparna. Nu är det lite dåligt om man har krav på bra färgåtergivning. Det borde väl gå att fixa med någon ljusdiod med lämplig färg som fyllde ut i dalen.

Ja,det skulle inte skada... hmm.. Får kolla vad det finns för "grundfärger" på leds och se om någon passar bra in i "hålet"

Lysdiodbelysning är intressant för de som vill ha kontinuerlig belysning på nära håll eftersom det inte blir varmt som när man använder glödljus av något slag.

Tips för Göteborgare

Jag var just på Ungdomshjälpens loppis på Sankt Pauligatan, Olskroken i Göteborg. De har ett gång ganska ok begagnade lysrörsarmaturer. De flesta var för 2x36 W rör, metallreflekor, vajerhängda så de är lätta att montera. Jag tror de kostade 275 :-/st. Tyvärr är de nog inte dimbara.

Fanns även några andra varianter.

Jag var just på Ungdomshjälpens loppis på Sankt Pauligatan, Olskroken i Göteborg. De har ett gång ganska ok begagnade lysrörsarmaturer. De flesta var för 2x36 W rör, metallreflekor, vajerhängda så de är lätta att montera. Jag tror de kostade 275 :-/st. Tyvärr är de nog inte dimbara.

Fanns även några andra varianter.

Finns det dimbara lysrörsarmaturer? Att det finns dimbara lågenergilampor, som egentligen är samma sak i en sockel, vet jag, men jag har aldrig sett dimbara lysrörsarmaturer faktiskt. Det skulle jag vilja ha i mitt arbetsrum!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar