Annons

Dagsljuslysrör

Produkter
(logga in för att koppla)

helen1

Medlem
Tänkte inreda mitt kontor hemma ca 12kvm med dagsljuslysrör, förena nytta med med nöje... (ljusterapi + fotografering) Vilka rör ska man köpa i så fall, vilka använder branchen och själva lysrörsarmaturen, hur fungerar det med tex en frostad skyddsglas?

Några förslag tips?
 
Tänkte inreda mitt kontor hemma ca 12kvm med dagsljuslysrör, förena nytta med med nöje... (ljusterapi + fotografering) Vilka rör ska man köpa i så fall, vilka använder branchen och själva lysrörsarmaturen, hur fungerar det med tex en frostad skyddsglas?

Några förslag tips?

Hej!
Försök att få tag på ett rör (fullspektrumrör )som heter TRUE-LITE från Duro Test fabriken i USA. Har för mig att det finns en firma i Bromma, eller i Stockholms trakten. Det används inom ljusterapi och även fotografer använder det. Det har en färgtemperatur på 5500 kelvin och Ra värde på 90-95 om jag inte minns fel. Du kan använda vanliga lysrörsarmaturer. Utmärkt att fota idet ljuset.
Mvh Dan,Falun
 
Hej!
Försök att få tag på ett rör (fullspektrumrör )som heter TRUE-LITE från Duro Test fabriken i USA. Har för mig att det finns en firma i Bromma, eller i Stockholms trakten. Det används inom ljusterapi och även fotografer använder det. Det har en färgtemperatur på 5500 kelvin och Ra värde på 90-95 om jag inte minns fel. Du kan använda vanliga lysrörsarmaturer. Utmärkt att fota idet ljuset.
Mvh Dan,Falun

Hej igen!
Ett tillägg, tror att firman som säljer det lysröret heter RÄTT LJUS.
Mvh Dan, Falun
 
Jag har piffat upp mitt kontor med ett Osram Biolux L 18W/965 som sitter i en standard armatur för 18W lysrör i format T8. Armaturen är saknar kåpa så lysöret är "naket" vilket är det enklaste sättet att få ut korrekt ljus. Det nämnda lysröret har färgtemp 6500 kelvin, vilket är det värde som mina skärmar är kalibrerade för.

Lysröret betsällde jag i en vanlig välsorterad lampaffär.

Det finns säkert mer exklusiva (dyra) och mer korrekta lösningar som säljs speciellt för foto/press/tryck men jag tycker att min lösning ger bra resultat. Det är mycket enklare att justera bilder när bildskärm och omgivningsljus håller samma färgtemp.

Lycka till med dina lysrör!
 
Hel vetenskap...

Hej på er!
Nu har jag googlat runt på nätet och faktiskt ringt en lampspecialist och akvarieaffär ... och man blir inte klokare för det. Det finns en uppsjö av lysrör för odling, akvarium, fåglar och ödlor etc. Det som oroar mig lite är UVA & UVB. På en del rör är det specificerat och en del inte, betyder det att det inte finns i rören? Man spenderar ju nästan hela dagarna på kontoret så det får ju inte sluta med hudcancer eller att man pajar ögonen... Man vill ju komma undan så billigt som möjligt...
Eller är man paranoid...

// Karin
 
Hej på er!
Nu har jag googlat runt på nätet och faktiskt ringt en lampspecialist och akvarieaffär ... och man blir inte klokare för det. Det finns en uppsjö av lysrör för odling, akvarium, fåglar och ödlor etc. Det som oroar mig lite är UVA & UVB. På en del rör är det specificerat och en del inte, betyder det att det inte finns i rören? Man spenderar ju nästan hela dagarna på kontoret så det får ju inte sluta med hudcancer eller att man pajar ögonen... Man vill ju komma undan så billigt som möjligt...
Eller är man paranoid...

// Karin

Hej!
Det optimala lysröret är det som används inom vården som ljusterapi, även tandläkare och dyligt, det är helt ofarligt och ljuset motsvarar en sommardag när solen står bakom moln. Det kallas även fullspektrumrör (klass 1A) och det finns inte många sådana på marknaden. Färgtemperaturen är 5500 kelvin och det det närmaste man kan komma dagsljuset på konstgjord väg. Man kan se hela färgskalan lika bra som ute en molnig dag utan sol. Lite dyrare men fantastiska rör. Namnet på rören ser du på mitt tidigare inlägg. Även konstnärer målar i det ljuset när man inte har takfönster.
Mvh Dan
 
Jag har Philips TL-D 90 De Luxe Pro 36W/950 i taket i arbetsrummet. Jag köpte dem genom en yrkesfotograf som beställer dem från Ahlsells. kostade knappt en hundring st. Kan också beställas via någon vanlig elaffär eller lampaffär men blir då lite dyrare.
 
Jag har Philips TL-D 90 De Luxe Pro 36W/950 i taket i arbetsrummet. Jag köpte dem genom en yrkesfotograf som beställer dem från Ahlsells. kostade knappt en hundring st. Kan också beställas via någon vanlig elaffär eller lampaffär men blir då lite dyrare.

Jag tittade på dessa och diskuterade dessa med Stefan Ohlson, han förklarade att den spektrala kurvan inte var optimal. Den stack i väg i den blåa kanalen (om jag inte minns fel). Men det kan vara så att det är peeping i den högre skolan. Jag köpte rör från JUST Normlicht vilket är klart dyrare men men..
 
Jag tittade på dessa och diskuterade dessa med Stefan Ohlson, han förklarade att den spektrala kurvan inte var optimal. Den stack i väg i den blåa kanalen (om jag inte minns fel). Men det kan vara så att det är peeping i den högre skolan. Jag köpte rör från JUST Normlicht vilket är klart dyrare men men..


Vad kostar ett rör?
 
Jag tittade på dessa och diskuterade dessa med Stefan Ohlson, han förklarade att den spektrala kurvan inte var optimal. Den stack i väg i den blåa kanalen (om jag inte minns fel). Men det kan vara så att det är peeping i den högre skolan. Jag köpte rör från JUST Normlicht vilket är klart dyrare men men..

Jag kan tänka mej att Just rör är bättre, men utskrifterna ser påtagligt bättre ut i det här ljuset jag har och förmodligen är utskrifterna lättare att bedöma än tidigare.

Sedan har vi ju problemet med i vilken belysning den färdiga bilden ska betraktas. De flesta gallerier har troligen glödljus av något slag, troligen halogen som har betydligt lägre färgtemperatur än 5000K. Somliga, som t.ex. konstföreningen här, har lysrör i assymetriska armaturer (tavelarmaturer) av okänt slag, dock ganska vitt ljus.

Jag skulle tro att tryckeribranchen har högre krav än gallerierna.
 
Jag kan tänka mej att Just rör är bättre, men utskrifterna ser påtagligt bättre ut i det här ljuset jag har och förmodligen är utskrifterna lättare att bedöma än tidigare.

Sedan har vi ju problemet med i vilken belysning den färdiga bilden ska betraktas. De flesta gallerier har troligen glödljus av något slag, troligen halogen som har betydligt lägre färgtemperatur än 5000K. Somliga, som t.ex. konstföreningen här, har lysrör i assymetriska armaturer (tavelarmaturer) av okänt slag, dock ganska vitt ljus.

Jag skulle tro att tryckeribranchen har högre krav än gallerierna.

Hej!
Det är sant att man hänger tavlor i varmt glödljus för det mesta mellan 2700-3200 kelvin,halogen ca 3200 kelvin även i museer, men man målar inte i glödljus för glödljuset påverkar hela färgskalan åt det varma. Men om man målar i dagsljus eller i fullspektrumljus då vet man från början att man valt rätt färgtoner på sin målning eller om man arbetar som tex.konstkonservator eller på ett dentlab. Det är också viktigt att man skiljer på dagsljusrör och fullspektumrör, skillnaden är enorm. 6500k är inte ett fullspektrumrör utan ett bra dagsljusrör, utan då är 5000-5500K det optimala om man dessutom har ett högt RA värde (90-100) på rören.
Med foto är det likadant, man slipper i regel olika kalibreringar av
sin utrustning.
Mvh Dan
 
Jag kollade i databladet för de här rören TL-D 90 De Luxe Pro 36W/950, de kan heta Pro eller Master eller 1SL, men det är samma produkt enligt ean-koden på förpackningen.
Färgåtergivning 93 Ra8
Ljusfärg Dagsljus
Färgtemperatur 5300K.

Skillnaden mot Just är att deras verkar individuellt kontrollerade vad avser färgåtergivning medan Philipsrören har en viss spridning i färgåtergivningen.

Jag hade tidigare en halogenarbetsbelysning att bedöma utskrifterna i och lärde mej bedöma hur det skulle se ut i det ljuset. De här lysrören gör bedömningen enklare och jag tror att jag klarar mina blygsamma behov med de här.
 
Om man MÅSTE använda lysrör så fungerar det bäst om man blandar två olika fullfärgsrör med närliggande färgtemperaturer i en armatur...

Alla lysrör lämnar ljuseffekt i VÄLDIGT starka "spikar" i spektrumet, skillnaden mellan "fullfärgsrör" och "vanliga" rör är att fullfärgsrören har två eller tre spikar, vanliga bara en. Det kan vara så lite som 300º skillnad i spektrumet mellan 0Ev (full) effekt och -3Ev (8ggr lägre) effekt... Ljuseffekten på 5500 kan vara 1 och effekten på 5200 kan då vara 0.15 - tråkigt för färgen på 5200, gröngul...

Diagrammet jag bifogat visar en hyfsat "bra" variant på fullfärgsrör... :) Det mörka strecket är dagsljus, det gröna är lysröret. Observera att färgenheten är våglängd, inte Kelvin.

Alla "incandescents", alltså glödande ljuskällor som halogen och vanliga glödlampor har ett väldigt brett effektspektrum utan jätteskarpa svackor eller spikar i återgivningsstyrkan, men tyvärr ligger de flesta för lågt i brinn-temperatur för att vara vettiga vid fotande / avsyningsplatser... För kunder som kan tänka sig att betala så installerar jag alltid modifierade halogenlampor med 4700K brinntemperatur - vanliga halogen ligger på ~3100K vilket fortfarande är för lågt. Den synbara skillnaden är enorm, och mätningar med en fotospektrometer bekräftar synintrycket...
 

Bilagor

  • Untitled-1.gif
    Untitled-1.gif
    5.3 KB · Visningar: 1,912
Diagrammet jag bifogat visar en hyfsat "bra" variant på fullfärgsrör... :) Det mörka strecket är dagsljus, det gröna är lysröret. Observera att färgenheten är våglängd, inte Kelvin.

Är det inte lite prylfrosseri i detta också som med audiofiler som måste ha guldpläterade stift på förstärkarens nätkontakt...?
Alla fotoblixtar, studioblixtar mm är gasurladdningsrör, inom film används bara gasurladdningslampor, varesig det är metallhalogen (skall alltså inte blandas ihop med halogen som är en glödlampa) eller lysrör i olika former. Ljuskällan i din monitor är ett lysrör eller i vissa moderna monitorer dioder.
Inom grafisk industri är de rör, speciellt ämnade för grafisk industri, som t.ex. Osram, Philips eller de andra stora tillverkarna gör, standard.

Spektralfördelningskurvan som du visar hör ju till ett vanligt fullfärgsrör (eller nåt sånt) men inget rör som har "dagsljusambitioner".
Dessutom kan man faktiskt ha ett hyfsat kontinuerligt spektrum men fortfarande usel färgåtergivning, så det säger inte så mycket, mer än att ett "hakickgt" spektrum kan ge ett bra synintryck för ögonen men fortfarande inte lämpa sig för avsyning av färger.

Ett exempel:
http://www.osram.de/osram_de/Profes...allampen_T8/LUMILUX_COLOR_proof_T8/index.html

Fördelen är att dessa rör bara kostar kanske 2-3 gånger mer än att vanligt rör (typ en hundring) och inga absurda belopp. Varje välsorterad elbutik beställer hem dem åt dig och de passar i vilken lysrörsarmatur som helst - men givetvis får armaturen inte ha nån refraktor (=plastskiva) som klipper vissa våglängder eller en reflektor som gör detsamma. I regel dock inget problem.
 
Senast ändrad:
Sitter på tåget och slår ihjäl lite tid så jag kan bjuda på en liten uppsats om detta.

Färgerna i nyare bläckstråleskrivare är inte alls lika besvärliga med betraktningsljus som jämfört med bara för några år sedan. Förr kunde gråbalans och hudtoner skifta mycket beroende på ljus. För de flesta fotografer är inte detta så kritiskt, det viktigaste är att det är i rimlig balans med bildskärmen. Men för den som säljer bilder till utställningar eller gör provtryck för att veta att det ser bra ut i tryck är det viktigt.

Det är inte bara lysrören som påverkar färgåtergivningen, armaturen, väggfärg och mycket annat har stor betydelse. Det går lätt att förvandla detta till dyr vetenskap där armaturen kostar mer än vad många lägger ner på sin fotoutrustning.

Nästan alla industri som arbetar med noggrann färgbedömning (färgindustri, läkare, textilindustri) använder 6500 K vilket motsvara dagsljus mitt på dagen. Inom grafisk industri är 5000 K standard. Det är en kompromiss mellan dagsljus och lampljus eftersom konsumenter läser i en blandning av dessa. Det finns strikta standarder för betraktningsljus. Detta för att jag som gör repro ska bedöma provtrycket på samma sätt som tryckaren.

För den som bildbehandlar och ej har krav att matcha tryck men vill få en bra arbetsmiljö så är det följande som är intressant.
1. Det ska vara balans i mellan bildskärms och betraktningsljusets styrka. Detta påverkar kontrastupplevelsen vilket oftast är viktigare än perfekt färg. Det är viktigt att ljuset inte bländar. Det ska upplevas som om pappret är lika ljust som skärmen.
2. Ljuset ska vara samma oavsett väder eller tid på dygnet. Du behöver inte stänga ute allt dagsljus men skaffa persienner och maska bort det mesta utomhusljuset.
3. Ljuset ska ha ett högt Ra-värde.
4. Ljuset ska gärna ha en färgtemperatur som matchar bildskärmen. Det sistnämnda är mindre kritiskt än vad många tror, vår hjärna är bra på att översätta färgtemperatur. Rör för en hundring styck gör jobbet utan problem
5. Väggar och inredning ska ha en neutral färg. Även om man inte måste uppfylla strikt tysk laboratoriestandard så kan du åtminstone undvika knallröda gardiner och grönt tak.

En bra lösning för vettiga pengar. Skaffa en bra lysrörsarmatur, gärna med dimmer. Själva använder jag en som häger i vajrar en halvmeter under taket. Ungefär 40% av ljuset går rakt ner och lyser upp skrivbordet resten studsar i taket och ger ett allmänljus. Som föregående skribent påpekade ska den ej ha målade reflektorer eller opalglas. Om du inte hittar en med dimmer kan du styra ljusstyrkan med gråfilter (men var noga med ventilationen). Personligen hittade jag en bra armatur på ett ställe som säljer begagnade kontorsmöbler. Bra och snugga lysrörsarmaturer kan vara ganska dyra.
Jag använder rör ifrån Just. Men de flesta kommer inte att se någon skillnad mot bra rör ifrån Osram med kod 950 eller 965.

ICC-profiler är normalt optimerade för att ge korrekt färgåtergivning vi 5000 K. Det går dock att skräddarsy dem för andra ljus.

Ra: ett mått på färgåtergivning - i princip hur komplett spektrat är. 100 är perfekt. För betraktningsljus använd belysning med minst 90.

Färgtemperatur: Ska man vara kinkig så gäller det bara ljuskällor som är så kallade svartkroppsstrålare där spektrat är i nästan komplett och fördelat. En glödlampa där ljuset alstras av en glödande tråd är ett exempel på detta. Där bestäms ljusets sammansättning bara av dess temperatur. Lyrsrörs spektrum bestäms ej av temperaturen utan sammansättningen på det lyspulver som täcker rörets insida. Färgtemperaturen säger därför bara halva sanningen. För lysrör pratar man om relativ färgtemperatur. Men ett högt Ra-värde är viktigare än färgtemperaturen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkropp

På många lysrör så används en tresiffrig kod där första siffran är Ra-värdet / 10. De två andra siffrorna är ekvivalent färgtemperatur / 100. Ett rör med beteckning 965 är har alltså ett RA-värde på minst 90 och en ekvivalent färgtemperatur på 6500 K.

Mängden UV påverkar upplevelsen av många papper en hel del. Många papper innehåller optiska vitmedel som reagerar på UV. Framförallt billiga bländvita kopieringspapper kan ge en hel del (inte så) kul effekter.

Men för att hålla med ovanstående - gör det rimligt. Gråa väggar, grått skrivbord och mörklagda fönster har en negativ inverkan på arbetslust och kreativitet...
 
Ojdå, det här sprang iväg, iofs en intressant diskussion - men kanske lite mer än vad OP bad om. :D

Jag gav ett billigt/praktiskt alternativ för att bättra på färgåtergivningen ordentligt, både mätbart och synbart - jag menade knappast att säga att allt under perfekt spektralfördelning är kass... Att blanda två bra vanliga dagsljusrörstyper i samma armatur kan glätta färgspektrat från armaturen med upp till 50%, vilket är en bra förbättring!

Och, ja ett avsyningsbord jag installerar kostar ofta i klass med en vettig DSLR med ett par objektiv till, men då ska man sätta det i relation till att produktionsvärdet på sakerna som produceras i maskinerna där borden står ofta överstiger 100-200tkr per dag.... Samt att maskinerna i sig självt kostar 1500-5000kr per timme. Om ETT produktionsmisstag kan undvikas så har bordet betalt LÄTT ett år av sin avskrivningstid. Så här är det naturligtvis inte i en hem-miljö eller ens hos en ganska petig fotograf!

Alla momentana urladdningsrör (blixtar) har delvis svartkroppskarakteristik, som glödlampor och halogen. Påstod jag nåt annat? Sodium är väldigt gult, oanvändbart till foto eller avsyning, men MetallHalide finns både med bra färgfördelning + att de är 2-3ggr effektivare (mer ljus per watt) än halogen. Jag har dåliga erfarenheter med temperaturstabilitet och åldersbeständighet dock... Att ljuskällan i plattskärmar är fluorescerande (lysrör) är väl knappast någon sensation, de SKA helst ha tre effektspikar placerade mitt på frekvenserna som tillverkaren valt för R,G och B... All ljusenergi utöver detta är en förorening som sänker skärmens förmåga att ge klara och starka färger, och värmeförlusten ökar markant.

Både RA och CRI-definitionen lämnar väldigt stora luckor i vad som är godkänt, teoretiskt sett kan kurvor med 2Ev (400%) lokala avvikelser mitt i det synliga spektrat ändå få ett "perfekt" 100-resultat... Om jag minns min lära rätt så är cri baserat på luminans-skiftet på åtta färger, och allt under ett visst värde i standardavvikelse klassas som 100 :)
 
Ojdå, det här sprang iväg, iofs en intressant diskussion - men kanske lite mer än vad OP bad om. :D

Det är väl standardproblemet med detta forum - man får ofta mer än vad man ber om. Förlåt, var inte meningen att vara besservisser.

Egentligen är väl det viktigaste rådet att undvika enklare lysrör eller lågenergilampor. Samt att undvika reflektorer eller "lampskärmar" som färgar ljuset. Om man inte ska har perfekt match med bidskärm så fungar vanliga hederliga glödlampor bra.

Moderna bildskärmar är mycket ljusstarka vilket tillåter betydlig starkare omgivningsljus.

Apropå tipset med två lysrör, en liten bonus. Om du har separat dimmer på respektive lysrör så kan du finljustera färgtemperaturen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.