Annons

Dags för uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Jag jobbar med 3D Visualisering/illustrationer på en arkitektfirma i sthlm, men ansvarar även för fotografering av alla våra projekt, både inredning och exteriöra projekt.

Fram tills idag så har jag kört med en Eos 400D med 50/1.8 samt standardobjektivet 18-55mm, och jag börjar tröttna.

Privat så har jag alltid fotograferat analogt med en hasselblad 500c. Jag har alltid med den till fotojobben och tar 1-2 rullar när jag fotograferat klart med Eos'en.

Dock så har det blivit så att vi har alltid använt bilderna från hasselbladaren, trots det lilla extra jobbet med att framkalla och scanna.

Dynamiken är bättre, färger är bättre, skärpa bättre osv osv.

Nu är 400D ingen höjdarkamera och objektiven vi har är absolut inget att heja för.

Går hur som helst i funderingar:

1. Köpa en Eos 1D MKII med ett BRA Zoom objektiv, 17-40 kanske.

2. Köpa en Eos 5D med ett BRA Zoom objektiv, 17-40 kanske.

3. Köpa ett Phase one Digitalt bakstycke till min hasselbladare (om det du fungerar, då den är av ganska gammal modell)

4. Om det inte fungerar med min äldre bladare, köpa en 503cw med Digitalt bakstycke.

Jag tror att jag får godsakerna från bladaren om jag köper en DLSR med stor sensor, dock så vet jag inte hur mkt av "känslan" i bilden som jag uppskattar som sitter i filmen?

Uppskattar lite åsikter i detta :)

Mvh Patrik
 
Eftersom det var stendött här så kan jag informera om att jag hyr en 5D fram tills i eftermiddag.

Jag känner med nöjd med kameran, var ute och plåtade två jobb igår och ska ut till ett idag.

Har bara snabbt tittat på bilderna, men det ser bra ut. Fina färger, bra skärpa och dynamik.

Hyrde även ett 24-70/2.8L USM till som var väldigt trevligt.

Får se vad slut-resultatet blir!

Har i allafall bestämt mig att skippa hasselblad-alternativet, främst pga att objektiven blir så himla dyra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.