Annons

Dags för uppgradering!

Produkter
(logga in för att koppla)

tjaepp

Ny medlem
Hej! Jag har fotat länge med en 400d med ett 17-85 4-5,6 + ett 50mm 1,8 och vill nu uppgradera och skulle gärna få lite feedback på mina funderingar.
Det jag gillar att fota är väl främst vardagssituationer, människor och natur i ögonblicket så att säga, men även landskap och sport. Jag vill få riktigt skarpa bilder och kunna strunta i blixten i de allra flesta lägen. Jag kommer resa mycket och vill därför inte ha alltför många/tunga grejer att släpa på. Utrustningen måste också tåla en del slit och dåligt väder.

Det hus jag kikat på mest är 7d, som fått väldigt god kritik, men är inte riktigt säker. Min budget är väl kring 20-25 tusen och vill inte bränna för mycket på huset.

De objektiv jag vill ha är dels en riktigt skarp allround tele-zoom, och har kikat på 24-70 2.8, men jag är dock lite rätt för storleken, finns det några bra alternativ? Jag undrar också om det lämpar sig för landskap eller om jag borde satsa på ett mer vidvinkligt för landskapsbilderna?

Jag fotar en del klätterbilder och då är det viktigt att komma nära men samtidigt få med mycket i bilden för att få både "action" och höjdkänsla, så tror att en vidvinkelzoom eller kanske t.om ett fisheye-objektiv hade fixat det. Någon rekommendation där?
Känner inget behov av stora zoom-objektiv utan nöjer mig med en brännvidd upp till 80ish.

Min tanke är att köpa så mycket som möjligt begagnat, är det vettigt? Är något man bör akta sig för/tänka på då?
Tackar för svar!
 
Hej!
Fan va frågor du har. 7d med 24-70mm kommer du inte klaga på bilderna i alla fall =). Är du kräsen så är det bara köpa. Objektivet är stort och tungt, men det vet du ju redan. Jag tror du får känna efter lite själv. Annars om du ska ha bra skärpa så är det fasta objektiv, det är lite segt när du reser. Men det går, jag kör mycket med mina fasta för jag är kräsen som fan. 24mm är lite kort för naturbilder tycker jag själv.
 
Är du säker på att 24mm räcker som vidvinkel? Det är ju bara att kolla på dina bilder, så ser du vilka brännvidder du använder mest.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.