Annons

Dags för ny kamera - val och kval

Produkter
(logga in för att koppla)

Inanna

Medlem
Ok, nu kommer ännu ett klassiskt inlägg, men jag vore supertacksam om folk orkar komma med tips. Efter ett antal år med min trotjänare Canon EOS 350D har jag bestämt mig för att i år ska jag köpa ett nytt kamerahus. Dels för att jag tycker att jag begränsas i min tekniska utveckling, och dels för att bilderna börjat bli sämre (sensorn som börjar bli sliten gissar jag).

Jag har inbillat mig att när jag ändå ska spara ihop och spendera ett antal tusenlappar så borde jag uppgradera ordentligt...kanske till och med till fullformat. Men det innebär ju ganska så många tusenlappar....så jag tänkte be er kära fotosidanmedlemmar om era egna erfarenheter och tips. Jag kan tillägga att jag främst fotar konserter, musikgrupper, porträtt, och dyl. De kameror jag än så länge har funderat på är:

Canon eos 600D
Canon eos 60D
Canon eos 70D

Och så då Canon EOS 5D Mark II, även om det innebär att jag måste vänta ännu ett år på att spara ihop pengar :)
 
Om du skall vänta ännu ett år för att kunna köpa en 5D Mark II, så är utbudet helt annat. Se köp av kamerahus lite mer "kortsiktigt". Jag tror att steget till 60D kan vara rätt för dig. Oavsett vad du uppgraderar till, kommer det nya huset vara ett lyft.

600D räknas som instegskamera. Ingen dålig kamera men du ville ta ytterliggare ett steg i trappan.
7D är en riktig snabbskjutare och har du inte behovet av att kunna rassla iväg ca 7 bilder/sek så hamnar du mitt emellan - en 60D

60D ihop med bra och ljusstark optik verkar vara ditt behov.

När det gäller optik, så finns det en hel del att välja på. Själv har jag begränsat mina val till enbart originaloptiken. Kan säkert diskuteras men då får du en kombination som tillverkaren anser vara "optimal". Köper du riktigt fin optik, så överlever den kamerahuset.

60D + objektiv från L-träsket - då har du garanterat de bästa tekniska förutsättningarna men det blir dyrt.
 
Jag har inbillat mig att när jag ändå ska spara ihop och spendera ett antal tusenlappar så borde jag uppgradera ordentligt...kanske till och med till fullformat. Men det innebär ju ganska så många tusenlappar....så jag tänkte be er kära fotosidanmedlemmar om era egna erfarenheter och tips. Jag kan tillägga att jag främst fotar konserter, musikgrupper, porträtt, och dyl.
Helt rätt tänkt att det är lika bra att göra en rejäl uppgradering!
Med hänsyn till vad du brukar fota så är 5Dmk II ett klockrent alternativ, om än rätt så kostsamt. Det är väl en ganska allmän uppfattning att dess efterföljare kommer presenteras nån gång i år, vilket definitivt kommer resultera i att många kommer vilja sälja sina trotjänare till förmån för efterföljaren, så en begagnad 5Dmk2 kanske kan bli intressant. Har man väl börjat fota med fullformat är man fast! ;)

I övrigt så är ju 7D en grymt bra kamera som är bättre än 5Dmk2 på flera punkter, och en ny sådan kostar ju mindre än en begagnad 5Dmk2, men fullformat är alltid fullformat.
Väljer du nån av dessa kommer det bli en galet stor skillnad i handhavande jämfört med din 350D.

Mitt tredje råd är väl att undvika xxD-serierna. Nog för att dom bättre och senaste modellerna är kompetenta kameror, så är det ändå rätt stor skillnad mot xxD och xD i hur dom känns att fota med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.