ANNONS
Annons

Dags för modererad kritikpool?

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Det klagas ju en del i forumen på inflödet till bildkritikpoolen och på att många av de bilder som hamnar där av en eller annan anledning inte hör hemma där.

Samtidigt klagas det på att bilder som inte är så bra får inte får konstruktiv kritik, och därmed får fotografen inte veta att och varför bilden inte tilltalar så många.

Jag vill minnas att detta nämnts tidigare, men en lösning på problemet kan ju faktiskt vara att moderera bildkritikpoolen så att enast bilder som är godkända enligt vissa kriterier läggs ut, övriga bilder är hänvisade till nybörjarpoolen.

Exakt vad kriterierna bör vara och vart ribban bör läggas kan ju naturligtvis diskuteras, men efter att ha läst ett antal inlägg kring detta så kanske något i stil med detta:

- Bilden ska ha åtminstone någon kvalitet som höjer bilden som sådan över själva motivet, alltså rena avbildningar utan tanke exkluderas. Självklart kan också snapshots och ögonblicksbilder platsa (de behöver alltså inte vara noggrannt komponerade, ljussatta och tilltänkta i förväg, men de ska ändå ha något "visst" som höjer bilden över motivet och det ska finnas en tanke till varför bilden läggs i poolen).
- Den som laddat upp bilden till poolen ska ha en motivering (kanske inte behöver vara publik, utan bara visas för moderatorerna, jag vet inte) som beskriver syftet med att lägga den i poolen, alltså t.ex. vad uppladdaren vill ha kritik på.

Helst bör moderatorerna när de ser omodererade bilder inte se vem fotografen är för att i möjligaste mån hindra att moderatorerna färgas av vem som laddat upp bilden.

Det bör finnas ett antal (kanske 10-20 st) moderatorer som är utvalda på grund av att de har erfarenhet, bra bildsinne, är intresserade av att ge konstruktiv kritik och är aktiva på sidan.

Den moderator som nekar en bild till kritikpoolen ska motivera varför bilden inte godkänns.

Det kan låta elitistiskt, men jag är själv nybörjare så flera av mina bilder skulle säkert bli avvisade så det är inte det det handlar om. Genom detta system höjs ribban i bildkritikpoolen, vilket troligtvis skulle öka antalet kommentarer på de bilder som platsar samtidigt som de bilder som nekas åtminstone får en kommentar från en moderator, även om det kanske bara blir en standardkommentar.

Risken är kanske att detta ökar trycket på nybörjarpoolen, men i så fall kanske man ska minska uppladdningsfrekvensen där så att de som vill ladda upp bilder dit tvingas sålla hårdare och tänka till vilka bilder de verkligen vill lägga där.

Jag vet inte om det är en bra eller genomförbar idé, men jag tror att det är en möjlig väg att såväl hjälpa nybörjare som att höja ribban i bildkritikpoolen.

Skulle alla som inte når till denna höjd kallas "Nybörjare"? Nja då tror jag vi skulle få spendera all tid i forumet och diskutera detta :)

Men naturligtvis kan detta vara ett komplement, om det utförs rätt. Men min känsla är att det är praktiskt svårt. Vi har testat hård moderering i "Fine Art"-poolen och det vart ...ummm... rätt turbulent om man skall uttrycka sig försiktigt.

Betänk också trycket på moderatorerna, skulle vi flytta 300 bidrag om dagen til den modererade poolen blir det mycket att göra. Räkna in tid för att motivera och svara på sura brev från refuserade. Och alla moderatorer måste ju ha något samlat "regelverk", om de inte skall diskutera ihop sig om alla bilder. Jag tror få skulle orka med detta otacksamma arbete en längre tid.

Bilden ska ha åtminstone någon kvalitet som höjer bilden som sådan över själva motivet, alltså rena avbildningar utan tanke exkluderas.

Här är ett dygns inflöde i Bildkritik
Svara nu inte utan att ha tittat på alla; hur många procent/promille är "jag vill bara visa min <valt föremål>, ingen tanke med bilden egentligen"-bilder?

För bilder som inspirerar, kolla våra bildväljares urval.

Om fotosidan & moderatorerna(+ ev nya) orkar med att sortera bilder så tror jag detta kan vara en bra lösning.

Det som jag är lite rädd för är att alla andra pooler kommer att drunkna. Jag ser ganska ofta att folk flyttar sina bilder från pool till pool i jakten på att få flera kommentarer. Om man frågar var för bilden flyttats runt så får man ett nonchalant svar om att den passar ju i så många pooler osv.

Tilläggs förslag.

Varje bild kan totalt läggas in i en pool 2-3ggr.

Jag tittade igenom listan och såg flera bilder som fått kommentarer redan 2003-2005, fotofgrafen har altså lyft bilden in och ur polen flera gånger för att på så sätt hamna högre upp.

Nome Nescio skrev:
fotofgrafen har altså lyft bilden in och ur polen flera gånger för att på så sätt hamna högre upp.
Ja det där är ett problem jag skall fixa till; har man lagt en bild i poolen och tagit bort skall man inte kunna lägga dit den igen för komma "högst upp" - man kommer kunna lägga in den igen, men den får samma inläggningstid man hade första gången. Trist jobb att behöva koda in spärrar för att vissa skall missbruka.

clindh skrev:
Skulle alla som inte når till denna höjd kallas "Nybörjare"? Nja då tror jag vi skulle få spendera all tid i forumet och diskutera detta :)

Kanske kan svida för vissa att kallas nybörjare,
men man kanske kunde tänka sig att kalla poolerna för modererad och omodererad pool eller liknande mindre värdeladdat.
clindh skrev:

Men naturligtvis kan detta vara ett komplement, om det utförs rätt. Men min känsla är att det är praktiskt svårt. Vi har testat hård moderering i "Fine Art"-poolen och det vart ...ummm... rätt turbulent om man skall uttrycka sig försiktigt.

Som jag skrev, jag vet inte om det är genomförbart, Mitt inlägg var inte ett färdigt förslag, snarare kanske en möjlig väg att diskutera kring.

clindh skrev:

Betänk också trycket på moderatorerna, skulle vi flytta 300 bidrag om dagen til den modererade poolen blir det mycket att göra. Räkna in tid för att motivera och svara på sura brev från refuserade. Och alla moderatorer måste ju ha något samlat "regelverk", om de inte skall diskutera ihop sig om alla bilder. Jag tror få skulle orka med detta otacksamma arbete en längre tid.
Så är det kanske. Å andra sidan kanske trycket på den modererade poolen skulle sjunka ganska drastiskt om det även finns en omodererad pool.

Eller så är risken att det skulle sjunka så pass att bara riktigt duktiga fotografer "vågar" lägga in sina bilder och vi får en elitpool och vi andra får fortfarande trängas i en omodererad pool...som sagt, hur väl detta skulle fungera i praktiken vet jag inte, men jag tycker fortfarande att det är en intressant idé.

clindh skrev:
Ja det där är ett problem jag skall fixa till; har man lagt en bild i poolen och tagit bort skall man inte kunna lägga dit den igen för komma "högst upp" - man kommer kunna lägga in den igen, men den får samma inläggningstid man hade första gången. Trist jobb att behöva koda in spärrar för att vissa skall missbruka.

Kan du inte ordna så att det är ett max antal pooler som bilden kan läggas i?

Idag så flyttas bilder fram och tillbaka till poller som bilden inte har någon som helst anknytning till. Allt för att ragga extra kommentarer.

Jag håller med om att detta är trist att behöva göra, men om en del av bildflödet är flyttade bildet så försår jag att andra är missnöjda med att bilderna snabbt hamnar långt ned.

Jag upplever inte att det är så många onödiga bilder, i de flesta fall tycker jag att fotografen försökt göra "något". Bilder som så att säga inte hör hit är inte så många. En moderering som bara skulle plocka bort sådana skulle inte minska frekvensen speciellt mycket men innebära ett ganska stort arbete för någon.
En moderering på kvalite tror jag blir väldigt tungarbetad och delvis godtycklig.

Alltså har man nog att leva med ett stort inflöde.

För den som primärt är intreserad att titta på bra bilder men inte orkar titta på 300 om dagen
finns redan möjlighet att välja bilder efter kategori, bildväljarna gör också ett bra arbete.

För att göra något åt det faktum att det blir för få (inga) kommentarer på många bilder måste man göra det enklare att ge kritik. Om de som lägger upp kritikbilder samtidigt förklarar sin avsikt med bilden och/eller talar om vad man behöver hjälp med så kanske vi skulle få fler som vågar/orkar/kan ge kritik.

Nyligen hade vi ett brudpar mot en laduvägg, med en liten beskrivning och en undran om
det var för mycket luft i bilden. Inbjudande enkelt att svara på.

Några dagar sedan "Är det här en bra vinkel?" Inbudande bra att svara på.

"Det här en bild tagen som inlämningsuppgift på xx-skolan ,vi skulle illustrera begreppen ensamhet"
funkar bilden ? Inbjudande enkelt att kommentera.

Det är mycket svårare (och tar mycket mer tid) att kommentera bilder som inte har ett sådant kontext.

Jag tippar att 75% av bilderna är av den kategorin att en avsiktsförklaring/konkret kritikförfrågan skulle vara relevant för både fotografen och den som skall kritisera.

Resterande 25% är antingen så dåliga att det inte går att göra något åt dem hur väl avsikten är beskriven
eller så "bra" att man måste/bör lämna det helt öppet för betraktaren att själv tolka bilden.

kanske nya pooler

- nybörjare med konkreta undringar om bilden

- kritikbilder med konkret avsiktsförklaring till bilden

jaanK skrev:
För att göra något åt det faktum att det blir för få (inga) kommentarer på många bilder måste man göra det enklare att ge kritik. Om de som lägger upp kritikbilder samtidigt förklarar sin avsikt med bilden och/eller talar om vad man behöver hjälp med så kanske vi skulle få fler som vågar/orkar/kan ge kritik.

Min (om än väldigt begränsade) erfarenhet är tvärtom. I de fall jag skrivit mycket om bilden och vad jag vill ha kritik på så har ofta kommentarerna varit färre. Det är iofs ett väldigt begränsat urval så det kan ju lika gärna vara så att just de bilderna inte tilltallar de som kommenterar.

Jag tror ändå att det kanske till viss del beror på att en sådan avsiktsförklaring kan skrämma vissa från att kommentera, eller få de som vill kritisera en aspekt som fotografen kanske inte ens tänkt på att låta bli.

Ofta är det kanske just det man inte tänkt på som man har mest nytta av att få kritik (såväl negativ som positiv) på.

clindh skrev:
Här är ett dygns inflöde i Bildkritik
Svara nu inte utan att ha tittat på alla; hur många procent/promille är "jag vill bara visa min <valt föremål>, ingen tanke med bilden egentligen"-bilder?

Ja, det är ju faktiskt, om man tänker efter, inte så många.

Kanske är det egentliga problemet så enkelt som att de flesta som är aktiva på fotosidan hellre vill ha konstruktiv och bra kritik på egna bilder än ge detsamma till andras. I så fall är det ju ett problem som inte så enkelt löses med förändring av sidan, utan det kräver en förändring av attityder om nu det är möjligt.

(Att, som föreslagits på annan plats vid flera tillfällen, kräva att man ger lika många kommentarer och annars inte kan få kommentarer tror jag inte på. Då skulle vi bara få ännu fler "Bra bild, söt katt!")

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar