Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för kamera igen, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

lainen89

Aktiv medlem
Tjena!

Sålde min kamera runt 2015 pga. bristande intresse och inte hade tid nog att fota. Nu är jag sugen på att ta upp intresset igen och söker lite efter råd.

Senast så lirade jag en Canon 60D med ett 70-200mm f/4L som jag använde som mest.

Jag kommer inte köpa en ny kamera idag utan kommer kolla efter begagnat.

Kommer främst använda kameran till resor och få härliga bilder på ungen. Men även till naturbilder när jag får tid över.

Lutar åt att det blir ett L optik då jag tyckte då iallafall, att det var rätt stor skillnad på bildkvalitén och detta är väl det viktigaste för mig.

Tror inte det spelar någon roll egentligen om jag behöver fullformat eller inte, vet inte hur stor skillnad det är på bildkvalitén?

Canon 70D?
Canon 6D?
Canon Mark 2/3?

Visst. rätt gamla kameror idag men antar att dessa levererar än idag med bra optik?

Har mest använt Canon så är van vid kameran. Tips på andra prisvärda? Är som sagt ute efter en systemkamera och bildkvalitén är prio men mottager gärna tips.

Det billigaste objektivet är det man kan låna. Så titta på vad kompisarna använder för märke.
JAG hade inte tittat på en kamera som är 10 år gammal.
JAG hade gått på FF.
JAG hade gått på spegellöst. Gör man det så minskar begagnatutbudet om man skall ha de anpassade objektiven.

Tyvärr är den här tidslinjen inte komplett men den kompletta kan man säkert hitta hos Canon någonstans.

Tror du att du "bara" kommer fotografera, så är det inga dåliga kameror även om dom nyare är bättre. Om du tror att du kanske vill filma lite så är nog alla Canons spegellösa bättre.

Om du går på fullformat som Erik föreslår behöver du ett 112-320 objektiv för att motsvara ett 70-200 APS-C objektiv.

Nu var ju problemet ISO-prestandan och det finns ingen M4/3 som har lika bra eller bättre ISO-prestanda än vad en D700 har.

Om du är intiktad på Canon så föreslår jag att du tittar på Canon eos R som nu ligger bra till som begagnad. Jag kompletterade min eos 7D mk II och jag är mycket positivt överraskad av bildkvalitén. Jag använder den EF optik.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto