Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att skaffa nya gluggar till Sony A7 III

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej!

Står lite i valet och kvalet hur att gå vidare med mitt fotograferande. Har idag en Sony a7 III med ett 24-105 f4. Jag tycker det är ett fantastiskt objektiv "för vad det är", men jag saknar även vissa saker + att det känns lite för generellt för att vara riktigt "spännande" på ett mer konstnärligt vis. Därför tänkte jag utöka min objektiv-arsenal.

Jag letar dels efter en telezoom för att fånga flygplan vid flygshower, eller för att plåta djur med okej bakgrundsoskärpa (bokeh'n behöver inte vara fantastisk, vi pratar budget). Sen söker jag en mer, ursäkta uttrycket en glugg för mer "skapande" bilder. Något ljusstark normal, eller kanske en macro, eller en riktigt vid vidvinkel...eller något "sköj". Har ju haft andra kameror tidigare och hade ett gäng gluggar till exvis Fuji's X-serie. Men nu sitter jag som sagt med ett alena, "all-in-one" objektiv, och hur än fantastiskt det är - så känns det mer som att jag bara avbildar saker. Vad har ni för gluggar ni önskade att ni hade hittat tidigare? =) Har också slagits lite av vikten på fullformat och Sony a7 III med gluggar. Därav vore en liten smidig glugg kul med, men som ändå tar bra bilder.

Ja det här blev en himla mix av önskemål. Men vore kul att höra lite vad ni som plåtar med Sony FF kör med (icke-proffessionellt). Har ni någon "Gobit" som ni kan rekommendera i objektiv-väg, och som kanske inte är så dyr - och framförallt något man kan hitta till ok pris beggat. (nej, jag behöver inte få tips via pm kring saker ni ska sälja, men tar gärna just tips). Ska kika lite på köp och sälj med...för jag måste nog börja våga köpa beggat, något jag dumt nog hållt mig undan tidigare... =P

Ha en fin vecka!

Laowas nya 15 mm f5 objektiv.
Kraftig vidvinkel, extremt kort närgräns (12 cm från sensorn), lätt vikt och överkomligt pris.
Så annorlunda, kul, lätt och prisvärt att jag själv kommer att köpa ett exemplar.
Förivsso.
Manuell fokusinställning, men, med så stor vidvinkel blir skärpedjupet stort, och det är inte svårt att ställa in skärpa manuellt.
Bländare f5, dvs relativt ljussvagt. Inte för astrofotografering, men helt användbart i andra situationer. Man kan höja ISO:t om det behövs.
Inte deras skarpaste objektiv, sannolikt vinjettering, men, sådant tänker man inte så mycket på när bilderna blir så speciella.
Förvänta dig inte för mycket om du inte är beredd att satsa pengar.

Låter som två olika behov: ett för djur och flygande flygplan på flyg show och ett mer alldaglig brännvidd med stor bländare.

1. T ex Tamron 150-500, Sigma 150-600, Sony 200-600 eller 100-400. Vill du ha större bländare får du betala med kortare brännvidd i en zoom. T ex 70-200/2.8 eller 4.0.
2. Någon 50/1,2 eller 1,4 (störst bländare för slanten får man runt 50mm)

Hej!

Står lite i valet och kvalet hur att gå vidare med mitt fotograferande. Har idag en Sony a7 III med ett 24-105 f4. Jag tycker det är ett fantastiskt objektiv "för vad det är", men jag saknar även vissa saker + att det känns lite för generellt för att vara riktigt "spännande" på ett mer konstnärligt vis. Därför tänkte jag utöka min objektiv-arsenal.

Jag letar dels efter en telezoom för att fånga flygplan vid flygshower, eller för att plåta djur med okej bakgrundsoskärpa (bokeh'n behöver inte vara fantastisk, vi pratar budget). Sen söker jag en mer, ursäkta uttrycket en glugg för mer "skapande" bilder. Något ljusstark normal, eller kanske en macro, eller en riktigt vid vidvinkel...eller något "sköj". Har ju haft andra kameror tidigare och hade ett gäng gluggar till exvis Fuji's X-serie. Men nu sitter jag som sagt med ett alena, "all-in-one" objektiv, och hur än fantastiskt det är - så känns det mer som att jag bara avbildar saker. Vad har ni för gluggar ni önskade att ni hade hittat tidigare? =) Har också slagits lite av vikten på fullformat och Sony a7 III med gluggar. Därav vore en liten smidig glugg kul med, men som ändå tar bra bilder.

Ja det här blev en himla mix av önskemål. Men vore kul att höra lite vad ni som plåtar med Sony FF kör med (icke-proffessionellt). Har ni någon "Gobit" som ni kan rekommendera i objektiv-väg, och som kanske inte är så dyr - och framförallt något man kan hitta till ok pris beggat. (nej, jag behöver inte få tips via pm kring saker ni ska sälja, men tar gärna just tips). Ska kika lite på köp och sälj med...för jag måste nog börja våga köpa beggat, något jag dumt nog hållt mig undan tidigare... =P

Ha en fin vecka!

Jag har varit precis där du är/varit och har också ett Sony G 24-105mm/4 som är fantastiskt bra och varit med på ett antal resor sedan jag köpte det när det kom. Har haft ett Sony G 70-200mm/4 över10 år och mer och mer behöver inte jag på en resa eller rent i allmänhet om jag får ta med en 35:a för gatufoto också, men visst blir det lite väl förutsägbart ofta.

Därför har jag gått tillbaka lite till primes. Hade ett Sony/Zeiss 35mm/2,8 sedan 10 år tillbaka och komplettrerade detta i somras med ett begagnat Sony/Zeiss 50mm/1,8 i toppskick, som jag verkligen älskar. Där är jag nu och tycker det faktiskt är lite roligare och lättare än att släpa på både ett 24-105 och ett 70-200.

Jag är inte så mycket för fåglar men ersatte ett gammalt 150-500mm Bigma med ett då nytt Tamron 150-500mm. Har inte gillat Tamrons äldre Sony-objektiv då de ofta funkat dåligt med Sonys nya AF-funktioner. Men .... jag gillar verkligen Tamrons nya objektiv-serie. Stabiliseringen och fokuseringen är bara sååå mycket bättre än den jag hade i mitt gamla Bigma.

Fredrik: Kul att du prickat mina val rätt precist. De kanske är dina också?

Jag har även ett Sony G 90mm/2,8 Makro som jag främst haft till reprofoto, lite makro samt porträtt. Både detta och min "nya" Sony Zeiss 50:a är några av de skarpaste objektiv Sony någonsin gjort.

Om du vill vara "komplett" på två objektiv så skulle jag nog ändå skaffat en 70-200mm och sedan komplettera med en bra 50:a eller 35:a beroende på om du mest fotar gatufoto eller ej. Sonys pyttelilla och lätta Sony /Zeiss 35:a är härlig på gatan genom sitt pyttelilla och smarta motljusskydd. Vägen bara ca 120 gram.

Hej, har haft min A7III i snart 5 år nu och gillar den skarpt. Använder den främst med lite `nättare´ objektiv då jag skaffade kameran på grund av dess kompakta format. Fast optik som jag använder är EF 35 1.8 och EF 55 1.8. Vidare har jag en manuell favorit som jag använt mycket, 7 Artisans 35 1.2 av första versionen. För att i första hand fota av film-negativ använder jag ett Sigma 70 2.8 DG Art macro som är en suverän repro-optik.

När det kommer till vidvinklar har jag skaffat en Tamron 17-28 2,8 som jag gillar skarpt. Lätt och kompakt passar den kameran perfekt.

Skaffade även en Metabones-adapter till Canon EF-optik för tre år sedan för att testa mina telen på A7III an men det var ingen bra ide´ ;)

Skall du fota vid flyguppvisningar räcker ett 100-400 gott men fåglar (mindre) kräver mer, skulle föreslå 600-800 med A7III ans sensor.

/Stephan

Jag säger som Sten-Åke om fasta gluggar. Själv har jag en Sony Zeiss 55/1,8 som är fantastiskt skarp och trevlig för porträtt. När jag i våras reste till Kina i två månader hade jag med mig en Samyang 35/1,8 som enda optik. Den känns väldigt mångsidig och duger till gatufoto och fota familjen, både inne och ute. Inte lika skarp som 55:an och lite osäkrare AF men det är den som sitter på för det mesta. Båda dessa gluggar är lätta och kompakta.

Jag säger som Sten-Åke om fasta gluggar. Själv har jag en Sony Zeiss 55/1,8 som är fantastiskt skarp och trevlig för porträtt. När jag i våras reste till Kina i två månader hade jag med mig en Samyang 35/1,8 som enda optik. Den känns väldigt mångsidig och duger till gatufoto och fota familjen, både inne och ute. Inte lika skarp som 55:an och lite osäkrare AF men det är den som sitter på för det mesta. Båda dessa gluggar är lätta och kompakta.

Håller med helt om 35:an som brännvidd. Tycker det absolut är den mest användbara och mångsidiga brännvidden. Hade bara min Sony Zeiss 35:a och mitt Sony G 70-200mm när jag var i Israel 2016. Säkert 90% av de bilderna var tagna med 35:an. Känner mig mest hemma med den och det kan ju bero på att jag i flera decennier hade ett 40mm som huvudobjektiv på min analoga systemkamera.

Om jag bara skull få välja ett enda objektiv till mina A7-or så skulle det vara just denna lilla underbara och smidiga 35:a med sin härliga karaktär. 55:an är som sagt helt underbar till porträtt, stilleben och detaljfoto.

... men för dokumentärt foto är Sonys 24-105mm fantastiskt bra. Fler och fler upptäcker ju också att dagens zoomar är så jäkla skarpa och bra och i de sammanhangen betyder objektivens karaktär mindre då man snarast strävar efter så lite av skärpedjups- och oskärpe-effekter som möjligt.

Senast ändrad:
Hej, har haft min A7III i snart 5 år nu och gillar den skarpt. Använder den främst med lite `nättare´ objektiv då jag skaffade kameran på grund av dess kompakta format. Fast optik som jag använder är EF 35 1.8 och EF 55 1.8. Vidare har jag en manuell favorit som jag använt mycket, 7 Artisans 35 1.2 av första versionen. För att i första hand fota av film-negativ använder jag ett Sigma 70 2.8 DG Art macro som är en suverän repro-optik.

När det kommer till vidvinklar har jag skaffat en Tamron 17-28 2,8 som jag gillar skarpt. Lätt och kompakt passar den kameran perfekt.

Skaffade även en Metabones-adapter till Canon EF-optik för tre år sedan för att testa mina telen på A7III an men det var ingen bra ide´ ;)

Skall du fota vid flyguppvisningar räcker ett 100-400 gott men fåglar (mindre) kräver mer, skulle föreslå 600-800 med A7III ans sensor.

/Stephan

Det där Sigma Art 70mm objektivet är klart uderskattat. Jag har fortfarande kvar det trots att jag ersatt det med et Sony G 90mm. Får väl möjligen ge det till min son i julklapp för att sälja kameragrejor (Sony med dåligt andrahandsvärde) är ju mest bara onödig kapitalförstöring. Till repro är det ett både förvånanasvärt billigt och bra val men jag tror Sigma fasat ut det för sina 100mm makron istället. Funkar finfint för porträtt också faktiskt. Det är ju trots allt enklare att fota exv. levande insekter med lite längre makron.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar